Quem é o melhor dj do mundo? disputas simbólicas na cena de música eletrônica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18700 |
Resumo: | The purpose of this dissertation is to set forth the centrality of the discussions on taste in musical scene, particularly in the electronic music scene. We have, therefore, selected a specific case, namely the election of the best dj of the year by DJ, an English electronic music magazine. This event called the attention of those beyond the boundaries of the electronic scene when Dj Tiesto was awarded the first place for three times in a row. As a consequence he was labeled as a Dj Superstar and the best Dj in the world . This consecration was seen by the earliest members of the electronic scene as meaning its excessive and deleterious popularization. Our purpose is to point out the ways that opinion is both supported and challenged in the discussion forum in rraur l, one of the Brazilian largest and earliest sites of electronic music. To understand the way by which diverse labels clash is to highlight the power they have to mold reality. We shall see how a culture, initially adopting mechanisms of production, circulation and consumption as a mean to keep its growth under control of a few people, had more recently to deal with values of a corporative culture as a consequence of its growth, marketing and visibility. Supported mostly on Pierre Bourdieu s work on taste and symbolic conflict, our effort is to show that the discourse is the way through which certain members defend their, say, territory while so many others try to insert themselves therein. |
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Quem é o melhor dj do mundo? disputas simbólicas na cena de música eletrônicaMúsica eletrônicaDisputa simbólicaCenas musicaisDance musicSymbolic conflictMusic scenesCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOThe purpose of this dissertation is to set forth the centrality of the discussions on taste in musical scene, particularly in the electronic music scene. We have, therefore, selected a specific case, namely the election of the best dj of the year by DJ, an English electronic music magazine. This event called the attention of those beyond the boundaries of the electronic scene when Dj Tiesto was awarded the first place for three times in a row. As a consequence he was labeled as a Dj Superstar and the best Dj in the world . This consecration was seen by the earliest members of the electronic scene as meaning its excessive and deleterious popularization. Our purpose is to point out the ways that opinion is both supported and challenged in the discussion forum in rraur l, one of the Brazilian largest and earliest sites of electronic music. To understand the way by which diverse labels clash is to highlight the power they have to mold reality. We shall see how a culture, initially adopting mechanisms of production, circulation and consumption as a mean to keep its growth under control of a few people, had more recently to deal with values of a corporative culture as a consequence of its growth, marketing and visibility. Supported mostly on Pierre Bourdieu s work on taste and symbolic conflict, our effort is to show that the discourse is the way through which certain members defend their, say, territory while so many others try to insert themselves therein.O objetivo dessa dissertação é expor a centralidade das discussões de gosto nas cenas musicais, em especial na cena de música eletrônica. Escolhemos, para tanto, a análise de um caso específico: a eleição de melhor dj do ano promovida pela revista inglesa de música eletrônica da revista DJ. Esse ocorrido se tornou um objeto de atenção para além dos limites da cena eletrônica quando o Dj Tiesto chega ao primeiro lugar por três vezes consecutivas, sendo rotulado como um Dj Superstar e o melhor Dj do mundo . A consagração é tomada pelos membros mais antigos da cena eletrônica como sinônimo de uma popularização excessiva e maléfica. Nosso objetivo é observar como essa opinião é corroborada e desafiada no fórum de discussões do site de música eletrônica rraurl, um dos maiores e mais antigos do Brasil. Compreender a maneira pela qual diferentes rótulos se chocam é atentar ao poder que eles possuem de moldar a realidade. Observaremos como uma cultura que se esforçava por adotar mecanismos de produção, circulação e consumo que mantivessem seu crescimento sob controle de uns poucos, tem que lidar, mais recentemente, com valores de uma cultura corporativa como conseqüência de seu crescimento, comercialização e visibilidade. Apoiados, principalmente, na obra de Pierre Bourdieu sobre gosto e disputa simbólica buscaremos expor que é através do discurso que certos membros defendem o seu espaço e tantos outros lutam para nele se inserirem.Programa de Pós-graduação em ComunicaçãoComunicaçãoSá, Simone Maria Andrade Pereira deCPF:70685673715http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4789610D8Pinto, Marcelo Garson Braule2021-03-10T20:45:18Z2010-01-272021-03-10T20:45:18Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18700porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:45:18Zoai:app.uff.br:1/18700Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:56:15.405969Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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