A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Andreson Silva de
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/18701
Resumo: The text repositions sound in the audiovisual hierarchy emphasizing an investigation into the perception of aural signs, a most valuable tool for interpreting and understanding movies, yet not so well valued. It develops the notion that the perception of sound is the first one to be formed during pregnancy, the last to be "shut down" when sleeping and, most of all, a perception which can not be temporarily disconnected, such as vision, since there are no eyelids. Therefore, this research reinforces the idea that we are crossed and influenced to a greater extent mostly by sounds than images. The study of sounds, the sound space and listening in our day to day lives, aims at broadening the understanding of the uses of sound in narrative construction, opening the doors of the abstract. Sound is able to build and destroy senses; modify what is seen; make one sees what is not visible. A central cinematic text to support certain hypotheses developed here is Walter Lima Jr.'s A Ostra e o Vento (Brazil, 1997).
id UFF-2_ba5352591aca2980ab04e05f96a48ef6
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/18701
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidosPercepção auditivaCinema sonoroSomRegistro e reproduçãoCinemaExtracampoEscutaRecepçãoSoundPerceptionListeningReceptionCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOThe text repositions sound in the audiovisual hierarchy emphasizing an investigation into the perception of aural signs, a most valuable tool for interpreting and understanding movies, yet not so well valued. It develops the notion that the perception of sound is the first one to be formed during pregnancy, the last to be "shut down" when sleeping and, most of all, a perception which can not be temporarily disconnected, such as vision, since there are no eyelids. Therefore, this research reinforces the idea that we are crossed and influenced to a greater extent mostly by sounds than images. The study of sounds, the sound space and listening in our day to day lives, aims at broadening the understanding of the uses of sound in narrative construction, opening the doors of the abstract. Sound is able to build and destroy senses; modify what is seen; make one sees what is not visible. A central cinematic text to support certain hypotheses developed here is Walter Lima Jr.'s A Ostra e o Vento (Brazil, 1997).Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e TecnológicoO texto reinscreve o som na hierarquia audiovisual ao privilegiar uma pesquisa sobre a percepção auditiva tão pouco valorizada e, ainda assim, uma das principais responsáveis pela interpretação conferida quando se assiste a um filme. Aprofunda a noção de que a percepção sonora é a primeira a se formar no período de gestação, a última a se fechar durante o sono e, acima de tudo, não pode ser interrompida temporariamente assim como a visão -- pela ausência de pálpebras, reforçando a ideia de que somos atravessados e influenciados em maior grau por sons e não por imagens. Este estudo dos sons em nosso dia-a-dia, escutas e espaços sonoros, tem como objetivo ampliar a compreensão da utilização do som na construção narrativa, abrindo as portas do abstrato. O som é capaz de construir e destruir sentidos; modificar o que é visto; fazer ver o que não é mostrado. Como exemplo maior a percorrer o texto e sustentar certas hipóteses, investiga-se a construção sonora no filme A Ostra e o Vento, de Walter Lima Jr. (Brasil, 1997), texto audiovisual central para esta análise.Programa de Pós-graduação em ComunicaçãoComunicaçãoVieira, João LuizCPF:25314718715http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783160U4Costa, Fernando Morais daCPF:07121111322http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4775665P9Rezende Filho, Luiz AugustoCPF:78606034222Carvalho, Andreson Silva de2021-03-10T20:45:18Z2010-01-272021-03-10T20:45:18Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18701porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:45:18Zoai:app.uff.br:1/18701Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:45:18Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos
title A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos
spellingShingle A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos
Carvalho, Andreson Silva de
Percepção auditiva
Cinema sonoro
Som
Registro e reprodução
Cinema
Extracampo
Escuta
Recepção
Sound
Perception
Listening
Reception
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos
title_full A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos
title_fullStr A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos
title_full_unstemmed A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos
title_sort A percepção sonora no cinema : ver com os ouvidos, ouvir com outros sentidos
author Carvalho, Andreson Silva de
author_facet Carvalho, Andreson Silva de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vieira, João Luiz
CPF:25314718715
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783160U4
Costa, Fernando Morais da
CPF:07121111322
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4775665P9
Rezende Filho, Luiz Augusto
CPF:78606034222
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Andreson Silva de
dc.subject.por.fl_str_mv Percepção auditiva
Cinema sonoro
Som
Registro e reprodução
Cinema
Extracampo
Escuta
Recepção
Sound
Perception
Listening
Reception
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
topic Percepção auditiva
Cinema sonoro
Som
Registro e reprodução
Cinema
Extracampo
Escuta
Recepção
Sound
Perception
Listening
Reception
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description The text repositions sound in the audiovisual hierarchy emphasizing an investigation into the perception of aural signs, a most valuable tool for interpreting and understanding movies, yet not so well valued. It develops the notion that the perception of sound is the first one to be formed during pregnancy, the last to be "shut down" when sleeping and, most of all, a perception which can not be temporarily disconnected, such as vision, since there are no eyelids. Therefore, this research reinforces the idea that we are crossed and influenced to a greater extent mostly by sounds than images. The study of sounds, the sound space and listening in our day to day lives, aims at broadening the understanding of the uses of sound in narrative construction, opening the doors of the abstract. Sound is able to build and destroy senses; modify what is seen; make one sees what is not visible. A central cinematic text to support certain hypotheses developed here is Walter Lima Jr.'s A Ostra e o Vento (Brazil, 1997).
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-01-27
2021-03-10T20:45:18Z
2021-03-10T20:45:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/18701
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/18701
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Comunicação
Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Comunicação
Comunicação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1802135296322568192