O PAPEL DOS PROPRIETÁRIOS DE PROCESSOS EM CENTROS DE SERVIÇOS COMPARTILHADOS
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18482 |
Resumo: | The shared services model has appeared as an alternative to businesses processes management improvements of the major companies, by means of performance enhancements of support processes. To achieve its goals, the shared services centers have to define and to assure the understanding of process owner s responsibilities in a way to enable the execution of process management. This study investigates the process owner s role by a conceptual basis construction, complemented by a field survey in a major company shared service center. The perceptions of the high administration members, process owners and the main managers about the responsibilities and the effective execution of the process management tasks were analyzed. The results confirm that the researched company has individuals who are in charge of the whole process management. But it also shows that the company has to communicate better the process owner s role and has to eliminate the barriers that still affect the process owner s effectiveness. These gaps make it difficult to manage the potential knowledge created by its support process management. |
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O PAPEL DOS PROPRIETÁRIOS DE PROCESSOS EM CENTROS DE SERVIÇOS COMPARTILHADOSSERVIÇOS COMPARTILHADOSSHARED SERVICESCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOThe shared services model has appeared as an alternative to businesses processes management improvements of the major companies, by means of performance enhancements of support processes. To achieve its goals, the shared services centers have to define and to assure the understanding of process owner s responsibilities in a way to enable the execution of process management. This study investigates the process owner s role by a conceptual basis construction, complemented by a field survey in a major company shared service center. The perceptions of the high administration members, process owners and the main managers about the responsibilities and the effective execution of the process management tasks were analyzed. The results confirm that the researched company has individuals who are in charge of the whole process management. But it also shows that the company has to communicate better the process owner s role and has to eliminate the barriers that still affect the process owner s effectiveness. These gaps make it difficult to manage the potential knowledge created by its support process management.Universidade Federal FluminenseO modelo de centros de serviços compartilhados surgiu como uma alternativa de melhoria dos resultados das grandes empresas através do aprimoramento da gestão dos processos de apoio. Para atingir estes objetivos, os centros de serviços compartilhados precisam definir e garantir o entendimento das responsabilidades dos proprietários de processos para que estes exerçam a gestão dos processos. Este estudo investiga a atuação dos proprietários de processo por meio da construção de um referencial teórico, complementado pela realização de uma pesquisa de campo em um centro de serviços compartilhados de uma empresa de grande porte. Foram analisadas as percepções dos membros da alta direção, dos proprietários de processo e dos principais gerentes sobre as responsabilidades e a efetiva realização das tarefas de gestão de processos na empresa pesquisada. Os resultados confirmam que a unidade pesquisada possui indivíduos responsáveis pela gestão dos processos do começo ao fim, mas que ainda faz-se necessário investir na disseminação de informações sobre o papel e na eliminação das barreiras à realização das tarefas de gestão de processos que dificultam a geração de conhecimento sobre seus processos.Programa de Pós-graduação em Sistemas de GestãoSegurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade TotalCosta, Stella Regina Reis daCPF:71231412704Rodriguez, Martius Vicente Rodriguez YCPF:85532147622htpp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/controladorbuscacvBrochado, Marina RodriguesCPF:19662009787http://lattes.cnpq.br/3944519101855359Alves, Marcelo Martins2021-03-10T20:44:42Z2009-07-222021-03-10T20:44:42Z2009-06-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18482porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:44:42Zoai:app.uff.br:1/18482Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:44:42Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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