Uma proposta metodológica para o ensino de acentuação gráfica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Juliana Pereira dos
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/19077
Resumo: This paper aims to propose a methodology for teaching accent according to the rules of the Orthography Agreement of Portuguese Language from 2009. On this perspective, we consider the study of prosody in Portuguese and the guiding principles of the Portuguese spelling fundamental. To support our purpose we will use as an analysis corpus the official text of the agreement spelling of the Portuguese Language from 1990 and the proposal of Silva (2007) for a better organization for disciplinary content. In this sense we present the concepts of molar and molecular used by Silva (2007) to represent two attitudes adopted by the teaching transmitting, the first corresponds to a new methodological approach, the later relates to the traditional, prescriptive teaching of school subjects. Our intention in proposing a new methodology for the teaching of accent is to make it more profitable and efficient for learning and retention of such content by the student of Portuguese Language.
id UFF-2_abe2999b43f7924b6b84b524f8f399c2
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/19077
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Uma proposta metodológica para o ensino de acentuação gráficaNovo acordo ortográficoAcentuação gráficaMétodo molarNew agreement spellingAccentMolar methodCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis paper aims to propose a methodology for teaching accent according to the rules of the Orthography Agreement of Portuguese Language from 2009. On this perspective, we consider the study of prosody in Portuguese and the guiding principles of the Portuguese spelling fundamental. To support our purpose we will use as an analysis corpus the official text of the agreement spelling of the Portuguese Language from 1990 and the proposal of Silva (2007) for a better organization for disciplinary content. In this sense we present the concepts of molar and molecular used by Silva (2007) to represent two attitudes adopted by the teaching transmitting, the first corresponds to a new methodological approach, the later relates to the traditional, prescriptive teaching of school subjects. Our intention in proposing a new methodology for the teaching of accent is to make it more profitable and efficient for learning and retention of such content by the student of Portuguese Language.O presente trabalho pretende apresentar uma proposta de metodologia para o ensino de acentuação gráfica segundo as normas do Acordo Ortográfico da Língua Portuguesa de 2009. Nessa perspectiva, consideraremos fundamental o estudo da prosódia em Português e dos princípios norteadores da ortografia portuguesa. Para fundamentar nosso propósito utilizaremos como corpus de análise o texto oficial do acordo ortográfico de Língua portuguesa de 1990 e a proposta de SILVA (2007) para uma melhor organização dos conteúdos disciplinares. Neste sentido apresentaremos os conceitos molar e molecular utilizados por SILVA (2007) para representar duas atitudes adotadas pelo ensino na transmissão de conteúdos, a primeira corresponde a uma nova abordagem metodológica, a segunda diz respeito ao ensino tradicional e prescritivo das disciplinas escolares. Nossa intenção, ao sugerir uma nova proposta metodológica para o ensino de acentuação gráfica, é tornar esse mais rentável e eficaz para a aprendizagem e retenção do referido conteúdo pelo aluno de língua portuguesa.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasSilva, Maurício daCPF:18346221122http://lattes.cnpq.br/0556219923760845Menezes, Vanda Maria Cardoso deCPF:24158965822Silva, José Pereira daCPF:50090800722http://lattes.cnpq.br/4567157761169588Santos, Juliana Pereira dos2021-03-10T20:46:25Z2011-02-242021-03-10T20:46:25Z2010-11-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/19077porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:46:25Zoai:app.uff.br:1/19077Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:46:25Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma proposta metodológica para o ensino de acentuação gráfica
title Uma proposta metodológica para o ensino de acentuação gráfica
spellingShingle Uma proposta metodológica para o ensino de acentuação gráfica
Santos, Juliana Pereira dos
Novo acordo ortográfico
Acentuação gráfica
Método molar
New agreement spelling
Accent
Molar method
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
title_short Uma proposta metodológica para o ensino de acentuação gráfica
title_full Uma proposta metodológica para o ensino de acentuação gráfica
title_fullStr Uma proposta metodológica para o ensino de acentuação gráfica
title_full_unstemmed Uma proposta metodológica para o ensino de acentuação gráfica
title_sort Uma proposta metodológica para o ensino de acentuação gráfica
author Santos, Juliana Pereira dos
author_facet Santos, Juliana Pereira dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Maurício da
CPF:18346221122
http://lattes.cnpq.br/0556219923760845
Menezes, Vanda Maria Cardoso de
CPF:24158965822
Silva, José Pereira da
CPF:50090800722
http://lattes.cnpq.br/4567157761169588
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Juliana Pereira dos
dc.subject.por.fl_str_mv Novo acordo ortográfico
Acentuação gráfica
Método molar
New agreement spelling
Accent
Molar method
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
topic Novo acordo ortográfico
Acentuação gráfica
Método molar
New agreement spelling
Accent
Molar method
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This paper aims to propose a methodology for teaching accent according to the rules of the Orthography Agreement of Portuguese Language from 2009. On this perspective, we consider the study of prosody in Portuguese and the guiding principles of the Portuguese spelling fundamental. To support our purpose we will use as an analysis corpus the official text of the agreement spelling of the Portuguese Language from 1990 and the proposal of Silva (2007) for a better organization for disciplinary content. In this sense we present the concepts of molar and molecular used by Silva (2007) to represent two attitudes adopted by the teaching transmitting, the first corresponds to a new methodological approach, the later relates to the traditional, prescriptive teaching of school subjects. Our intention in proposing a new methodology for the teaching of accent is to make it more profitable and efficient for learning and retention of such content by the student of Portuguese Language.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-08
2011-02-24
2021-03-10T20:46:25Z
2021-03-10T20:46:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/19077
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/19077
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1807838783899435008