Métodos não convencionais de restrições aos pesos em DEA aplicados ao Campeonato Mundial de Fórmula 1
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Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/21109 |
Resumo: | This paper analyzes using Data Envelopment Analysis - DEA the outcomes obtained by the pilots in the Formula One World Championship in the year 2005. Differently of the multicritéria ordinal method currently used to establish the classification of the competition, the method considered here takes to account all the results gotten for each pilot in a way benevolent, in such a way as to reduce inevitable distortions. A new non-archimedian model of weights restrictions makes possible to distinguish the apparently efficient DMUs that they are in the truth inefficient, making possible a fairer classification of the pilots for the championship. |
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Métodos não convencionais de restrições aos pesos em DEA aplicados ao Campeonato Mundial de Fórmula 1Unconventional weight restriction in DEA models for formula 1 drivers evaluationRestrições aos pesosFórmula 1Análise envoltória de dados (DEA)Apoio multicritério à decisãoProgramação matemáticaTomada de decisãoAutomobilismoDEAWeights restrictionsFormula oneCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOThis paper analyzes using Data Envelopment Analysis - DEA the outcomes obtained by the pilots in the Formula One World Championship in the year 2005. Differently of the multicritéria ordinal method currently used to establish the classification of the competition, the method considered here takes to account all the results gotten for each pilot in a way benevolent, in such a way as to reduce inevitable distortions. A new non-archimedian model of weights restrictions makes possible to distinguish the apparently efficient DMUs that they are in the truth inefficient, making possible a fairer classification of the pilots for the championship.Este trabalho analisa os resultados obtidos pelos pilotos no ano de 2005 no Campeonato Mundial de Fórmula 1, segundo a metodologia multicritério Data Envelopment Analysis DEA, que é uma técnica de programação matemática para avaliação de eficiência produtiva entre diversas unidades, denominadas unidades tomadoras de decisão (DMU), segundo os recursos utilizados na obtenção de seus produtos, diferentemente dos métodos multicritério adotados atualmente para estabelecer a classificação da competição, que permite manipulações e distorções nos resultados. Introduz-se um modelo não-arquimediano de restrições aos pesos capaz de distinguir DMUs aparentemente eficientes quando na verdade são ineficientes, que possibilita uma classificação dos pilotos mais justa para o campeonato.Programa de Pós-graduação em Engenharia de ProduçãoEstratégia-Apoio Logístico-Tecnologia e TrabalhoMello, João Carlos Correia Baptista Soares deCPF:00230909822http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4701354D3Sant'anna, Annibal ParrachoCPF:09746420704ttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787123Z3Milioni, Armando ZeferinoCPF:01931848858http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783015D6Gomes Júnior, Silvio Figueiredo2021-03-10T20:52:00Z2007-04-242021-03-10T20:52:00Z2006-12-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/21109porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:52:00Zoai:app.uff.br:1/21109Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:52Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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