MATURIDADE CMM, QUALIDADE DE PROCESSOS SIX SIGMA E SUA RELAÇÃO COM A QUALIDADE PERCEBIDA PELO CLIENTE: ESTUDO DE CASO XEROX
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/21181 |
Resumo: | This research is intended to identify the quality perceived by the information systems customer and the relation between the quality of the measured software development process by the CMM and the quality of the business process optimized by the SIX SIGMA. The theoretical referential used in this research were the instrument for evaluate the quality of the service (SERVQUAL) of Valerie A. Zeithaml, A. Parasuraman and Leonard L. Berry, the model Lean Six Sigma of George, Michael L. and the Capability Maturity Model CMM for development of systems from SEI (Software Engineering Institute), of the Carnegie Mellon University. Having the existing literature about the subject the objective of the research was evaluate the perception that the users have of the quality of the products of systems generated by the projects developed with the utilization of the CMM and of the business process that were optimized with the SIX SIGMA and his products of systems developed with CMM, through research and a questionnaire applied in Brazil at XEROX Comércio e Indústria |
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MATURIDADE CMM, QUALIDADE DE PROCESSOS SIX SIGMA E SUA RELAÇÃO COM A QUALIDADE PERCEBIDA PELO CLIENTE: ESTUDO DE CASO XEROXQualidade percebidaSix SigmaCMMdesenvolvimento de sistemasCustomer perceived qualitySIX SIGMACMMsoftware developmentCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOThis research is intended to identify the quality perceived by the information systems customer and the relation between the quality of the measured software development process by the CMM and the quality of the business process optimized by the SIX SIGMA. The theoretical referential used in this research were the instrument for evaluate the quality of the service (SERVQUAL) of Valerie A. Zeithaml, A. Parasuraman and Leonard L. Berry, the model Lean Six Sigma of George, Michael L. and the Capability Maturity Model CMM for development of systems from SEI (Software Engineering Institute), of the Carnegie Mellon University. Having the existing literature about the subject the objective of the research was evaluate the perception that the users have of the quality of the products of systems generated by the projects developed with the utilization of the CMM and of the business process that were optimized with the SIX SIGMA and his products of systems developed with CMM, through research and a questionnaire applied in Brazil at XEROX Comércio e IndústriaUniversidade Federal FluminenseEste estudo busca identificar a qualidade percebida pelo cliente de sistemas de informação e a relação entre a qualidade do processo de desenvolvimento de software medido pelo CMM e a qualidade do processo de negócio otimizado pelo SIX SIGMA. Os referenciais teóricos utilizados são o instrumento para avaliar a qualidade do serviço (SERVQUAL) de Valerie A. Zeithaml, A. Parasuraman e Leonard L. Berry, o modelo Lean Six Sigma de George, Michael L. e o modelo de maturidade de capabilidade para desenvolvimento de sistemas CMM (Capability Maturity Model) do SEI (Software Engineering Institute), da Carnegie Mellon University. Partindo da literatura existente sobre o assunto, o objetivo da pesquisa foi avaliar a percepção que os usuários têm da qualidade dos produtos de sistemas gerados pelos projetos desenvolvidos com a utilização do CMM e dos processos de negócio que foram otimizados com o SIX SIGMA e seus produtos de sistemas desenvolvidos com CMM, através de pesquisa e questionários cuja amostra foi retirada da XEROX Comércio e IndústriaPrograma de Pós-graduação em Sistemas de GestãoSegurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade TotalQuintella, Heitor Luiz Murat de MeirelesCPF:18629245700Campos Filho, Luiz Alberto NascimentoCPF:74657003615http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728971Y8Toledo, Roberto Farias de2021-03-10T20:52:12Z2007-05-312021-03-10T20:52:12Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/21181porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:52:12Zoai:app.uff.br:1/21181Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:52:12Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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