A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17961 |
Resumo: | ABSTRACT This work approaches the process of socialization through the sport, in order to argue the signification of values that can be appropriate for educating by me ans of the practical sporting. From the presentation of two proposals of the socialization process - imposed or constructed - it could be verified the influences that permeate the relation individual-society and be delineated the social representations concerning the sport. To assist in this analysis of values, it was opted to the crossing of you arrive in port them theoretical produced for authors as Durkheim, Berger, Coulon, Elias, Bourdieu, Vygotsky and Geertz, amongst others. Moreover, the epistemologic al quarrel of the referring physical education to the critical ones on the shock was presented all enters the educative sport in opposition to the income sport. Ahead of all these information, were developed a study of case in the Fundação Gol de Letra, from three focus of research - the institution, the student and its families - to verify possible accories and dissonances front to a proposal pedagogical who if make use to adopt an educative sport to socialize children and adolescents, through the access to the corporal culture of movement. The conclusions send to a picture where if it can verify the force that where if it can verify the force that the primary socialization presents on the students, besides demonstrating that the meanings associates to the sport result of the joint influence of some instances. |
id |
UFF-2_3ee9c92f9c72c5ee773ba7008c41935c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/17961 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de LetraCulturaEsporteSocializaçãoSociologia do esporteEducação físicaCultureSportSocializationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOABSTRACT This work approaches the process of socialization through the sport, in order to argue the signification of values that can be appropriate for educating by me ans of the practical sporting. From the presentation of two proposals of the socialization process - imposed or constructed - it could be verified the influences that permeate the relation individual-society and be delineated the social representations concerning the sport. To assist in this analysis of values, it was opted to the crossing of you arrive in port them theoretical produced for authors as Durkheim, Berger, Coulon, Elias, Bourdieu, Vygotsky and Geertz, amongst others. Moreover, the epistemologic al quarrel of the referring physical education to the critical ones on the shock was presented all enters the educative sport in opposition to the income sport. Ahead of all these information, were developed a study of case in the Fundação Gol de Letra, from three focus of research - the institution, the student and its families - to verify possible accories and dissonances front to a proposal pedagogical who if make use to adopt an educative sport to socialize children and adolescents, through the access to the corporal culture of movement. The conclusions send to a picture where if it can verify the force that where if it can verify the force that the primary socialization presents on the students, besides demonstrating that the meanings associates to the sport result of the joint influence of some instances.Este trabalho aborda o processo de socialização através do esporte, a fim de discutir a significação de valores que podem ser apropriados pelo educando por meio da prática esportiva. A partir da apresentação de duas proposições do processo de socialização imposta ou construída pôde-se verificar as influências que permeiam a relação indivíduo - sociedade e delinear as representações sociais acerca do esporte. Para auxiliar nessa análise de valores, optou-se pelo cruzamento dos aportes teóricos produzidos por autores como Durkheim, Berger, Coulon, Elias, Bourdieu,Vygotsky e Geertz, dentre outros. Além disso, foi apresentada toda a discussão epistemológica da educação física referente às críticas sobre o embate entre o esporte educativo em oposição ao esporte de rendimento. Diante de todas essas informações, foi desenvolvido um estudo de caso na Fundação Gol de Letra, a partir de três focos de pesquisa a instituição, os educandos e as suas famílias para verificar possíveis consonâncias e dissonâncias frente a uma proposta pedagógica que se dispõe a adotar um esporte educativo para socializar crianças e adolescentes, através do acesso à cultura corporal de movimento. As conclusões remetem a um quadro em que se pode verificar a força que a socialização primária apresenta sobre os educandos, além de demonstrar que os significados associados ao esporte resultam da influência conjunta de várias instâncias.Universidade Federal FluminensePrograma de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBRUFFCarrano, Paulo César RodriguesCPF:04533325622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799707U5Paixão, Léa PinheiroCPF:00178306649http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4781198H6Melo, Victor Andrade deCPF:00761431713http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798256Z9Barbirato, Fernanda Rosa2021-03-10T20:43:13Z2006-04-262021-03-10T20:43:13Z2006-01-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17961porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:43:13Zoai:app.uff.br:1/17961Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:53:30.957916Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra |
title |
A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra |
spellingShingle |
A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra Barbirato, Fernanda Rosa Cultura Esporte Socialização Sociologia do esporte Educação física Culture Sport Socialization CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra |
title_full |
A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra |
title_fullStr |
A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra |
title_full_unstemmed |
A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra |
title_sort |
A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra |
author |
Barbirato, Fernanda Rosa |
author_facet |
Barbirato, Fernanda Rosa |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Carrano, Paulo César Rodrigues CPF:04533325622 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799707U5 Paixão, Léa Pinheiro CPF:00178306649 http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4781198H6 Melo, Victor Andrade de CPF:00761431713 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798256Z9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbirato, Fernanda Rosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura Esporte Socialização Sociologia do esporte Educação física Culture Sport Socialization CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Cultura Esporte Socialização Sociologia do esporte Educação física Culture Sport Socialization CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
ABSTRACT This work approaches the process of socialization through the sport, in order to argue the signification of values that can be appropriate for educating by me ans of the practical sporting. From the presentation of two proposals of the socialization process - imposed or constructed - it could be verified the influences that permeate the relation individual-society and be delineated the social representations concerning the sport. To assist in this analysis of values, it was opted to the crossing of you arrive in port them theoretical produced for authors as Durkheim, Berger, Coulon, Elias, Bourdieu, Vygotsky and Geertz, amongst others. Moreover, the epistemologic al quarrel of the referring physical education to the critical ones on the shock was presented all enters the educative sport in opposition to the income sport. Ahead of all these information, were developed a study of case in the Fundação Gol de Letra, from three focus of research - the institution, the student and its families - to verify possible accories and dissonances front to a proposal pedagogical who if make use to adopt an educative sport to socialize children and adolescents, through the access to the corporal culture of movement. The conclusions send to a picture where if it can verify the force that where if it can verify the force that the primary socialization presents on the students, besides demonstrating that the meanings associates to the sport result of the joint influence of some instances. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-04-26 2006-01-03 2021-03-10T20:43:13Z 2021-03-10T20:43:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17961 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17961 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-graduação em Educação Educação BR UFF |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-graduação em Educação Educação BR UFF |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823599418343424 |