Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Sandra Regina Cardoso de
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17182
Resumo: In the present work, the author develops a reflection about her doing as an educational guide. She starts from a criticism on the paradigm of modern science, to situate the implications of a research with the daily life, understood as “ time-space” of production of the existence and knowledge, creeds and values that give sense and direction; a “ time- space” in what nets of subjectivenesses are built, forging multiple identities. Narrating her experience from the network listening to words said in distinct forms in daily life, sewing the history and memory threads that reside the Regular Night Education of Municipal School Cacique Cunhãbebe, in Angra dos Reis. In the movement of reflection on the research, the author assumes herself as subject of the her process of permanent formation, placing herself to favor the constitution of new relationships at school, based on emancipation processes, in what all subjects involved in the daily life network are polite and freed in communion, in an incessant quest for the shared authority in the processes of curricular organization, where curriculum is understood as daily life creation of the subjects who make the school a practice that involves knowledges and processes.
id UFF-2_97ebdfa1adb87d3406018958ad471784
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17182
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos ReisEducaçãoEducação de adultoEducação de jovensEnsino supletivoFormação de professorEducação permanenteEnsino regular noturnoAngra dos Reis (RJ)Regular night educationFormation of teachersDaily lifeEducation of youth and adultsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIn the present work, the author develops a reflection about her doing as an educational guide. She starts from a criticism on the paradigm of modern science, to situate the implications of a research with the daily life, understood as “ time-space” of production of the existence and knowledge, creeds and values that give sense and direction; a “ time- space” in what nets of subjectivenesses are built, forging multiple identities. Narrating her experience from the network listening to words said in distinct forms in daily life, sewing the history and memory threads that reside the Regular Night Education of Municipal School Cacique Cunhãbebe, in Angra dos Reis. In the movement of reflection on the research, the author assumes herself as subject of the her process of permanent formation, placing herself to favor the constitution of new relationships at school, based on emancipation processes, in what all subjects involved in the daily life network are polite and freed in communion, in an incessant quest for the shared authority in the processes of curricular organization, where curriculum is understood as daily life creation of the subjects who make the school a practice that involves knowledges and processes.Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e TecnológicoNo presente trabalho a autora desenvolve uma reflexão acerca de seu fazer enquanto orientadora pedagógica. Parte de uma crítica ao paradigma da ciência moderna, para situar as implicações de uma pesquisa com o cotidiano, que o compreenda enquanto espaçotempo de produção da existência e de conhecimentos, crenças e valores que lhe dão sentido e direção; um espaçotempo no qual são tecidas redes de subjetividades que forjam múltiplas identidades. Narrando sua prática, a partir da trama com a escuta de falas ditas de diferentes formas no cotidiano, entrelaça fios da história e da memória que povoam o Ensino Regular Noturno da Escola Municipal Cacique Cunhãbebe, em Angra dos Reis. No movimento de reflexão na pesquisa, a autora assume-se enquanto sujeito de seu processo de formação permanente, posicionando-se a favor da constituição de novas relações na escola, baseadas em processos emancipatórios, nos quais todos os sujeitos envolvidos na trama cotidiana, sejam educados e libertados em comunhão, numa busca incessante pela autoridade partilhada nos processos de organização curricular, onde currículo é entendido como criação cotidiana dos sujeitos que fazem a escola, uma prática que envolve saberes e processos.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBastos, João BaptistaCPF:06828973615Brito, Sandra Regina Cardoso de2021-03-10T19:10:03Z2008-12-012021-03-10T19:10:03Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17182porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T19:10:03Zoai:app.uff.br:1/17182Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T19:10:03Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis
title Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis
spellingShingle Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis
Brito, Sandra Regina Cardoso de
Educação
Educação de adulto
Educação de jovens
Ensino supletivo
Formação de professor
Educação permanente
Ensino regular noturno
Angra dos Reis (RJ)
Regular night education
Formation of teachers
Daily life
Education of youth and adults
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis
title_full Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis
title_fullStr Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis
title_full_unstemmed Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis
title_sort Regular noturno: possibilidades de reinvenção: uma experiência em Angra dos Reis
author Brito, Sandra Regina Cardoso de
author_facet Brito, Sandra Regina Cardoso de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bastos, João Baptista
CPF:06828973615
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Sandra Regina Cardoso de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Educação de adulto
Educação de jovens
Ensino supletivo
Formação de professor
Educação permanente
Ensino regular noturno
Angra dos Reis (RJ)
Regular night education
Formation of teachers
Daily life
Education of youth and adults
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação
Educação de adulto
Educação de jovens
Ensino supletivo
Formação de professor
Educação permanente
Ensino regular noturno
Angra dos Reis (RJ)
Regular night education
Formation of teachers
Daily life
Education of youth and adults
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description In the present work, the author develops a reflection about her doing as an educational guide. She starts from a criticism on the paradigm of modern science, to situate the implications of a research with the daily life, understood as “ time-space” of production of the existence and knowledge, creeds and values that give sense and direction; a “ time- space” in what nets of subjectivenesses are built, forging multiple identities. Narrating her experience from the network listening to words said in distinct forms in daily life, sewing the history and memory threads that reside the Regular Night Education of Municipal School Cacique Cunhãbebe, in Angra dos Reis. In the movement of reflection on the research, the author assumes herself as subject of the her process of permanent formation, placing herself to favor the constitution of new relationships at school, based on emancipation processes, in what all subjects involved in the daily life network are polite and freed in communion, in an incessant quest for the shared authority in the processes of curricular organization, where curriculum is understood as daily life creation of the subjects who make the school a practice that involves knowledges and processes.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-01
2021-03-10T19:10:03Z
2021-03-10T19:10:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17182
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17182
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1807838825027731456