A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lene, Hérica
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/20585
Resumo: In the XXI century the newspaper Gazeta Mercantil, founded in 1920, faces a financial crisis that threatens its survival in the Brazilian press industry. The economic stagnation scenario and the cuts in advertisements affected the communication industry in Brazil and abroad. Gazeta Mercantil S/A, as part of this context, suffered this impact. In 2000, a new daily newspaper - Valor Econômico is launched to compete directly for the same public targeted by Gazeta, which had been, so far, the only national newspaper focusing on economy and business in the country. But its vulnerability process was also intensified by other factors. This paper analyses mainly this period in the recent history of Gazeta Mercantil (2000-2003) and tries to explain the reasons for the crisis, which presents specifications that go beyond those related to the means of communication in general. This would be, besides a financial crisis, a symbolic crisis.
id UFF-2_826e737205502edbbea49ef00fae2b6a
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/20585
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiroJornalismo econômicoHistória da Mídia ImpressaComunicaçãoGazeta MercantilJornalismo comercialEconomics JournalismPress HistoryCommunicationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOIn the XXI century the newspaper Gazeta Mercantil, founded in 1920, faces a financial crisis that threatens its survival in the Brazilian press industry. The economic stagnation scenario and the cuts in advertisements affected the communication industry in Brazil and abroad. Gazeta Mercantil S/A, as part of this context, suffered this impact. In 2000, a new daily newspaper - Valor Econômico is launched to compete directly for the same public targeted by Gazeta, which had been, so far, the only national newspaper focusing on economy and business in the country. But its vulnerability process was also intensified by other factors. This paper analyses mainly this period in the recent history of Gazeta Mercantil (2000-2003) and tries to explain the reasons for the crisis, which presents specifications that go beyond those related to the means of communication in general. This would be, besides a financial crisis, a symbolic crisis.O jornal Gazeta Mercantil, fundado em 1920, chegou ao século XXI diante de uma crise financeira que ameaça sua sobrevivência na imprensa brasileira. O cenário de estagnação econômica e a redução da publicidade afetou as empresas de comunicação não só no Brasil, mas também no exterior, e a Gazeta Mercantil S.A., inserida nesse contexto, sofreu esse impacto. Em 2000, um novo diário o Valor Econômico foi criado para concorrer diretamente na disputa pelo mesmo público da Gazeta, que era, até então, o único jornal de circulação nacional voltado para economia e negócios do país. Mas seu processo de fragilidade foi agravado também por outros fatores. Esta dissertação analisa principalmente o período da história recente da Gazeta Mercantil (2000-2003) e tenta explicar as razões de sua crise, que apresenta especificidades que vão além da que atinge os meios de comunicação em geral. Ela seria, além de financeira, uma crise simbólica.Programa de Pós-graduação em ComunicaçãoComunicaçãoBarbosa, Marialva CarlosCPF:38625210791http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797558P4Moraes, Dênis Roberto Villas Boas deCPF:04532455522http://lattes.cnpq.br/1073511483457401Rouchou, Joëlle RachelCPF:66486025700http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4736522A8Lene, Hérica2021-03-10T20:50:38Z2006-10-042021-03-10T20:50:38Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/20585porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:50:38Zoai:app.uff.br:1/20585Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:48:47.991622Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro
title A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro
spellingShingle A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro
Lene, Hérica
Jornalismo econômico
História da Mídia Impressa
Comunicação
Gazeta Mercantil
Jornalismo comercial
Economics Journalism
Press History
Communication
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro
title_full A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro
title_fullStr A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro
title_full_unstemmed A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro
title_sort A crise da Gazeta Mercantil: tradição e ruptura no jornalismo econômico brasileiro
author Lene, Hérica
author_facet Lene, Hérica
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Barbosa, Marialva Carlos
CPF:38625210791
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4797558P4
Moraes, Dênis Roberto Villas Boas de
CPF:04532455522
http://lattes.cnpq.br/1073511483457401
Rouchou, Joëlle Rachel
CPF:66486025700
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4736522A8
dc.contributor.author.fl_str_mv Lene, Hérica
dc.subject.por.fl_str_mv Jornalismo econômico
História da Mídia Impressa
Comunicação
Gazeta Mercantil
Jornalismo comercial
Economics Journalism
Press History
Communication
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
topic Jornalismo econômico
História da Mídia Impressa
Comunicação
Gazeta Mercantil
Jornalismo comercial
Economics Journalism
Press History
Communication
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description In the XXI century the newspaper Gazeta Mercantil, founded in 1920, faces a financial crisis that threatens its survival in the Brazilian press industry. The economic stagnation scenario and the cuts in advertisements affected the communication industry in Brazil and abroad. Gazeta Mercantil S/A, as part of this context, suffered this impact. In 2000, a new daily newspaper - Valor Econômico is launched to compete directly for the same public targeted by Gazeta, which had been, so far, the only national newspaper focusing on economy and business in the country. But its vulnerability process was also intensified by other factors. This paper analyses mainly this period in the recent history of Gazeta Mercantil (2000-2003) and tries to explain the reasons for the crisis, which presents specifications that go beyond those related to the means of communication in general. This would be, besides a financial crisis, a symbolic crisis.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-10-04
2021-03-10T20:50:38Z
2021-03-10T20:50:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/20585
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/20585
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Comunicação
Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Comunicação
Comunicação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823576206016512