Desigualdade numa escola em mudança : trajetórias e embates na escolarização pública de jovens pobres
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17088 |
Resumo: | This thesis proposes to unmask the relationship between the scholar institution and poor youngsters that begin to inhabit the school due the démarche of its expansion. The question put is: how do we universalize the public school system in a country that has systematically refused the complete integration of the major proportion of the poor population? The research occurred in a public school faced as a particular case of what is possible (Bourdieu) brought into analysis three decades of the students trajectories and performed a deep journey through different styles of scholar processes. Through this axles it became possible to understand, at the same time, old and new inequalities that mark the recent history of Brazilian urban schools. Selection, segregation, belonging and regulation are categories that support the development of this analysis, that turns the scholar institution into a sigh seeing from which it is possible to capture some elements that compose the social dynamics. |
id |
UFF-2_828af6b6010d25b25f26926ad8b1bda3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/17088 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
Desigualdade numa escola em mudança : trajetórias e embates na escolarização pública de jovens pobresEscola públicaBrasilEnsino fundamentalBrasilPobreEducaçãoDesigualdadesjuventudeProcessos de escolarizaçãoProcessos educativosInequalitiesyouthscholar processesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis thesis proposes to unmask the relationship between the scholar institution and poor youngsters that begin to inhabit the school due the démarche of its expansion. The question put is: how do we universalize the public school system in a country that has systematically refused the complete integration of the major proportion of the poor population? The research occurred in a public school faced as a particular case of what is possible (Bourdieu) brought into analysis three decades of the students trajectories and performed a deep journey through different styles of scholar processes. Through this axles it became possible to understand, at the same time, old and new inequalities that mark the recent history of Brazilian urban schools. Selection, segregation, belonging and regulation are categories that support the development of this analysis, that turns the scholar institution into a sigh seeing from which it is possible to capture some elements that compose the social dynamics.Esta tese busca desvendar uma relação: entre a instituição escolar e os jovens pobres que passam a habitá-la, nos marcos de sua expansão. A questão: como se universaliza o sistema público de ensino fundamental num país que vem historicamente recusando a incorporação de suas maiorias, percorre toda a análise. Na investigação de uma escola pública tratada como caso particular do possível (Bourdieu), a recuperação de três décadas de trajetórias escolares, e um mergulho nos modos de escolarização dos tempos que correm, buscam fazer-nos entender as velhas e novas desigualdades que marcam a instituição. Seleção, segregação, enraizamento e regulação são as categorias, eixos para o desenvolvimento desta análise que coloca a escola como um mirante de onde se podem apreender alguns dos elementos que compõem a dinâmica social.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoFávero, OsmarCPF:02753766720http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4783059E8Sposito, Marilia PontesCPF:20140090822http://lattes.cnpq.br/0962456018830015Frigotto, GaudencioCPF:12635707049http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780705Y6/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4780705Y6Fischer, Nilton BuenoCPF:62657675422http://lattes.cnpq.br/0285186591991572Carrano, Paulo César RodriguesCPF:04533325622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799707U5Paixão, Léa PinheiroCPF:00178306649http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4781198H6Ferreira, Mônica Dias Peregrino2021-03-10T19:09:31Z2008-01-302021-03-10T19:09:31Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17088porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T19:09:31Zoai:app.uff.br:1/17088Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T19:09:31Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desigualdade numa escola em mudança : trajetórias e embates na escolarização pública de jovens pobres |
title |
Desigualdade numa escola em mudança : trajetórias e embates na escolarização pública de jovens pobres |
spellingShingle |
Desigualdade numa escola em mudança : trajetórias e embates na escolarização pública de jovens pobres Ferreira, Mônica Dias Peregrino Escola pública Brasil Ensino fundamental Brasil Pobre Educação Desigualdades juventude Processos de escolarização Processos educativos Inequalities youth scholar processes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Desigualdade numa escola em mudança : trajetórias e embates na escolarização pública de jovens pobres |
title_full |
Desigualdade numa escola em mudança : trajetórias e embates na escolarização pública de jovens pobres |
title_fullStr |
Desigualdade numa escola em mudança : trajetórias e embates na escolarização pública de jovens pobres |
title_full_unstemmed |
Desigualdade numa escola em mudança : trajetórias e embates na escolarização pública de jovens pobres |
title_sort |
Desigualdade numa escola em mudança : trajetórias e embates na escolarização pública de jovens pobres |
author |
Ferreira, Mônica Dias Peregrino |
author_facet |
Ferreira, Mônica Dias Peregrino |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fávero, Osmar CPF:02753766720 http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4783059E8 Sposito, Marilia Pontes CPF:20140090822 http://lattes.cnpq.br/0962456018830015 Frigotto, Gaudencio CPF:12635707049 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780705Y6/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4780705Y6 Fischer, Nilton Bueno CPF:62657675422 http://lattes.cnpq.br/0285186591991572 Carrano, Paulo César Rodrigues CPF:04533325622 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799707U5 Paixão, Léa Pinheiro CPF:00178306649 http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4781198H6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Mônica Dias Peregrino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola pública Brasil Ensino fundamental Brasil Pobre Educação Desigualdades juventude Processos de escolarização Processos educativos Inequalities youth scholar processes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Escola pública Brasil Ensino fundamental Brasil Pobre Educação Desigualdades juventude Processos de escolarização Processos educativos Inequalities youth scholar processes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This thesis proposes to unmask the relationship between the scholar institution and poor youngsters that begin to inhabit the school due the démarche of its expansion. The question put is: how do we universalize the public school system in a country that has systematically refused the complete integration of the major proportion of the poor population? The research occurred in a public school faced as a particular case of what is possible (Bourdieu) brought into analysis three decades of the students trajectories and performed a deep journey through different styles of scholar processes. Through this axles it became possible to understand, at the same time, old and new inequalities that mark the recent history of Brazilian urban schools. Selection, segregation, belonging and regulation are categories that support the development of this analysis, that turns the scholar institution into a sigh seeing from which it is possible to capture some elements that compose the social dynamics. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-01-30 2021-03-10T19:09:31Z 2021-03-10T19:09:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17088 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17088 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1819053699564044288 |