Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Andrea Cristina Martins
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/18476
Resumo: The expansion over the creation processes studies starting in the 90´s, twentieth century, of literature for the rest of the artistic manifestations, made room for the genetic analysis on new artistic genres, among them those resulting from translations or inter-semiotic recreations. This work is contextualized in this scenery beginning with the process of adaptation of Memorial de Maria Moura, by Rachel de Queiroz, to the written screenplay, and from it to the TV screens, considering the participation of the novel s author in the decision-taking in the final result of the miniseries. Approaching the genetic criticism and the inter-semiotic translation, the work corpus was selected among more than 2000 folios which compose the novel s process documents, the 660 pages of the screenplay and the 10 hours and 45 minutes of the TV work, emphasizing the deepest marks left by the Rachel de Queiroz in the screenplay. The analysis of the three levels of the work creation allows us to evaluate the writer s interference on the TV version of Memorial, in which she likes the most, that is, the character s personality and psychology, Maria Moura.
id UFF-2_2a43992b5e8a5d91abcb431139eaa660
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/18476
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cenaLetrasLiteraturaEstudos literáriosGenéticaCriaçãoTraduçãoCrítica genéticaRachel de QueirozTelevisãoGenetic criticismLiteratureTelevisionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThe expansion over the creation processes studies starting in the 90´s, twentieth century, of literature for the rest of the artistic manifestations, made room for the genetic analysis on new artistic genres, among them those resulting from translations or inter-semiotic recreations. This work is contextualized in this scenery beginning with the process of adaptation of Memorial de Maria Moura, by Rachel de Queiroz, to the written screenplay, and from it to the TV screens, considering the participation of the novel s author in the decision-taking in the final result of the miniseries. Approaching the genetic criticism and the inter-semiotic translation, the work corpus was selected among more than 2000 folios which compose the novel s process documents, the 660 pages of the screenplay and the 10 hours and 45 minutes of the TV work, emphasizing the deepest marks left by the Rachel de Queiroz in the screenplay. The analysis of the three levels of the work creation allows us to evaluate the writer s interference on the TV version of Memorial, in which she likes the most, that is, the character s personality and psychology, Maria Moura.Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de Minas GeraisA expansão dos estudos sobre os processos de criação, ocorrida a partir da década de 90 do século XX, da literatura para as demais manifestações artísticas, abriu espaço para a análise genética de novos gêneros artísticos, dentre eles aqueles resultantes de traduções ou recriações intersemióticas. É neste cenário que este trabalho se insere, na medida em que analisa o processo de adaptação da obra literária Memorial de Maria Moura, de Rachel de Queiroz, para o roteiro escrito, e deste, para as telas da TV, considerando a participação da autora do romance na tomada de decisão sobre o resultado final da minissérie. Feita a aproximação entre a Crítica Genética e a Tradução Intersemiótica, selecionou-se o corpus do trabalho, dentre os mais de 2000 fólios que compõem os documentos de processo do romance, as 660 páginas do roteiro e as 10h45 da obra televisiva, prorizando as marcas mais profundas deixadas por Rachel de Queiroz no roteiro. A análise dos três níveis de criação da obra permite avaliar as interferências da escritora na versão televisiva do Memorial, naquilo que ela mais preza, o caráter e a psicologia da protagonista, Maria Moura.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasMendes, Marlene Carmelinda GomesCPF:08900900622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788968P5Oliveira, Lucia Teixeira de Siqueira eCPF:00984532122http://lattes.cnpq.br/2414938366375414Oliva, Osmar PereiraCPF:69640500322http://lattes.cnpq.br/0323031003211214Pereira, Andrea Cristina Martins2021-03-10T20:44:41Z2009-07-212021-03-10T20:44:41Z2008-09-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18476porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:44:41Zoai:app.uff.br:1/18476Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:45:13.985751Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena
title Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena
spellingShingle Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena
Pereira, Andrea Cristina Martins
Letras
Literatura
Estudos literários
Genética
Criação
Tradução
Crítica genética
Rachel de Queiroz
Televisão
Genetic criticism
Literature
Television
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena
title_full Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena
title_fullStr Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena
title_full_unstemmed Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena
title_sort Recortes da obra Memorial de Maria Moura: o processo de (re)criação em cena
author Pereira, Andrea Cristina Martins
author_facet Pereira, Andrea Cristina Martins
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mendes, Marlene Carmelinda Gomes
CPF:08900900622
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788968P5
Oliveira, Lucia Teixeira de Siqueira e
CPF:00984532122
http://lattes.cnpq.br/2414938366375414
Oliva, Osmar Pereira
CPF:69640500322
http://lattes.cnpq.br/0323031003211214
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Andrea Cristina Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Letras
Literatura
Estudos literários
Genética
Criação
Tradução
Crítica genética
Rachel de Queiroz
Televisão
Genetic criticism
Literature
Television
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Letras
Literatura
Estudos literários
Genética
Criação
Tradução
Crítica genética
Rachel de Queiroz
Televisão
Genetic criticism
Literature
Television
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description The expansion over the creation processes studies starting in the 90´s, twentieth century, of literature for the rest of the artistic manifestations, made room for the genetic analysis on new artistic genres, among them those resulting from translations or inter-semiotic recreations. This work is contextualized in this scenery beginning with the process of adaptation of Memorial de Maria Moura, by Rachel de Queiroz, to the written screenplay, and from it to the TV screens, considering the participation of the novel s author in the decision-taking in the final result of the miniseries. Approaching the genetic criticism and the inter-semiotic translation, the work corpus was selected among more than 2000 folios which compose the novel s process documents, the 660 pages of the screenplay and the 10 hours and 45 minutes of the TV work, emphasizing the deepest marks left by the Rachel de Queiroz in the screenplay. The analysis of the three levels of the work creation allows us to evaluate the writer s interference on the TV version of Memorial, in which she likes the most, that is, the character s personality and psychology, Maria Moura.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-09-29
2009-07-21
2021-03-10T20:44:41Z
2021-03-10T20:44:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/18476
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/18476
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823559143587840