Criança no lugar de criança: territorialidades infantis no noroeste fluminense
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17068 |
Resumo: | The result of a qualitative investigation based on anecdotes of teachers of up to six-year-old children from Santo Antônio de Pádua, Northwestern Rio de Janeiro, this work presents childhood and space as cultural and historical constructs; products of social relationships. Thus, the production of the place and the production of childhood are connected concepts; that is to say, every child is a child from a place and, at the same time, it has a place in the structure of the social group to which it belongs. The impossibility of giving up the place category in studies aiming at discussing childhood in its materiality, in handling everyday life, forces us to think of both as categories in permanent and implicated construction consequently, as a political task. The study of childhood, from this point of view, is always the study of the territorialities that limit it. This work calls infancy territorialities this field of conflicts and negotiations in which adults, children and institutions move and in which, in the articulation of the existing tensions, give a new face to the territory. It is a dynamic, permanent and unfinished process hereby symbolized by the metaphor of the dialogue between the old and wise narrator, the representative of experience, and the young infantile barbarian, responsible for the irruption of the novelty. |
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Criança no lugar de criança: territorialidades infantis no noroeste fluminenseInfânciaLugarEducação InfantilTerritorialidades infantisNoroeste FluminenseChildhoodPlaceInfancy territorialitiesNorthwesternRio de Janeiro.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe result of a qualitative investigation based on anecdotes of teachers of up to six-year-old children from Santo Antônio de Pádua, Northwestern Rio de Janeiro, this work presents childhood and space as cultural and historical constructs; products of social relationships. Thus, the production of the place and the production of childhood are connected concepts; that is to say, every child is a child from a place and, at the same time, it has a place in the structure of the social group to which it belongs. The impossibility of giving up the place category in studies aiming at discussing childhood in its materiality, in handling everyday life, forces us to think of both as categories in permanent and implicated construction consequently, as a political task. The study of childhood, from this point of view, is always the study of the territorialities that limit it. This work calls infancy territorialities this field of conflicts and negotiations in which adults, children and institutions move and in which, in the articulation of the existing tensions, give a new face to the territory. It is a dynamic, permanent and unfinished process hereby symbolized by the metaphor of the dialogue between the old and wise narrator, the representative of experience, and the young infantile barbarian, responsible for the irruption of the novelty.Resultado de uma investigação qualitativa desenvolvida com base na narrativa de professoras de crianças até seis anos do município de Santo Antônio de Pádua, no Noroeste Fluminense, esta tese apresenta a infância e o espaço como construções culturais e históricas, produtos de relações sociais. Desse modo, a produção do lugar e a produção da infância são conceitos imbricados, resultando disso que toda criança é criança de um local e que, simultaneamente, a ela cabe um lugar na estrutura do grupo social ao qual pertence. A impossibilidade de abandonar a categoria de lugar em estudos que pretendam discutir a infância em sua materialidade, no manejo da vida cotidiana, obriga a pensar ambos como categorias em permanente e implicada construção, portanto, como tarefa política. O estudo da infância, a partir desse ponto de vista, é sempre o das territorialidades que a circunscrevem. Esta tese nomeia como territorialidades infantis esse campo de embate e negociações no qual se movem adultos, crianças e instituições que, na articulação das tensões existentes, vão dando face nova ao território. Um processo dinâmico, permanente, inconcluso, retratado aqui na metáfora do diálogo entre o velho sábio narrador, representante da experiência, e do jovem bárbaro infantil, responsável pela irrupção do novo.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoVasconcellos, Vera Maria Ramos deCPF:30804256772http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783096E1Kohan, Walter OmarCPF:00989754322http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4769490U1Oswald, Maria LuizaCPF:53762847622http://lattes.cnpq.br/1181676425547874Machado, Humberto FernandesCPF:64573683422http://lattes.cnpq.br/0259393375714240Chaves, Iduína Edite Mont'alverne BraunCPF:03684865320http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4787230J0Vasconcellos, Tania de2021-03-10T19:09:24Z2008-01-222021-03-10T19:09:24Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17068porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T19:09:24Zoai:app.uff.br:1/17068Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:10:20.829820Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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