A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18701 |
Resumo: | The text repositions sound in the audiovisual hierarchy emphasizing an investigation into the perception of aural signs, a most valuable tool for interpreting and understanding movies, yet not so well valued. It develops the notion that the perception of sound is the first one to be formed during pregnancy, the last to be "shut down" when sleeping and, most of all, a perception which can not be temporarily disconnected, such as vision, since there are no eyelids. Therefore, this research reinforces the idea that we are crossed and influenced to a greater extent mostly by sounds than images. The study of sounds, the sound space and listening in our day to day lives, aims at broadening the understanding of the uses of sound in narrative construction, opening the doors of the abstract. Sound is able to build and destroy senses; modify what is seen; make one sees what is not visible. A central cinematic text to support certain hypotheses developed here is Walter Lima Jr.'s A Ostra e o Vento (Brazil, 1997). |
id |
UFF-2_ba5352591aca2980ab04e05f96a48ef6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/18701 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidosPercepção auditivaCinema sonoroSomRegistro e reproduçãoCinemaExtracampoEscutaRecepçãoSoundPerceptionListeningReceptionCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOThe text repositions sound in the audiovisual hierarchy emphasizing an investigation into the perception of aural signs, a most valuable tool for interpreting and understanding movies, yet not so well valued. It develops the notion that the perception of sound is the first one to be formed during pregnancy, the last to be "shut down" when sleeping and, most of all, a perception which can not be temporarily disconnected, such as vision, since there are no eyelids. Therefore, this research reinforces the idea that we are crossed and influenced to a greater extent mostly by sounds than images. The study of sounds, the sound space and listening in our day to day lives, aims at broadening the understanding of the uses of sound in narrative construction, opening the doors of the abstract. Sound is able to build and destroy senses; modify what is seen; make one sees what is not visible. A central cinematic text to support certain hypotheses developed here is Walter Lima Jr.'s A Ostra e o Vento (Brazil, 1997).Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e TecnológicoO texto reinscreve o som na hierarquia audiovisual ao privilegiar uma pesquisa sobre a percepção auditiva tão pouco valorizada e, ainda assim, uma das principais responsáveis pela interpretação conferida quando se assiste a um filme. Aprofunda a noção de que a percepção sonora é a primeira a se formar no período de gestação, a última a se fechar durante o sono e, acima de tudo, não pode ser interrompida temporariamente assim como a visão -- pela ausência de pálpebras, reforçando a ideia de que somos atravessados e influenciados em maior grau por sons e não por imagens. Este estudo dos sons em nosso dia-a-dia, escutas e espaços sonoros, tem como objetivo ampliar a compreensão da utilização do som na construção narrativa, abrindo as portas do abstrato. O som é capaz de construir e destruir sentidos; modificar o que é visto; fazer ver o que não é mostrado. Como exemplo maior a percorrer o texto e sustentar certas hipóteses, investiga-se a construção sonora no filme A Ostra e o Vento, de Walter Lima Jr. (Brasil, 1997), texto audiovisual central para esta análise.Programa de Pós-graduação em ComunicaçãoComunicaçãoVieira, João LuizCPF:25314718715http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783160U4Costa, Fernando Morais daCPF:07121111322http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4775665P9Rezende Filho, Luiz AugustoCPF:78606034222Carvalho, Andreson Silva de2021-03-10T20:45:18Z2010-01-272021-03-10T20:45:18Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18701porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:45:18Zoai:app.uff.br:1/18701Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:53:02.637795Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos |
title |
A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos |
spellingShingle |
A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos Carvalho, Andreson Silva de Percepção auditiva Cinema sonoro Som Registro e reprodução Cinema Extracampo Escuta Recepção Sound Perception Listening Reception CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos |
title_full |
A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos |
title_fullStr |
A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos |
title_full_unstemmed |
A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos |
title_sort |
A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos |
author |
Carvalho, Andreson Silva de |
author_facet |
Carvalho, Andreson Silva de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Vieira, João Luiz CPF:25314718715 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783160U4 Costa, Fernando Morais da CPF:07121111322 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4775665P9 Rezende Filho, Luiz Augusto CPF:78606034222 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Andreson Silva de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Percepção auditiva Cinema sonoro Som Registro e reprodução Cinema Extracampo Escuta Recepção Sound Perception Listening Reception CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
topic |
Percepção auditiva Cinema sonoro Som Registro e reprodução Cinema Extracampo Escuta Recepção Sound Perception Listening Reception CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
The text repositions sound in the audiovisual hierarchy emphasizing an investigation into the perception of aural signs, a most valuable tool for interpreting and understanding movies, yet not so well valued. It develops the notion that the perception of sound is the first one to be formed during pregnancy, the last to be "shut down" when sleeping and, most of all, a perception which can not be temporarily disconnected, such as vision, since there are no eyelids. Therefore, this research reinforces the idea that we are crossed and influenced to a greater extent mostly by sounds than images. The study of sounds, the sound space and listening in our day to day lives, aims at broadening the understanding of the uses of sound in narrative construction, opening the doors of the abstract. Sound is able to build and destroy senses; modify what is seen; make one sees what is not visible. A central cinematic text to support certain hypotheses developed here is Walter Lima Jr.'s A Ostra e o Vento (Brazil, 1997). |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-01-27 2021-03-10T20:45:18Z 2021-03-10T20:45:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18701 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18701 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Comunicação Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Comunicação Comunicação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823598144323584 |