Leituras de Shakespeare: da palavras à imagem
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18314 |
Resumo: | The role which the reader plays in the construction of sense in the literary text is similar to the one played by the viewer while apprehending a cinematographic image. Literary adaptations to movies are in fact critical rereadings of a source text and, speaking of Shakespeare, recreations of the break of the fictional instance built by the playwright. While proposing a narrative that makes the viewer more aware of the artificiality of cinema making, the directors reviewed here deconstruct the viewpoint of a copy-of-reality movie, and, at the same time, as does Shakespeare, call the viewer to resignify the work produced. |
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Leituras de Shakespeare: da palavras à imagemShakespeare, William, 1564-1616cinemaadaptações literáriasleitorespectadorAdaptações para o cinemaShakespearecinemareaderviewer.CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThe role which the reader plays in the construction of sense in the literary text is similar to the one played by the viewer while apprehending a cinematographic image. Literary adaptations to movies are in fact critical rereadings of a source text and, speaking of Shakespeare, recreations of the break of the fictional instance built by the playwright. While proposing a narrative that makes the viewer more aware of the artificiality of cinema making, the directors reviewed here deconstruct the viewpoint of a copy-of-reality movie, and, at the same time, as does Shakespeare, call the viewer to resignify the work produced.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO papel que o leitor exerce na construção de sentido do texto literário é semelhante ao do espectador na apreensão da imagem cinematográfica. As adaptações literárias para o cinema são, efetivamente, releituras críticas do texto-fonte, e, no caso de Shakespeare, recriações da quebra do ficcional construída pelo dramaturgo. Ao proporem uma narrativa que conscientiza o espectador da artificialidade do fazer cinematográfico, os diretores ora analisados desconstroem a idéia de um cinema cópia do real, ao mesmo tempo em que, como Shakespeare, convocam o espectador a realizar uma outra significação para a obra.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasMelo, Maria Elizabeth Chaves deCPF:12121221222Henriques, Ana Lúcia de SousaCPF:68742358622Martins, Marcia do Amaral PeixotoCPF:69853245622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4786705J6Dias, Angela MariaCPF:86549523522http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788106A9Teixeira, Lúcia MartinsCPF:00956412722http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783562T8Vieira, Martha Alkimin de AraújoCPF:63489526522http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4775132D6Nunes, Glória Elena Pereira2021-03-10T20:44:13Z2006-07-072021-03-10T20:44:13Z2006-04-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18314porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:44:13Zoai:app.uff.br:1/18314Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:44:13Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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