Imagens não Cotidianas: Escola de Aprendizes Artífices de Campos- 1910/1942

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Luiz Claudio Gonçalves
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/20824
Resumo: In the present study we attempt to contribute to the history of the Escola de Aprendizes Artifices de Campos through the use of photography mixed with the combination of complementary sources, such as verbal history and the periodic press. With this aim in mind, we propose the historic and semiotic analysis of images. The Campos School has shown itself, as the others, unable to keep the unfortunate youngsters who have been frequenting its professionalizing courses. The photographs have registered a school with pupils in precarious economic conditions, but at the same time, they have also disclosed the proper incompetence of the educational establishment which shows indexes below the national average, although the city has enjoyed relative political, geographical and economical privileges.
id UFF-2_336d3113a4f685376abc181ffa608925
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/20824
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Imagens não Cotidianas: Escola de Aprendizes Artífices de Campos- 1910/1942Escolas técnicas - formação profissional - históriaEnsino profissional - BrasilCampos dos Goytacazes (RJ) - Ensino profissional - história, 1910-1942Imagens - interpretaçãoEnsino industrialEnsino técnicoImagens fotográficasEscolas de aprendizes artíficesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIn the present study we attempt to contribute to the history of the Escola de Aprendizes Artifices de Campos through the use of photography mixed with the combination of complementary sources, such as verbal history and the periodic press. With this aim in mind, we propose the historic and semiotic analysis of images. The Campos School has shown itself, as the others, unable to keep the unfortunate youngsters who have been frequenting its professionalizing courses. The photographs have registered a school with pupils in precarious economic conditions, but at the same time, they have also disclosed the proper incompetence of the educational establishment which shows indexes below the national average, although the city has enjoyed relative political, geographical and economical privileges.No presente trabalho buscamos contribuir com a história da Escola de Aprendizes Artífices de Campos através do uso da fotografia combinado com fontes complementares, como a história oral e a imprensa periódica, para tanto propomos a abordagem históricosemiológica na análise das imagens. A escola campista se revelou, como as outras, incapaz para manter os jovens menos favorecidos freqüentando seus cursos profissionalizantes. As fotografias registraram uma escola com alunos em precárias condições econômicas, mas também revelaram a própria incompetência do estabelecimento de ensino com índices abaixo da média nacional, apesar da cidade ter gozado de relativo privilégio político e geoeconômico.Universidade Federal FluminensePrograma de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBRUFFRangel, Mary Terezinha A. SimenCPF:09176772772Gomes, Luiz Claudio Gonçalves2021-03-10T20:51:17Z2005-02-222021-03-10T20:51:17Z2004-04-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/20824porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:51:17Zoai:app.uff.br:1/20824Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:47:32.643967Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Imagens não Cotidianas: Escola de Aprendizes Artífices de Campos- 1910/1942
title Imagens não Cotidianas: Escola de Aprendizes Artífices de Campos- 1910/1942
spellingShingle Imagens não Cotidianas: Escola de Aprendizes Artífices de Campos- 1910/1942
Gomes, Luiz Claudio Gonçalves
Escolas técnicas - formação profissional - história
Ensino profissional - Brasil
Campos dos Goytacazes (RJ) - Ensino profissional - história, 1910-1942
Imagens - interpretação
Ensino industrial
Ensino técnico
Imagens fotográficas
Escolas de aprendizes artífices
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Imagens não Cotidianas: Escola de Aprendizes Artífices de Campos- 1910/1942
title_full Imagens não Cotidianas: Escola de Aprendizes Artífices de Campos- 1910/1942
title_fullStr Imagens não Cotidianas: Escola de Aprendizes Artífices de Campos- 1910/1942
title_full_unstemmed Imagens não Cotidianas: Escola de Aprendizes Artífices de Campos- 1910/1942
title_sort Imagens não Cotidianas: Escola de Aprendizes Artífices de Campos- 1910/1942
author Gomes, Luiz Claudio Gonçalves
author_facet Gomes, Luiz Claudio Gonçalves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rangel, Mary Terezinha A. Simen
CPF:09176772772
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Luiz Claudio Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Escolas técnicas - formação profissional - história
Ensino profissional - Brasil
Campos dos Goytacazes (RJ) - Ensino profissional - história, 1910-1942
Imagens - interpretação
Ensino industrial
Ensino técnico
Imagens fotográficas
Escolas de aprendizes artífices
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Escolas técnicas - formação profissional - história
Ensino profissional - Brasil
Campos dos Goytacazes (RJ) - Ensino profissional - história, 1910-1942
Imagens - interpretação
Ensino industrial
Ensino técnico
Imagens fotográficas
Escolas de aprendizes artífices
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description In the present study we attempt to contribute to the history of the Escola de Aprendizes Artifices de Campos through the use of photography mixed with the combination of complementary sources, such as verbal history and the periodic press. With this aim in mind, we propose the historic and semiotic analysis of images. The Campos School has shown itself, as the others, unable to keep the unfortunate youngsters who have been frequenting its professionalizing courses. The photographs have registered a school with pupils in precarious economic conditions, but at the same time, they have also disclosed the proper incompetence of the educational establishment which shows indexes below the national average, although the city has enjoyed relative political, geographical and economical privileges.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-04-29
2005-02-22
2021-03-10T20:51:17Z
2021-03-10T20:51:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/20824
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/20824
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
BR
UFF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
BR
UFF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823570511200256