Criança no lugar de criança: territorialidades infantis no noroeste fluminense

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcellos, Tania de
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17068
Resumo: The result of a qualitative investigation based on anecdotes of teachers of up to six-year-old children from Santo Antônio de Pádua, Northwestern Rio de Janeiro, this work presents childhood and space as cultural and historical constructs; products of social relationships. Thus, the production of the place and the production of childhood are connected concepts; that is to say, every child is a child from a place and, at the same time, it has a place in the structure of the social group to which it belongs. The impossibility of giving up the place category in studies aiming at discussing childhood in its materiality, in handling everyday life, forces us to think of both as categories in permanent and implicated construction consequently, as a political task. The study of childhood, from this point of view, is always the study of the territorialities that limit it. This work calls infancy territorialities this field of conflicts and negotiations in which adults, children and institutions move and in which, in the articulation of the existing tensions, give a new face to the territory. It is a dynamic, permanent and unfinished process hereby symbolized by the metaphor of the dialogue between the old and wise narrator, the representative of experience, and the young infantile barbarian, responsible for the irruption of the novelty.
id UFF-2_3cda686621b40ca53034e810b7c0f182
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17068
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Criança no lugar de criança: territorialidades infantis no noroeste fluminenseInfânciaLugarEducação InfantilTerritorialidades infantisNoroeste FluminenseChildhoodPlaceInfancy territorialitiesNorthwesternRio de Janeiro.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe result of a qualitative investigation based on anecdotes of teachers of up to six-year-old children from Santo Antônio de Pádua, Northwestern Rio de Janeiro, this work presents childhood and space as cultural and historical constructs; products of social relationships. Thus, the production of the place and the production of childhood are connected concepts; that is to say, every child is a child from a place and, at the same time, it has a place in the structure of the social group to which it belongs. The impossibility of giving up the place category in studies aiming at discussing childhood in its materiality, in handling everyday life, forces us to think of both as categories in permanent and implicated construction consequently, as a political task. The study of childhood, from this point of view, is always the study of the territorialities that limit it. This work calls infancy territorialities this field of conflicts and negotiations in which adults, children and institutions move and in which, in the articulation of the existing tensions, give a new face to the territory. It is a dynamic, permanent and unfinished process hereby symbolized by the metaphor of the dialogue between the old and wise narrator, the representative of experience, and the young infantile barbarian, responsible for the irruption of the novelty.Resultado de uma investigação qualitativa desenvolvida com base na narrativa de professoras de crianças até seis anos do município de Santo Antônio de Pádua, no Noroeste Fluminense, esta tese apresenta a infância e o espaço como construções culturais e históricas, produtos de relações sociais. Desse modo, a produção do lugar e a produção da infância são conceitos imbricados, resultando disso que toda criança é criança de um local e que, simultaneamente, a ela cabe um lugar na estrutura do grupo social ao qual pertence. A impossibilidade de abandonar a categoria de lugar em estudos que pretendam discutir a infância em sua materialidade, no manejo da vida cotidiana, obriga a pensar ambos como categorias em permanente e implicada construção, portanto, como tarefa política. O estudo da infância, a partir desse ponto de vista, é sempre o das territorialidades que a circunscrevem. Esta tese nomeia como territorialidades infantis esse campo de embate e negociações no qual se movem adultos, crianças e instituições que, na articulação das tensões existentes, vão dando face nova ao território. Um processo dinâmico, permanente, inconcluso, retratado aqui na metáfora do diálogo entre o velho sábio narrador, representante da experiência, e do jovem bárbaro infantil, responsável pela irrupção do novo.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoVasconcellos, Vera Maria Ramos deCPF:30804256772http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783096E1Kohan, Walter OmarCPF:00989754322http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769490U1Oswald, Maria LuizaCPF:53762847622http://lattes.cnpq.br/1181676425547874Machado, Humberto FernandesCPF:64573683422http://lattes.cnpq.br/0259393375714240Chaves, Iduína Edite Mont'alverne BraunCPF:03684865320http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4787230J0Vasconcellos, Tania de2021-03-10T19:09:24Z2008-01-222021-03-10T19:09:24Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17068porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T19:09:24Zoai:app.uff.br:1/17068Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:10:20.829820Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Criança no lugar de criança: territorialidades infantis no noroeste fluminense
title Criança no lugar de criança: territorialidades infantis no noroeste fluminense
spellingShingle Criança no lugar de criança: territorialidades infantis no noroeste fluminense
Vasconcellos, Tania de
Infância
Lugar
Educação Infantil
Territorialidades infantis
Noroeste Fluminense
Childhood
Place
Infancy territorialities
Northwestern
Rio de Janeiro.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Criança no lugar de criança: territorialidades infantis no noroeste fluminense
title_full Criança no lugar de criança: territorialidades infantis no noroeste fluminense
title_fullStr Criança no lugar de criança: territorialidades infantis no noroeste fluminense
title_full_unstemmed Criança no lugar de criança: territorialidades infantis no noroeste fluminense
title_sort Criança no lugar de criança: territorialidades infantis no noroeste fluminense
author Vasconcellos, Tania de
author_facet Vasconcellos, Tania de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vasconcellos, Vera Maria Ramos de
CPF:30804256772
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783096E1
Kohan, Walter Omar
CPF:00989754322
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769490U1
Oswald, Maria Luiza
CPF:53762847622
http://lattes.cnpq.br/1181676425547874
Machado, Humberto Fernandes
CPF:64573683422
http://lattes.cnpq.br/0259393375714240
Chaves, Iduína Edite Mont'alverne Braun
CPF:03684865320
http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4787230J0
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasconcellos, Tania de
dc.subject.por.fl_str_mv Infância
Lugar
Educação Infantil
Territorialidades infantis
Noroeste Fluminense
Childhood
Place
Infancy territorialities
Northwestern
Rio de Janeiro.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Infância
Lugar
Educação Infantil
Territorialidades infantis
Noroeste Fluminense
Childhood
Place
Infancy territorialities
Northwestern
Rio de Janeiro.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The result of a qualitative investigation based on anecdotes of teachers of up to six-year-old children from Santo Antônio de Pádua, Northwestern Rio de Janeiro, this work presents childhood and space as cultural and historical constructs; products of social relationships. Thus, the production of the place and the production of childhood are connected concepts; that is to say, every child is a child from a place and, at the same time, it has a place in the structure of the social group to which it belongs. The impossibility of giving up the place category in studies aiming at discussing childhood in its materiality, in handling everyday life, forces us to think of both as categories in permanent and implicated construction consequently, as a political task. The study of childhood, from this point of view, is always the study of the territorialities that limit it. This work calls infancy territorialities this field of conflicts and negotiations in which adults, children and institutions move and in which, in the articulation of the existing tensions, give a new face to the territory. It is a dynamic, permanent and unfinished process hereby symbolized by the metaphor of the dialogue between the old and wise narrator, the representative of experience, and the young infantile barbarian, responsible for the irruption of the novelty.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-01-22
2021-03-10T19:09:24Z
2021-03-10T19:09:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17068
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17068
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1817064518186958848