Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18476 |
Resumo: | The expansion over the creation processes studies starting in the 90´s, twentieth century, of literature for the rest of the artistic manifestations, made room for the genetic analysis on new artistic genres, among them those resulting from translations or inter-semiotic recreations. This work is contextualized in this scenery beginning with the process of adaptation of Memorial de Maria Moura, by Rachel de Queiroz, to the written screenplay, and from it to the TV screens, considering the participation of the novel s author in the decision-taking in the final result of the miniseries. Approaching the genetic criticism and the inter-semiotic translation, the work corpus was selected among more than 2000 folios which compose the novel s process documents, the 660 pages of the screenplay and the 10 hours and 45 minutes of the TV work, emphasizing the deepest marks left by the Rachel de Queiroz in the screenplay. The analysis of the three levels of the work creation allows us to evaluate the writer s interference on the TV version of Memorial, in which she likes the most, that is, the character s personality and psychology, Maria Moura. |
id |
UFF-2_2a43992b5e8a5d91abcb431139eaa660 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/18476 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cenaLetrasLiteraturaEstudos literáriosGenéticaCriaçãoTraduçãoCrítica genéticaRachel de QueirozTelevisãoGenetic criticismLiteratureTelevisionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThe expansion over the creation processes studies starting in the 90´s, twentieth century, of literature for the rest of the artistic manifestations, made room for the genetic analysis on new artistic genres, among them those resulting from translations or inter-semiotic recreations. This work is contextualized in this scenery beginning with the process of adaptation of Memorial de Maria Moura, by Rachel de Queiroz, to the written screenplay, and from it to the TV screens, considering the participation of the novel s author in the decision-taking in the final result of the miniseries. Approaching the genetic criticism and the inter-semiotic translation, the work corpus was selected among more than 2000 folios which compose the novel s process documents, the 660 pages of the screenplay and the 10 hours and 45 minutes of the TV work, emphasizing the deepest marks left by the Rachel de Queiroz in the screenplay. The analysis of the three levels of the work creation allows us to evaluate the writer s interference on the TV version of Memorial, in which she likes the most, that is, the character s personality and psychology, Maria Moura.Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de Minas GeraisA expansão dos estudos sobre os processos de criação, ocorrida a partir da década de 90 do século XX, da literatura para as demais manifestações artísticas, abriu espaço para a análise genética de novos gêneros artísticos, dentre eles aqueles resultantes de traduções ou recriações intersemióticas. É neste cenário que este trabalho se insere, na medida em que analisa o processo de adaptação da obra literária Memorial de Maria Moura, de Rachel de Queiroz, para o roteiro escrito, e deste, para as telas da TV, considerando a participação da autora do romance na tomada de decisão sobre o resultado final da minissérie. Feita a aproximação entre a Crítica Genética e a Tradução Intersemiótica, selecionou-se o corpus do trabalho, dentre os mais de 2000 fólios que compõem os documentos de processo do romance, as 660 páginas do roteiro e as 10h45 da obra televisiva, prorizando as marcas mais profundas deixadas por Rachel de Queiroz no roteiro. A análise dos três níveis de criação da obra permite avaliar as interferências da escritora na versão televisiva do Memorial, naquilo que ela mais preza, o caráter e a psicologia da protagonista, Maria Moura.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasMendes, Marlene Carmelinda GomesCPF:08900900622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788968P5Oliveira, Lucia Teixeira de Siqueira eCPF:00984532122http://lattes.cnpq.br/2414938366375414Oliva, Osmar PereiraCPF:69640500322http://lattes.cnpq.br/0323031003211214Pereira, Andrea Cristina Martins2021-03-10T20:44:41Z2009-07-212021-03-10T20:44:41Z2008-09-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18476porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:44:41Zoai:app.uff.br:1/18476Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:45:13.985751Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena |
title |
Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena |
spellingShingle |
Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena Pereira, Andrea Cristina Martins Letras Literatura Estudos literários Genética Criação Tradução Crítica genética Rachel de Queiroz Televisão Genetic criticism Literature Television CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena |
title_full |
Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena |
title_fullStr |
Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena |
title_full_unstemmed |
Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena |
title_sort |
Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena |
author |
Pereira, Andrea Cristina Martins |
author_facet |
Pereira, Andrea Cristina Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Mendes, Marlene Carmelinda Gomes CPF:08900900622 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788968P5 Oliveira, Lucia Teixeira de Siqueira e CPF:00984532122 http://lattes.cnpq.br/2414938366375414 Oliva, Osmar Pereira CPF:69640500322 http://lattes.cnpq.br/0323031003211214 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Andrea Cristina Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letras Literatura Estudos literários Genética Criação Tradução Crítica genética Rachel de Queiroz Televisão Genetic criticism Literature Television CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
topic |
Letras Literatura Estudos literários Genética Criação Tradução Crítica genética Rachel de Queiroz Televisão Genetic criticism Literature Television CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
The expansion over the creation processes studies starting in the 90´s, twentieth century, of literature for the rest of the artistic manifestations, made room for the genetic analysis on new artistic genres, among them those resulting from translations or inter-semiotic recreations. This work is contextualized in this scenery beginning with the process of adaptation of Memorial de Maria Moura, by Rachel de Queiroz, to the written screenplay, and from it to the TV screens, considering the participation of the novel s author in the decision-taking in the final result of the miniseries. Approaching the genetic criticism and the inter-semiotic translation, the work corpus was selected among more than 2000 folios which compose the novel s process documents, the 660 pages of the screenplay and the 10 hours and 45 minutes of the TV work, emphasizing the deepest marks left by the Rachel de Queiroz in the screenplay. The analysis of the three levels of the work creation allows us to evaluate the writer s interference on the TV version of Memorial, in which she likes the most, that is, the character s personality and psychology, Maria Moura. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-09-29 2009-07-21 2021-03-10T20:44:41Z 2021-03-10T20:44:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18476 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18476 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823559143587840 |