IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Devonish, Isabela Menezes da Silva
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/20496
Resumo: This study aims to identify the features and characteristics of identity and brand management in educational public institutions, by utilizing two complementary aspects: theoretical and empirical. The research focused mainly on infer brand identity, how strategists intend it to be perceived, which is a basic concept for the relationship of any brand with its customers/users. The theoretical phase combines, in an exploratory study, theory connecting the brands and their management with public administration, considering the particularities of the area of education, compounded with concepts of strategy. The second phase uses a case study of a brasilian educational public institution, through observation and structured interviews with managers and professionals, constituting a convenience sampling. The responses to the interviews were treated with techniques of content analysis, indicating needs like review of market concepts in order to apply to the public sector and the area of education, since it s not observed reflection on the brand identity and conscious actions for their management. Also, research showed problems with the motivation, identification with the institution and their own perceived value by the public server himself, some of the main findings of the research.
id UFF-2_d4deb3d8f6e7f99f926863d9d9bec68e
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/20496
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJBRAND IDENTITY IN EDUCATIONAL PUBLIC INSTITUTIONS: THE CASE CEFET/RJGestão da MarcaGestão PúblicaIdentidadeImagem.Brand ManagementBrandingPublic ManagementIdentityImage.CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOThis study aims to identify the features and characteristics of identity and brand management in educational public institutions, by utilizing two complementary aspects: theoretical and empirical. The research focused mainly on infer brand identity, how strategists intend it to be perceived, which is a basic concept for the relationship of any brand with its customers/users. The theoretical phase combines, in an exploratory study, theory connecting the brands and their management with public administration, considering the particularities of the area of education, compounded with concepts of strategy. The second phase uses a case study of a brasilian educational public institution, through observation and structured interviews with managers and professionals, constituting a convenience sampling. The responses to the interviews were treated with techniques of content analysis, indicating needs like review of market concepts in order to apply to the public sector and the area of education, since it s not observed reflection on the brand identity and conscious actions for their management. Also, research showed problems with the motivation, identification with the institution and their own perceived value by the public server himself, some of the main findings of the research.O presente trabalho tem como objetivo identificar aspectos e características da identidade e da gestão de marcas em instituições públicas de ensino, sendo utilizadas para tal duas vertentes complementares: teórica e empírica. A pesquisa se concentrou principalmente em depreender a identidade da marca, ou como os estrategistas pretendem que a mesma seja percebida, definição básica para o relacionamento de qualquer marca com seus clientes/usuários. A fase teórica reúne, em um estudo exploratório, a teoria relacionando as marcas e sua gestão à gestão pública, considerando as particularidades da área de educação, conjugada a conceitos de estratégia. A segunda fase utiliza o estudo de caso de uma instituição pública de ensino brasileira, por meio da observação e de entrevistas estruturadas com gestores e profissionais, constituindo-se em amostragem por conveniência. As respostas às entrevistas foram tratadas com técnicas de análise de conteúdo, apontando necessidades como a de adaptação dos conceitos de mercado para aplicação ao setor público e à área de educação, já que não são constatadas reflexão acerca da identidade da marca e ações conscientes para sua gestão. Além disso, a pesquisa evidenciou problemas na motivação, identificação com a instituição e percepção de seu próprio valor por parte do servidor público, algumas das principais revelações da pesquisa.Programa de Pós-graduação em Sistemas de GestãoSegurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade TotalQuelhas, Osvaldo Luiz GonçalvesCPF:20055676522http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791688P2Gutierrez, Ruben HuamanchumoCPF:87745796322http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706492A8&dataRevisao=nullBezerra, Marlene Jesus SoaresCPF:67518594522Devonish, Isabela Menezes da Silva2021-03-10T20:50:24Z2014-05-292021-03-10T20:50:24Z2013-12-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/octet-streamapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/20496porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:50:24Zoai:app.uff.br:1/20496Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:15:12.374541Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ
BRAND IDENTITY IN EDUCATIONAL PUBLIC INSTITUTIONS: THE CASE CEFET/RJ
title IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ
spellingShingle IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ
Devonish, Isabela Menezes da Silva
Gestão da Marca
Gestão Pública
Identidade
Imagem.
Brand Management
Branding
Public Management
Identity
Image.
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
title_short IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ
title_full IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ
title_fullStr IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ
title_full_unstemmed IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ
title_sort IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ
author Devonish, Isabela Menezes da Silva
author_facet Devonish, Isabela Menezes da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Quelhas, Osvaldo Luiz Gonçalves
CPF:20055676522
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791688P2
Gutierrez, Ruben Huamanchumo
CPF:87745796322
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706492A8&dataRevisao=null
Bezerra, Marlene Jesus Soares
CPF:67518594522
dc.contributor.author.fl_str_mv Devonish, Isabela Menezes da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão da Marca
Gestão Pública
Identidade
Imagem.
Brand Management
Branding
Public Management
Identity
Image.
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
topic Gestão da Marca
Gestão Pública
Identidade
Imagem.
Brand Management
Branding
Public Management
Identity
Image.
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO
description This study aims to identify the features and characteristics of identity and brand management in educational public institutions, by utilizing two complementary aspects: theoretical and empirical. The research focused mainly on infer brand identity, how strategists intend it to be perceived, which is a basic concept for the relationship of any brand with its customers/users. The theoretical phase combines, in an exploratory study, theory connecting the brands and their management with public administration, considering the particularities of the area of education, compounded with concepts of strategy. The second phase uses a case study of a brasilian educational public institution, through observation and structured interviews with managers and professionals, constituting a convenience sampling. The responses to the interviews were treated with techniques of content analysis, indicating needs like review of market concepts in order to apply to the public sector and the area of education, since it s not observed reflection on the brand identity and conscious actions for their management. Also, research showed problems with the motivation, identification with the institution and their own perceived value by the public server himself, some of the main findings of the research.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-10
2014-05-29
2021-03-10T20:50:24Z
2021-03-10T20:50:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/20496
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/20496
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/octet-stream
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Sistemas de Gestão
Segurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade Total
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Sistemas de Gestão
Segurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade Total
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1811823703100489728