Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17182 |
Resumo: | In the present work, the author develops a reflection about her doing as an educational guide. She starts from a criticism on the paradigm of modern science, to situate the implications of a research with the daily life, understood as “ time-space” of production of the existence and knowledge, creeds and values that give sense and direction; a “ time- space” in what nets of subjectivenesses are built, forging multiple identities. Narrating her experience from the network listening to words said in distinct forms in daily life, sewing the history and memory threads that reside the Regular Night Education of Municipal School Cacique Cunhãbebe, in Angra dos Reis. In the movement of reflection on the research, the author assumes herself as subject of the her process of permanent formation, placing herself to favor the constitution of new relationships at school, based on emancipation processes, in what all subjects involved in the daily life network are polite and freed in communion, in an incessant quest for the shared authority in the processes of curricular organization, where curriculum is understood as daily life creation of the subjects who make the school a practice that involves knowledges and processes. |
id |
UFF-2_97ebdfa1adb87d3406018958ad471784 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/17182 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos ReisEducaçãoEducação de adultoEducação de jovensEnsino supletivoFormação de professorEducação permanenteEnsino regular noturnoAngra dos Reis (RJ)Regular night educationFormation of teachersDaily lifeEducation of youth and adultsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIn the present work, the author develops a reflection about her doing as an educational guide. She starts from a criticism on the paradigm of modern science, to situate the implications of a research with the daily life, understood as “ time-space” of production of the existence and knowledge, creeds and values that give sense and direction; a “ time- space” in what nets of subjectivenesses are built, forging multiple identities. Narrating her experience from the network listening to words said in distinct forms in daily life, sewing the history and memory threads that reside the Regular Night Education of Municipal School Cacique Cunhãbebe, in Angra dos Reis. In the movement of reflection on the research, the author assumes herself as subject of the her process of permanent formation, placing herself to favor the constitution of new relationships at school, based on emancipation processes, in what all subjects involved in the daily life network are polite and freed in communion, in an incessant quest for the shared authority in the processes of curricular organization, where curriculum is understood as daily life creation of the subjects who make the school a practice that involves knowledges and processes.Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e TecnológicoNo presente trabalho a autora desenvolve uma reflexão acerca de seu fazer enquanto orientadora pedagógica. Parte de uma crítica ao paradigma da ciência moderna, para situar as implicações de uma pesquisa com o cotidiano, que o compreenda enquanto espaçotempo de produção da existência e de conhecimentos, crenças e valores que lhe dão sentido e direção; um espaçotempo no qual são tecidas redes de subjetividades que forjam múltiplas identidades. Narrando sua prática, a partir da trama com a escuta de falas ditas de diferentes formas no cotidiano, entrelaça fios da história e da memória que povoam o Ensino Regular Noturno da Escola Municipal Cacique Cunhãbebe, em Angra dos Reis. No movimento de reflexão na pesquisa, a autora assume-se enquanto sujeito de seu processo de formação permanente, posicionando-se a favor da constituição de novas relações na escola, baseadas em processos emancipatórios, nos quais todos os sujeitos envolvidos na trama cotidiana, sejam educados e libertados em comunhão, numa busca incessante pela autoridade partilhada nos processos de organização curricular, onde currículo é entendido como criação cotidiana dos sujeitos que fazem a escola, uma prática que envolve saberes e processos.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBastos, João BaptistaCPF:06828973615Brito, Sandra Regina Cardoso de2021-03-10T19:10:03Z2008-12-012021-03-10T19:10:03Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17182porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T19:10:03Zoai:app.uff.br:1/17182Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T19:10:03Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis |
title |
Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis |
spellingShingle |
Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis Brito, Sandra Regina Cardoso de Educação Educação de adulto Educação de jovens Ensino supletivo Formação de professor Educação permanente Ensino regular noturno Angra dos Reis (RJ) Regular night education Formation of teachers Daily life Education of youth and adults CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis |
title_full |
Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis |
title_fullStr |
Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis |
title_full_unstemmed |
Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis |
title_sort |
Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis |
author |
Brito, Sandra Regina Cardoso de |
author_facet |
Brito, Sandra Regina Cardoso de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Bastos, João Baptista CPF:06828973615 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito, Sandra Regina Cardoso de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Educação de adulto Educação de jovens Ensino supletivo Formação de professor Educação permanente Ensino regular noturno Angra dos Reis (RJ) Regular night education Formation of teachers Daily life Education of youth and adults CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Educação Educação de adulto Educação de jovens Ensino supletivo Formação de professor Educação permanente Ensino regular noturno Angra dos Reis (RJ) Regular night education Formation of teachers Daily life Education of youth and adults CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
In the present work, the author develops a reflection about her doing as an educational guide. She starts from a criticism on the paradigm of modern science, to situate the implications of a research with the daily life, understood as “ time-space” of production of the existence and knowledge, creeds and values that give sense and direction; a “ time- space” in what nets of subjectivenesses are built, forging multiple identities. Narrating her experience from the network listening to words said in distinct forms in daily life, sewing the history and memory threads that reside the Regular Night Education of Municipal School Cacique Cunhãbebe, in Angra dos Reis. In the movement of reflection on the research, the author assumes herself as subject of the her process of permanent formation, placing herself to favor the constitution of new relationships at school, based on emancipation processes, in what all subjects involved in the daily life network are polite and freed in communion, in an incessant quest for the shared authority in the processes of curricular organization, where curriculum is understood as daily life creation of the subjects who make the school a practice that involves knowledges and processes. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-01 2021-03-10T19:10:03Z 2021-03-10T19:10:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17182 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17182 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1807838825027731456 |