Música, educação e democracia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18876 |
Resumo: | This work discusses musical education departing from a view of music as praxis. It tries to situate this teaching both in the context of the tense and contradictory relations established between education and democracy in Brazil and before the new configurations in the field of culture in the contemporary capitalist societies, marked by what Jameson characterized as a fusion between culture and economy. Adorno s analysis of the transformations in the field of culture, and more specifically, of music has produced an analytical tool considered essential for the understanding of the phenomena here approached. The project entitled Música na Escola (Music at School), developed by Conservatório Brasileiro de Música (Brazilian Conservatory of Music) and Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (Municipal Secretary of Education in Rio de Janeiro) between 1999 and 2002 is looked into as an educational experience which attempted to propose pathways for musical education and, despite the fact it was interrupted, it enables reflections upon some quandaries and limitations of the educational politics in the teaching of music. |
id |
UFF-2_cb2c01d4894e2e4c1dc8db45c7a89237 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/18876 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
Música, educação e democraciaMúsica na educaçãoBrasilCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work discusses musical education departing from a view of music as praxis. It tries to situate this teaching both in the context of the tense and contradictory relations established between education and democracy in Brazil and before the new configurations in the field of culture in the contemporary capitalist societies, marked by what Jameson characterized as a fusion between culture and economy. Adorno s analysis of the transformations in the field of culture, and more specifically, of music has produced an analytical tool considered essential for the understanding of the phenomena here approached. The project entitled Música na Escola (Music at School), developed by Conservatório Brasileiro de Música (Brazilian Conservatory of Music) and Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (Municipal Secretary of Education in Rio de Janeiro) between 1999 and 2002 is looked into as an educational experience which attempted to propose pathways for musical education and, despite the fact it was interrupted, it enables reflections upon some quandaries and limitations of the educational politics in the teaching of music.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEste trabalho discute a educação musical a partir de uma visão da música como práxis, procurando situá- la, de um lado, no contexto das relações tensas e contraditórias que se estabelecem entre educação e democracia no Brasil e, de outro, diante das novas configurações do campo da cultura nas sociedades capitalistas contemporâneas, marcadas pelo que Jameson caracterizou como fusão entre cultura e economia. A análise realizada por Adorno das transformações no campo da cultura e, mais especificamente, da música produziu um instrumental teórico aqui considerado indispensável à compreensão dos fenômenos abordados. O Projeto Música na Escola, desenvolvido pelo Conservatório Brasileiro de Música e pela Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro no período de 1999 a 2002 é estudado como uma experiência educativa que tentou propor caminhos para a educação musical e, apesar de interrompido, possibilita reflexões sobre alguns impasses e limitações das políticas educacionais na área de música.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBannell, Ralph IngsCPF:32306035622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763722P6Frigotto, GaudencioCPF:12635707049http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780705Y6/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4780705Y6Semeraro, GiovanniCPF:22138307115http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4795601J1Tourinho, IreneCPF:35268959622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796352E4Konder, Leandro Augusto Marques CoelhoCPF:04023569822http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727457A9Santos, Marco Antonio Carvalho2021-03-10T20:45:52Z2006-08-042021-03-10T20:45:52Z2004-08-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18876porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:45:52Zoai:app.uff.br:1/18876Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:50:43.649592Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Música, educação e democracia |
title |
Música, educação e democracia |
spellingShingle |
Música, educação e democracia Santos, Marco Antonio Carvalho Música na educação Brasil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Música, educação e democracia |
title_full |
Música, educação e democracia |
title_fullStr |
Música, educação e democracia |
title_full_unstemmed |
Música, educação e democracia |
title_sort |
Música, educação e democracia |
author |
Santos, Marco Antonio Carvalho |
author_facet |
Santos, Marco Antonio Carvalho |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Bannell, Ralph Ings CPF:32306035622 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763722P6 Frigotto, Gaudencio CPF:12635707049 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780705Y6/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4780705Y6 Semeraro, Giovanni CPF:22138307115 http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4795601J1 Tourinho, Irene CPF:35268959622 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4796352E4 Konder, Leandro Augusto Marques Coelho CPF:04023569822 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727457A9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Marco Antonio Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Música na educação Brasil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Música na educação Brasil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work discusses musical education departing from a view of music as praxis. It tries to situate this teaching both in the context of the tense and contradictory relations established between education and democracy in Brazil and before the new configurations in the field of culture in the contemporary capitalist societies, marked by what Jameson characterized as a fusion between culture and economy. Adorno s analysis of the transformations in the field of culture, and more specifically, of music has produced an analytical tool considered essential for the understanding of the phenomena here approached. The project entitled Música na Escola (Music at School), developed by Conservatório Brasileiro de Música (Brazilian Conservatory of Music) and Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (Municipal Secretary of Education in Rio de Janeiro) between 1999 and 2002 is looked into as an educational experience which attempted to propose pathways for musical education and, despite the fact it was interrupted, it enables reflections upon some quandaries and limitations of the educational politics in the teaching of music. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-08-25 2006-08-04 2021-03-10T20:45:52Z 2021-03-10T20:45:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18876 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18876 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823586439069696 |