A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbirato, Fernanda Rosa
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17961
Resumo: ABSTRACT This work approaches the process of socialization through the sport, in order to argue the signification of values that can be appropriate for educating by me ans of the practical sporting. From the presentation of two proposals of the socialization process - imposed or constructed - it could be verified the influences that permeate the relation individual-society and be delineated the social representations concerning the sport. To assist in this analysis of values, it was opted to the crossing of you arrive in port them theoretical produced for authors as Durkheim, Berger, Coulon, Elias, Bourdieu, Vygotsky and Geertz, amongst others. Moreover, the epistemologic al quarrel of the referring physical education to the critical ones on the shock was presented all enters the educative sport in opposition to the income sport. Ahead of all these information, were developed a study of case in the Fundação Gol de Letra, from three focus of research - the institution, the student and its families - to verify possible accories and dissonances front to a proposal pedagogical who if make use to adopt an educative sport to socialize children and adolescents, through the access to the corporal culture of movement. The conclusions send to a picture where if it can verify the force that where if it can verify the force that the primary socialization presents on the students, besides demonstrating that the meanings associates to the sport result of the joint influence of some instances.
id UFF-2_3ee9c92f9c72c5ee773ba7008c41935c
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17961
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de LetraCulturaEsporteSocializaçãoSociologia do esporteEducação físicaCultureSportSocializationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOABSTRACT This work approaches the process of socialization through the sport, in order to argue the signification of values that can be appropriate for educating by me ans of the practical sporting. From the presentation of two proposals of the socialization process - imposed or constructed - it could be verified the influences that permeate the relation individual-society and be delineated the social representations concerning the sport. To assist in this analysis of values, it was opted to the crossing of you arrive in port them theoretical produced for authors as Durkheim, Berger, Coulon, Elias, Bourdieu, Vygotsky and Geertz, amongst others. Moreover, the epistemologic al quarrel of the referring physical education to the critical ones on the shock was presented all enters the educative sport in opposition to the income sport. Ahead of all these information, were developed a study of case in the Fundação Gol de Letra, from three focus of research - the institution, the student and its families - to verify possible accories and dissonances front to a proposal pedagogical who if make use to adopt an educative sport to socialize children and adolescents, through the access to the corporal culture of movement. The conclusions send to a picture where if it can verify the force that where if it can verify the force that the primary socialization presents on the students, besides demonstrating that the meanings associates to the sport result of the joint influence of some instances.Este trabalho aborda o processo de socialização através do esporte, a fim de discutir a significação de valores que podem ser apropriados pelo educando por meio da prática esportiva. A partir da apresentação de duas proposições do processo de socialização imposta ou construída pôde-se verificar as influências que permeiam a relação indivíduo - sociedade e delinear as representações sociais acerca do esporte. Para auxiliar nessa análise de valores, optou-se pelo cruzamento dos aportes teóricos produzidos por autores como Durkheim, Berger, Coulon, Elias, Bourdieu,Vygotsky e Geertz, dentre outros. Além disso, foi apresentada toda a discussão epistemológica da educação física referente às críticas sobre o embate entre o esporte educativo em oposição ao esporte de rendimento. Diante de todas essas informações, foi desenvolvido um estudo de caso na Fundação Gol de Letra, a partir de três focos de pesquisa a instituição, os educandos e as suas famílias para verificar possíveis consonâncias e dissonâncias frente a uma proposta pedagógica que se dispõe a adotar um esporte educativo para socializar crianças e adolescentes, através do acesso à cultura corporal de movimento. As conclusões remetem a um quadro em que se pode verificar a força que a socialização primária apresenta sobre os educandos, além de demonstrar que os significados associados ao esporte resultam da influência conjunta de várias instâncias.Universidade Federal FluminensePrograma de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBRUFFCarrano, Paulo César RodriguesCPF:04533325622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799707U5Paixão, Léa PinheiroCPF:00178306649http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4781198H6Melo, Victor Andrade deCPF:00761431713http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798256Z9Barbirato, Fernanda Rosa2021-03-10T20:43:13Z2006-04-262021-03-10T20:43:13Z2006-01-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17961porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:43:13Zoai:app.uff.br:1/17961Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:53:30.957916Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra
title A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra
spellingShingle A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra
Barbirato, Fernanda Rosa
Cultura
Esporte
Socialização
Sociologia do esporte
Educação física
Culture
Sport
Socialization
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra
title_full A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra
title_fullStr A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra
title_full_unstemmed A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra
title_sort A Socialização no Contexto de Projetos Esportivos: um estudo de caso na Fundação Gol de Letra
author Barbirato, Fernanda Rosa
author_facet Barbirato, Fernanda Rosa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carrano, Paulo César Rodrigues
CPF:04533325622
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799707U5
Paixão, Léa Pinheiro
CPF:00178306649
http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4781198H6
Melo, Victor Andrade de
CPF:00761431713
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798256Z9
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbirato, Fernanda Rosa
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura
Esporte
Socialização
Sociologia do esporte
Educação física
Culture
Sport
Socialization
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Cultura
Esporte
Socialização
Sociologia do esporte
Educação física
Culture
Sport
Socialization
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description ABSTRACT This work approaches the process of socialization through the sport, in order to argue the signification of values that can be appropriate for educating by me ans of the practical sporting. From the presentation of two proposals of the socialization process - imposed or constructed - it could be verified the influences that permeate the relation individual-society and be delineated the social representations concerning the sport. To assist in this analysis of values, it was opted to the crossing of you arrive in port them theoretical produced for authors as Durkheim, Berger, Coulon, Elias, Bourdieu, Vygotsky and Geertz, amongst others. Moreover, the epistemologic al quarrel of the referring physical education to the critical ones on the shock was presented all enters the educative sport in opposition to the income sport. Ahead of all these information, were developed a study of case in the Fundação Gol de Letra, from three focus of research - the institution, the student and its families - to verify possible accories and dissonances front to a proposal pedagogical who if make use to adopt an educative sport to socialize children and adolescents, through the access to the corporal culture of movement. The conclusions send to a picture where if it can verify the force that where if it can verify the force that the primary socialization presents on the students, besides demonstrating that the meanings associates to the sport result of the joint influence of some instances.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-04-26
2006-01-03
2021-03-10T20:43:13Z
2021-03-10T20:43:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17961
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17961
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
BR
UFF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
BR
UFF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823599418343424