O realismo na representação da favela carioca: uma análise axiográfica de três documentários brasileiros

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Simplício Neto Ramos de
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/18856
Resumo: Our work consists in an axiographic study of three Brazilian documentaries. These films were made in different moments in history and they propose different styles. Our question is: what axiographic systems are to be found in these three films e how these systems interact with each other? Axiografics is a discipline created by American scholar Bill Nichols. It s an attempt to explore the implantation of values in the configuration of space, in the constitution of a gaze and in the relation of observer to observed. It s an attempt to respond to issues that arouse when it comes to the wider discussion on realistic representation in the western art. Two of those issues are, at first, the conventional aspect of realism, detected by Roland Barthes, who created the concept of effet du reel. At second place, the sensorial aspect of realism, guided by a social voyeurism, detected by Paula Rabinowitz, who created this concept. Our work will deal with filmic facts and historical facts that can be found in three Brazilian documentaries that are good examples of what we should call the favela documentary. These films are examples of a realistic representation of the Brazilian social cultural and economic conditions. And, in cinematic terms they propose different unities of filmic enunciation, of the configuration of space, of camera movements, of editing, of narration, and so on. A brief history of the favela, the typical slum of Rio de Janeiro is part of our analyses. The films are Vida Nova na Favela (1971), made by the Brazilian government, Rocinha 77(1977), directed by Sérgio Péo and Notícias de uma Guerra Partícula (1999)r, directed by João Salles e Kátia Lund.
id UFF-2_66ad1392c414378a9cb1feca4d7b05b4
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/18856
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling O realismo na representação da favela carioca: uma análise axiográfica de três documentários brasileirosRealismoDocumentárioFavelaÉticaAxiografiaRealismDocumentaryFavelaEthicAxiographicsCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOOur work consists in an axiographic study of three Brazilian documentaries. These films were made in different moments in history and they propose different styles. Our question is: what axiographic systems are to be found in these three films e how these systems interact with each other? Axiografics is a discipline created by American scholar Bill Nichols. It s an attempt to explore the implantation of values in the configuration of space, in the constitution of a gaze and in the relation of observer to observed. It s an attempt to respond to issues that arouse when it comes to the wider discussion on realistic representation in the western art. Two of those issues are, at first, the conventional aspect of realism, detected by Roland Barthes, who created the concept of effet du reel. At second place, the sensorial aspect of realism, guided by a social voyeurism, detected by Paula Rabinowitz, who created this concept. Our work will deal with filmic facts and historical facts that can be found in three Brazilian documentaries that are good examples of what we should call the favela documentary. These films are examples of a realistic representation of the Brazilian social cultural and economic conditions. And, in cinematic terms they propose different unities of filmic enunciation, of the configuration of space, of camera movements, of editing, of narration, and so on. A brief history of the favela, the typical slum of Rio de Janeiro is part of our analyses. The films are Vida Nova na Favela (1971), made by the Brazilian government, Rocinha 77(1977), directed by Sérgio Péo and Notícias de uma Guerra Partícula (1999)r, directed by João Salles e Kátia Lund.Este trabalho consiste na leitura axiográfica de três documentários brasileiros de diferentes épocas, diferentes estilos e modos de realização documental. A questão é: que sistemas axiográficos estão contidos nesses três filmes e como eles se contrapõem? A Axiografia é uma disciplina proposta pelo teórico americano Bill Nichols. Uma disciplina que se propõe a estudar as implicações éticas, políticas e sociais da representação realista, em especial como estas questões funcionam no âmbito do realismo historiográfico próprio do documentário. Trata-se de uma comparação contínua entre as escolhas estéticas, tais como o enquadramento, ou a narração, e suas implicações éticas. Queremos saber, portanto o que uma análise axiográfica pode dar como resposta à algumas questões do debate maior sobre o realismo. Em especial a duas delas, em primeiro lugar, a da convencionalidade dessa forma de representação, baseada na noção de um efeito de real (Roland Barthes) a sustentá-la. Em segundo lugar, a da sensorialidade dessa forma de representação, que parte da noção de um voyeurismo social (Paula Rabinowitz) que a demanda. Este trabalho será uma análise tanto dos fatos fílmicos como dos fatos históricos presentes em três documentários brasileiros que julgamos exemplares da condição genérica de documentários de favela. São três tempos da representação