Criatividade e brincadeira de faz-de-conta nas concepções de professores da educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Cynthia de Souza Paiva
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17607
Resumo: The research investigates the creativity and the thick of pretending play in the conceptions of professors of the Infantile Education, by means of interviews, questionnaires and video tapes. The categories inatist, spontaneity and constructivist on creativity had bee found at parts of the speach (interview), in the definitions (questionnaire) and in the actions of the teachers with the children is situation of pretending play (video tape). The results point that some teachers adopt inatists explanations; others emphasize the spontaneity perspective, and another part is based on a constructivist boarding on creativity. Despite this, in the vide tape interactive episodes, we perceive that almost all tend to intervene with the creative process, making in difficult the spontaneous actions and the innovative proposals.
id UFF-2_5614f15dc37038a93ed8e1a4b594c839
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17607
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Criatividade e brincadeira de faz-de-conta nas concepções de professores da educação infantilEducação de criançasEducação infantilCriatividade (Educação)CreativityPretending playInfantile educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe research investigates the creativity and the thick of pretending play in the conceptions of professors of the Infantile Education, by means of interviews, questionnaires and video tapes. The categories inatist, spontaneity and constructivist on creativity had bee found at parts of the speach (interview), in the definitions (questionnaire) and in the actions of the teachers with the children is situation of pretending play (video tape). The results point that some teachers adopt inatists explanations; others emphasize the spontaneity perspective, and another part is based on a constructivist boarding on creativity. Despite this, in the vide tape interactive episodes, we perceive that almost all tend to intervene with the creative process, making in difficult the spontaneous actions and the innovative proposals.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorA pesquisa investiga a criatividade e a brincadeira de faz-de-conta nas concepções de professores da Educação Infantil, mediante entrevistas, questionários e videogravações. As categorias inatista, espontaneísta e construtivista sobre criatividade foram encontradas nos fragmentos de fala (entrevista), nas definições (questionário) e nas ações das professoras com as crianças em situação de faz-deconta (videogravação). Os resultados apontam que algumas professoras adotam explicações inatistas; outras enfatizam a perspectiva espontaneísta, e outra parte fundamenta-se numa abordagem construtivista sobre criatividade. Apesar disso, nos episódios interativos videogravados, percebemos que quase todas tendem a interferir no processo criativo, dificultando as ações espontâneas e as propostas inovadoras.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoVasconcellos, Vera Maria Ramos deCPF:30804256772http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783096E1Palacios, JesúsCPF:23490870722Henriques, Eda Maria de OliveiraCPF:34446621734http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4721133Y2Goulart, Cecilia Maria AldigueriCPF:29862523700Nascimento, Cynthia de Souza Paiva2021-03-10T20:42:12Z2007-11-292021-03-10T20:42:12Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17607porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:42:12Zoai:app.uff.br:1/17607Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:20:35.724610Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Criatividade e brincadeira de faz-de-conta nas concepções de professores da educação infantil
title Criatividade e brincadeira de faz-de-conta nas concepções de professores da educação infantil
spellingShingle Criatividade e brincadeira de faz-de-conta nas concepções de professores da educação infantil
Nascimento, Cynthia de Souza Paiva
Educação de crianças
Educação infantil
Criatividade (Educação)
Creativity
Pretending play
Infantile education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Criatividade e brincadeira de faz-de-conta nas concepções de professores da educação infantil
title_full Criatividade e brincadeira de faz-de-conta nas concepções de professores da educação infantil
title_fullStr Criatividade e brincadeira de faz-de-conta nas concepções de professores da educação infantil
title_full_unstemmed Criatividade e brincadeira de faz-de-conta nas concepções de professores da educação infantil
title_sort Criatividade e brincadeira de faz-de-conta nas concepções de professores da educação infantil
author Nascimento, Cynthia de Souza Paiva
author_facet Nascimento, Cynthia de Souza Paiva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vasconcellos, Vera Maria Ramos de
CPF:30804256772
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783096E1
Palacios, Jesús
CPF:23490870722
Henriques, Eda Maria de Oliveira
CPF:34446621734
http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4721133Y2
Goulart, Cecilia Maria Aldigueri
CPF:29862523700
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Cynthia de Souza Paiva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de crianças
Educação infantil
Criatividade (Educação)
Creativity
Pretending play
Infantile education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação de crianças
Educação infantil
Criatividade (Educação)
Creativity
Pretending play
Infantile education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The research investigates the creativity and the thick of pretending play in the conceptions of professors of the Infantile Education, by means of interviews, questionnaires and video tapes. The categories inatist, spontaneity and constructivist on creativity had bee found at parts of the speach (interview), in the definitions (questionnaire) and in the actions of the teachers with the children is situation of pretending play (video tape). The results point that some teachers adopt inatists explanations; others emphasize the spontaneity perspective, and another part is based on a constructivist boarding on creativity. Despite this, in the vide tape interactive episodes, we perceive that almost all tend to intervene with the creative process, making in difficult the spontaneous actions and the innovative proposals.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-11-29
2021-03-10T20:42:12Z
2021-03-10T20:42:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17607
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17607
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823728808427520