A compreensão leitora em manuais didáticos de espanhol como língua estrangeira de 1945 a 1990
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17510 |
Resumo: | This purpose of this thesis is to understand how the reading comprehension process is a foreing language happens in eight Spanish language didactic manuals published from 1945 to 1999. They are: Manual de Español, Curso Práctico de Español, Curso de Español, Vamos a Hablar, Español en Directo, Entre Nosotros, Antena, Ven. In order to do that, we studied different theoretical orientations researching the specific literature on the subject not only on reading but also on different methodological approaches about the teaching/learning process based on Orlandi (1987), Kato (1999), Leffa (1996) among others, and tried to understand the historical evolution of teaching/learning process in Spanish as a foreign language based on Leffa (1988) and Richards & Rogers (1998). The analysis of the manuals showed of inexistence of texts for reading in a more critical perspective. This was due to the fact that they were produced in a context where the teaching/learning process in a foreign language had its focus on a mechanicist approach an the texts, in fact, served only as an excuse to present linguistic structures, therefore, not considering the use of more complex texts and activities. |
id |
UFF-2_984d747fdaf3480c82ed0861097aef5e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/17510 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
A compreensão leitora em manuais didáticos de espanhol como língua estrangeira de 1945 a 1990Língua espanholaFalante estrangeiroCompêndio para estrangeiroCompreensão leitoramanuais didáticosEspanhol como língua estrangeira (ELE)Reading comprehensionDidactic manualsSpanish as a foreign language (SFL)CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis purpose of this thesis is to understand how the reading comprehension process is a foreing language happens in eight Spanish language didactic manuals published from 1945 to 1999. They are: Manual de Español, Curso Práctico de Español, Curso de Español, Vamos a Hablar, Español en Directo, Entre Nosotros, Antena, Ven. In order to do that, we studied different theoretical orientations researching the specific literature on the subject not only on reading but also on different methodological approaches about the teaching/learning process based on Orlandi (1987), Kato (1999), Leffa (1996) among others, and tried to understand the historical evolution of teaching/learning process in Spanish as a foreign language based on Leffa (1988) and Richards & Rogers (1998). The analysis of the manuals showed of inexistence of texts for reading in a more critical perspective. This was due to the fact that they were produced in a context where the teaching/learning process in a foreign language had its focus on a mechanicist approach an the texts, in fact, served only as an excuse to present linguistic structures, therefore, not considering the use of more complex texts and activities.Esta dissertação propõe entender como se dá o processo de compreensão leitora em língua estrangeira em oito importantes manuais didáticos de espanhol produzidos no período de 1945 a 1990. São eles: Manual de Español, Curso Práctico de Español, Curso de Español, Vamos a Hablar, Español en Directo, Entre Nosotros, Antena, Ven. Para tanto realizou-se uma pesquisa sobre as diferentes orientações teóricas na literatura especializada no que diz respeito à leitura, bem como às diferntes abordagens metodológicas sobre ensino/aprendizagem de língua estrangeira. Para discutir o processo de leitura, tomou-se como base autores como Orlandi (1987), Kato (1999), Leffa (1996) entre outros, e para compreender a evolução histórica do ensino/aprendizagem de espanhol como língua estrangeira, a base foi Leffa (1988) e Richards e Rogers (1998). A análise dos manuais mostrou a inexistência de textos para a leitura dentro de uma perspectiva mais crítica. Isso se deveu ao fato de que, no contexto onde foram produzidos, o ensino/aprendizagem de língua estrangeira possuia um enfoque mecanicista, e os textos na verdade serviam simplesmente como pretexto para apresentar estruturas lingüísticas, não considerando, portanto, o uso de textos ou atividades mais complexas.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasFernandes, Marcia ParaquettCPF:35968965922http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790614U6Nascimento, Magnólia Brasil Barbosa doCPF:95682358422http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798203J2&dataRevisao=nullSebold, Maria Mercedes Riveiro QuintansCPF:14900568722Giglio, Clara Lucia Franco de Macedo2021-03-10T20:41:49Z2007-10-112021-03-10T20:41:49Z2006-10-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17510porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:41:49Zoai:app.uff.br:1/17510Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:56:25.167797Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A compreensão leitora em manuais didáticos de espanhol como língua estrangeira de 1945 a 1990 |
title |
A compreensão leitora em manuais didáticos de espanhol como língua estrangeira de 1945 a 1990 |
spellingShingle |
A compreensão leitora em manuais didáticos de espanhol como língua estrangeira de 1945 a 1990 Giglio, Clara Lucia Franco de Macedo Língua espanhola Falante estrangeiro Compêndio para estrangeiro Compreensão leitora manuais didáticos Espanhol como língua estrangeira (ELE) Reading comprehension Didactic manuals Spanish as a foreign language (SFL) CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
A compreensão leitora em manuais didáticos de espanhol como língua estrangeira de 1945 a 1990 |
title_full |
A compreensão leitora em manuais didáticos de espanhol como língua estrangeira de 1945 a 1990 |
title_fullStr |
A compreensão leitora em manuais didáticos de espanhol como língua estrangeira de 1945 a 1990 |
title_full_unstemmed |
A compreensão leitora em manuais didáticos de espanhol como língua estrangeira de 1945 a 1990 |
title_sort |
A compreensão leitora em manuais didáticos de espanhol como língua estrangeira de 1945 a 1990 |
author |
Giglio, Clara Lucia Franco de Macedo |
author_facet |
Giglio, Clara Lucia Franco de Macedo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fernandes, Marcia Paraquett CPF:35968965922 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790614U6 Nascimento, Magnólia Brasil Barbosa do CPF:95682358422 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798203J2&dataRevisao=null Sebold, Maria Mercedes Riveiro Quintans CPF:14900568722 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giglio, Clara Lucia Franco de Macedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Língua espanhola Falante estrangeiro Compêndio para estrangeiro Compreensão leitora manuais didáticos Espanhol como língua estrangeira (ELE) Reading comprehension Didactic manuals Spanish as a foreign language (SFL) CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
topic |
Língua espanhola Falante estrangeiro Compêndio para estrangeiro Compreensão leitora manuais didáticos Espanhol como língua estrangeira (ELE) Reading comprehension Didactic manuals Spanish as a foreign language (SFL) CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This purpose of this thesis is to understand how the reading comprehension process is a foreing language happens in eight Spanish language didactic manuals published from 1945 to 1999. They are: Manual de Español, Curso Práctico de Español, Curso de Español, Vamos a Hablar, Español en Directo, Entre Nosotros, Antena, Ven. In order to do that, we studied different theoretical orientations researching the specific literature on the subject not only on reading but also on different methodological approaches about the teaching/learning process based on Orlandi (1987), Kato (1999), Leffa (1996) among others, and tried to understand the historical evolution of teaching/learning process in Spanish as a foreign language based on Leffa (1988) and Richards & Rogers (1998). The analysis of the manuals showed of inexistence of texts for reading in a more critical perspective. This was due to the fact that they were produced in a context where the teaching/learning process in a foreign language had its focus on a mechanicist approach an the texts, in fact, served only as an excuse to present linguistic structures, therefore, not considering the use of more complex texts and activities. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-10-31 2007-10-11 2021-03-10T20:41:49Z 2021-03-10T20:41:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17510 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/17510 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823614312316928 |