realista e documentária da realidade social, econômica e cultural do Brasil. Em termos mais cinematográficos, eles propõem diferenciadas unidades de enunciação fílmica, ao nível da configuração espacial, de enquadramento e movimento de câmera e ao nível da edição e da narratividade. Uma breve história da favela carioca, do discurso criminal sobre ela, do discurso remocionista, e do discurso glamurizante, enfim de toda a ambivalência que pontua a relação com a cidade formal. É o que também poderá ser depreendido das análises de Vida Nova na Favela (1971), produção da Agência Nacional, de Rocinha 77(1977) de Sérgio Péo e de Notícias de uma Guerra Particular (1999), de João Salles e Kátia Lund.Programa de Pós-graduação em ComunicaçãoComunicaçãoSilva, Antonio Carlos Amâncio daCPF:24743518768http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798655Z6Moura, Roberto Marchon Lemos deCPF:27252272753http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787883U7Martins, Andréa FrançaCPF:92277195715Sousa, Simplício Neto Ramos de2021-03-10T20:45:48Z2006-08-032021-03-10T20:45:48Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18856porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:45:48Zoai:app.uff.br:1/18856Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:45:48Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv O realismo na representação da favela carioca: uma análise axiográfica de três documentários brasileiros
title O realismo na representação da favela carioca: uma análise axiográfica de três documentários brasileiros
spellingShingle O realismo na representação da favela carioca: uma análise axiográfica de três documentários brasileiros
Sousa, Simplício Neto Ramos de
Realismo
Documentário
Favela
Ética
Axiografia
Realism
Documentary
Favela
Ethic
Axiographics
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short O realismo na representação da favela carioca: uma análise axiográfica de três documentários brasileiros
title_full O realismo na representação da favela carioca: uma análise axiográfica de três documentários brasileiros
title_fullStr O realismo na representação da favela carioca: uma análise axiográfica de três documentários brasileiros
title_full_unstemmed O realismo na representação da favela carioca: uma análise axiográfica de três documentários brasileiros
title_sort O realismo na representação da favela carioca: uma análise axiográfica de três documentários brasileiros
author Sousa, Simplício Neto Ramos de
author_facet Sousa, Simplício Neto Ramos de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Antonio Carlos Amâncio da
CPF:24743518768
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798655Z6
Moura, Roberto Marchon Lemos de
CPF:27252272753
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787883U7
Martins, Andréa França
CPF:92277195715
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Simplício Neto Ramos de
dc.subject.por.fl_str_mv Realismo
Documentário
Favela
Ética
Axiografia
Realism
Documentary
Favela
Ethic
Axiographics
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
topic Realismo
Documentário
Favela
Ética
Axiografia
Realism
Documentary
Favela
Ethic
Axiographics
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description Our work consists in an axiographic study of three Brazilian documentaries. These films were made in different moments in history and they propose different styles. Our question is: what axiographic systems are to be found in these three films e how these systems interact with each other? Axiografics is a discipline created by American scholar Bill Nichols. It s an attempt to explore the implantation of values in the configuration of space, in the constitution of a gaze and in the relation of observer to observed. It s an attempt to respond to issues that arouse when it comes to the wider discussion on realistic representation in the western art. Two of those issues are, at first, the conventional aspect of realism, detected by Roland Barthes, who created the concept of effet du reel. At second place, the sensorial aspect of realism, guided by a social voyeurism, detected by Paula Rabinowitz, who created this concept. Our work will deal with filmic facts and historical facts that can be found in three Brazilian documentaries that are good examples of what we should call the favela documentary. These films are examples of a realistic representation of the Brazilian social cultural and economic conditions. And, in cinematic terms they propose different unities of filmic enunciation, of the configuration of space, of camera movements, of editing, of narration, and so on. A brief history of the favela, the typical slum of Rio de Janeiro is part of our analyses. The films are Vida Nova na Favela (1971), made by the Brazilian government, Rocinha 77(1977), directed by Sérgio Péo and Notícias de uma Guerra Partícula (1999)r, directed by João Salles e Kátia Lund.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-08-03
2021-03-10T20:45:48Z
2021-03-10T20:45:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/18856
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/18856
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Comunicação
Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Comunicação
Comunicação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1802135293646602240