A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/20585 |
Resumo: | In the XXI century the newspaper Gazeta Mercantil, founded in 1920, faces a financial crisis that threatens its survival in the Brazilian press industry. The economic stagnation scenario and the cuts in advertisements affected the communication industry in Brazil and abroad. Gazeta Mercantil S/A, as part of this context, suffered this impact. In 2000, a new daily newspaper - Valor Econômico is launched to compete directly for the same public targeted by Gazeta, which had been, so far, the only national newspaper focusing on economy and business in the country. But its vulnerability process was also intensified by other factors. This paper analyses mainly this period in the recent history of Gazeta Mercantil (2000-2003) and tries to explain the reasons for the crisis, which presents specifications that go beyond those related to the means of communication in general. This would be, besides a financial crisis, a symbolic crisis. |
id |
UFF-2_826e737205502edbbea49ef00fae2b6a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/20585 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiroJornalismo econômicoHistória da Mídia ImpressaComunicaçãoGazeta MercantilJornalismo comercialEconomics JournalismPress HistoryCommunicationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOIn the XXI century the newspaper Gazeta Mercantil, founded in 1920, faces a financial crisis that threatens its survival in the Brazilian press industry. The economic stagnation scenario and the cuts in advertisements affected the communication industry in Brazil and abroad. Gazeta Mercantil S/A, as part of this context, suffered this impact. In 2000, a new daily newspaper - Valor Econômico is launched to compete directly for the same public targeted by Gazeta, which had been, so far, the only national newspaper focusing on economy and business in the country. But its vulnerability process was also intensified by other factors. This paper analyses mainly this period in the recent history of Gazeta Mercantil (2000-2003) and tries to explain the reasons for the crisis, which presents specifications that go beyond those related to the means of communication in general. This would be, besides a financial crisis, a symbolic crisis.O jornal Gazeta Mercantil, fundado em 1920, chegou ao século XXI diante de uma crise financeira que ameaça sua sobrevivência na imprensa brasileira. O cenário de estagnação econômica e a redução da publicidade afetou as empresas de comunicação não só no Brasil, mas também no exterior, e a Gazeta Mercantil S.A., inserida nesse contexto, sofreu esse impacto. Em 2000, um novo diário o Valor Econômico foi criado para concorrer diretamente na disputa pelo mesmo público da Gazeta, que era, até então, o único jornal de circulação nacional voltado para economia e negócios do país. Mas seu processo de fragilidade foi agravado também por outros fatores. Esta dissertação analisa principalmente o período da história recente da Gazeta Mercantil (2000-2003) e tenta explicar as razões de sua crise, que apresenta especificidades que vão além da que atinge os meios de comunicação em geral. Ela seria, além de financeira, uma crise simbólica.Programa de Pós-graduação em ComunicaçãoComunicaçãoBarbosa, Marialva CarlosCPF:38625210791http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797558P4Moraes, Dênis Roberto Villas Boas deCPF:04532455522http://lattes.cnpq.br/1073511483457401Rouchou, Joëlle RachelCPF:66486025700http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4736522A8Lene, Hérica2021-03-10T20:50:38Z2006-10-042021-03-10T20:50:38Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/20585porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:50:38Zoai:app.uff.br:1/20585Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:48:47.991622Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro |
title |
A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro |
spellingShingle |
A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro Lene, Hérica Jornalismo econômico História da Mídia Impressa Comunicação Gazeta Mercantil Jornalismo comercial Economics Journalism Press History Communication CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro |
title_full |
A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro |
title_fullStr |
A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro |
title_full_unstemmed |
A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro |
title_sort |
A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro |
author |
Lene, Hérica |
author_facet |
Lene, Hérica |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Barbosa, Marialva Carlos CPF:38625210791 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797558P4 Moraes, Dênis Roberto Villas Boas de CPF:04532455522 http://lattes.cnpq.br/1073511483457401 Rouchou, Joëlle Rachel CPF:66486025700 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4736522A8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lene, Hérica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jornalismo econômico História da Mídia Impressa Comunicação Gazeta Mercantil Jornalismo comercial Economics Journalism Press History Communication CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
topic |
Jornalismo econômico História da Mídia Impressa Comunicação Gazeta Mercantil Jornalismo comercial Economics Journalism Press History Communication CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
In the XXI century the newspaper Gazeta Mercantil, founded in 1920, faces a financial crisis that threatens its survival in the Brazilian press industry. The economic stagnation scenario and the cuts in advertisements affected the communication industry in Brazil and abroad. Gazeta Mercantil S/A, as part of this context, suffered this impact. In 2000, a new daily newspaper - Valor Econômico is launched to compete directly for the same public targeted by Gazeta, which had been, so far, the only national newspaper focusing on economy and business in the country. But its vulnerability process was also intensified by other factors. This paper analyses mainly this period in the recent history of Gazeta Mercantil (2000-2003) and tries to explain the reasons for the crisis, which presents specifications that go beyond those related to the means of communication in general. This would be, besides a financial crisis, a symbolic crisis. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-10-04 2021-03-10T20:50:38Z 2021-03-10T20:50:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/20585 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/20585 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Comunicação Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Comunicação Comunicação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823576206016512 |