Música, educação e democracia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Marco Antonio Carvalho
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/18876
Resumo: This work discusses musical education departing from a view of music as praxis. It tries to situate this teaching both in the context of the tense and contradictory relations established between education and democracy in Brazil and before the new configurations in the field of culture in the contemporary capitalist societies, marked by what Jameson characterized as a fusion between culture and economy. Adorno s analysis of the transformations in the field of culture, and more specifically, of music has produced an analytical tool considered essential for the understanding of the phenomena here approached. The project entitled Música na Escola (Music at School), developed by Conservatório Brasileiro de Música (Brazilian Conservatory of Music) and Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (Municipal Secretary of Education in Rio de Janeiro) between 1999 and 2002 is looked into as an educational experience which attempted to propose pathways for musical education and, despite the fact it was interrupted, it enables reflections upon some quandaries and limitations of the educational politics in the teaching of music.
id UFF-2_cb2c01d4894e2e4c1dc8db45c7a89237
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/18876
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling Música, educação e democraciaMúsica na educaçãoBrasilCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work discusses musical education departing from a view of music as praxis. It tries to situate this teaching both in the context of the tense and contradictory relations established between education and democracy in Brazil and before the new configurations in the field of culture in the contemporary capitalist societies, marked by what Jameson characterized as a fusion between culture and economy. Adorno s analysis of the transformations in the field of culture, and more specifically, of music has produced an analytical tool considered essential for the understanding of the phenomena here approached. The project entitled Música na Escola (Music at School), developed by Conservatório Brasileiro de Música (Brazilian Conservatory of Music) and Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (Municipal Secretary of Education in Rio de Janeiro) between 1999 and 2002 is looked into as an educational experience which attempted to propose pathways for musical education and, despite the fact it was interrupted, it enables reflections upon some quandaries and limitations of the educational politics in the teaching of music.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEste trabalho discute a educação musical a partir de uma visão da música como práxis, procurando situá- la, de um lado, no contexto das relações tensas e contraditórias que se estabelecem entre educação e democracia no Brasil e, de outro, diante das novas configurações do campo da cultura nas sociedades capitalistas contemporâneas, marcadas pelo que Jameson caracterizou como fusão entre cultura e economia. A análise realizada por Adorno das transformações no campo da cultura e, mais especificamente, da música produziu um instrumental teórico aqui considerado indispensável à compreensão dos fenômenos abordados. O Projeto Música na Escola, desenvolvido pelo Conservatório Brasileiro de Música e pela Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro no período de 1999 a 2002 é estudado como uma experiência educativa que tentou propor caminhos para a educação musical e, apesar de interrompido, possibilita reflexões sobre alguns impasses e limitações das políticas educacionais na área de música.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBannell, Ralph IngsCPF:32306035622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763722P6Frigotto, GaudencioCPF:12635707049http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780705Y6/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4780705Y6Semeraro, GiovanniCPF:22138307115http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4795601J1Tourinho, IreneCPF:35268959622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796352E4Konder, Leandro Augusto Marques CoelhoCPF:04023569822http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727457A9Santos, Marco Antonio Carvalho2021-03-10T20:45:52Z2006-08-042021-03-10T20:45:52Z2004-08-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18876porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:45:52Zoai:app.uff.br:1/18876Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:45:52Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Música, educação e democracia
title Música, educação e democracia
spellingShingle Música, educação e democracia
Santos, Marco Antonio Carvalho
Música na educação
Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Música, educação e democracia
title_full Música, educação e democracia
title_fullStr Música, educação e democracia
title_full_unstemmed Música, educação e democracia
title_sort Música, educação e democracia
author Santos, Marco Antonio Carvalho
author_facet Santos, Marco Antonio Carvalho
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bannell, Ralph Ings
CPF:32306035622
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763722P6
Frigotto, Gaudencio
CPF:12635707049
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780705Y6/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4780705Y6
Semeraro, Giovanni
CPF:22138307115
http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4795601J1
Tourinho, Irene
CPF:35268959622
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796352E4
Konder, Leandro Augusto Marques Coelho
CPF:04023569822
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727457A9
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Marco Antonio Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Música na educação
Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Música na educação
Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work discusses musical education departing from a view of music as praxis. It tries to situate this teaching both in the context of the tense and contradictory relations established between education and democracy in Brazil and before the new configurations in the field of culture in the contemporary capitalist societies, marked by what Jameson characterized as a fusion between culture and economy. Adorno s analysis of the transformations in the field of culture, and more specifically, of music has produced an analytical tool considered essential for the understanding of the phenomena here approached. The project entitled Música na Escola (Music at School), developed by Conservatório Brasileiro de Música (Brazilian Conservatory of Music) and Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (Municipal Secretary of Education in Rio de Janeiro) between 1999 and 2002 is looked into as an educational experience which attempted to propose pathways for musical education and, despite the fact it was interrupted, it enables reflections upon some quandaries and limitations of the educational politics in the teaching of music.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-08-25
2006-08-04
2021-03-10T20:45:52Z
2021-03-10T20:45:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/18876
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/18876
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1802135279567372288