IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/20496 |
Resumo: | This study aims to identify the features and characteristics of identity and brand management in educational public institutions, by utilizing two complementary aspects: theoretical and empirical. The research focused mainly on infer brand identity, how strategists intend it to be perceived, which is a basic concept for the relationship of any brand with its customers/users. The theoretical phase combines, in an exploratory study, theory connecting the brands and their management with public administration, considering the particularities of the area of education, compounded with concepts of strategy. The second phase uses a case study of a brasilian educational public institution, through observation and structured interviews with managers and professionals, constituting a convenience sampling. The responses to the interviews were treated with techniques of content analysis, indicating needs like review of market concepts in order to apply to the public sector and the area of education, since it s not observed reflection on the brand identity and conscious actions for their management. Also, research showed problems with the motivation, identification with the institution and their own perceived value by the public server himself, some of the main findings of the research. |
id |
UFF-2_d4deb3d8f6e7f99f926863d9d9bec68e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/20496 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJBRAND IDENTITY IN EDUCATIONAL PUBLIC INSTITUTIONS: THE CASE CEFET/RJGestão da MarcaGestão PúblicaIdentidadeImagem.Brand ManagementBrandingPublic ManagementIdentityImage.CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOThis study aims to identify the features and characteristics of identity and brand management in educational public institutions, by utilizing two complementary aspects: theoretical and empirical. The research focused mainly on infer brand identity, how strategists intend it to be perceived, which is a basic concept for the relationship of any brand with its customers/users. The theoretical phase combines, in an exploratory study, theory connecting the brands and their management with public administration, considering the particularities of the area of education, compounded with concepts of strategy. The second phase uses a case study of a brasilian educational public institution, through observation and structured interviews with managers and professionals, constituting a convenience sampling. The responses to the interviews were treated with techniques of content analysis, indicating needs like review of market concepts in order to apply to the public sector and the area of education, since it s not observed reflection on the brand identity and conscious actions for their management. Also, research showed problems with the motivation, identification with the institution and their own perceived value by the public server himself, some of the main findings of the research.O presente trabalho tem como objetivo identificar aspectos e características da identidade e da gestão de marcas em instituições públicas de ensino, sendo utilizadas para tal duas vertentes complementares: teórica e empírica. A pesquisa se concentrou principalmente em depreender a identidade da marca, ou como os estrategistas pretendem que a mesma seja percebida, definição básica para o relacionamento de qualquer marca com seus clientes/usuários. A fase teórica reúne, em um estudo exploratório, a teoria relacionando as marcas e sua gestão à gestão pública, considerando as particularidades da área de educação, conjugada a conceitos de estratégia. A segunda fase utiliza o estudo de caso de uma instituição pública de ensino brasileira, por meio da observação e de entrevistas estruturadas com gestores e profissionais, constituindo-se em amostragem por conveniência. As respostas às entrevistas foram tratadas com técnicas de análise de conteúdo, apontando necessidades como a de adaptação dos conceitos de mercado para aplicação ao setor público e à área de educação, já que não são constatadas reflexão acerca da identidade da marca e ações conscientes para sua gestão. Além disso, a pesquisa evidenciou problemas na motivação, identificação com a instituição e percepção de seu próprio valor por parte do servidor público, algumas das principais revelações da pesquisa.Programa de Pós-graduação em Sistemas de GestãoSegurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade TotalQuelhas, Osvaldo Luiz GonçalvesCPF:20055676522http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791688P2Gutierrez, Ruben HuamanchumoCPF:87745796322http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706492A8&dataRevisao=nullBezerra, Marlene Jesus SoaresCPF:67518594522Devonish, Isabela Menezes da Silva2021-03-10T20:50:24Z2014-05-292021-03-10T20:50:24Z2013-12-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/octet-streamapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/20496porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:50:24Zoai:app.uff.br:1/20496Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:15:12.374541Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ BRAND IDENTITY IN EDUCATIONAL PUBLIC INSTITUTIONS: THE CASE CEFET/RJ |
title |
IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ |
spellingShingle |
IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ Devonish, Isabela Menezes da Silva Gestão da Marca Gestão Pública Identidade Imagem. Brand Management Branding Public Management Identity Image. CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
title_short |
IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ |
title_full |
IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ |
title_fullStr |
IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ |
title_full_unstemmed |
IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ |
title_sort |
IDENTIDADE DA MARCA EM INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE ENSINO: O CASO CEFET/RJ |
author |
Devonish, Isabela Menezes da Silva |
author_facet |
Devonish, Isabela Menezes da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Quelhas, Osvaldo Luiz Gonçalves CPF:20055676522 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791688P2 Gutierrez, Ruben Huamanchumo CPF:87745796322 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706492A8&dataRevisao=null Bezerra, Marlene Jesus Soares CPF:67518594522 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Devonish, Isabela Menezes da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão da Marca Gestão Pública Identidade Imagem. Brand Management Branding Public Management Identity Image. CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
topic |
Gestão da Marca Gestão Pública Identidade Imagem. Brand Management Branding Public Management Identity Image. CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO |
description |
This study aims to identify the features and characteristics of identity and brand management in educational public institutions, by utilizing two complementary aspects: theoretical and empirical. The research focused mainly on infer brand identity, how strategists intend it to be perceived, which is a basic concept for the relationship of any brand with its customers/users. The theoretical phase combines, in an exploratory study, theory connecting the brands and their management with public administration, considering the particularities of the area of education, compounded with concepts of strategy. The second phase uses a case study of a brasilian educational public institution, through observation and structured interviews with managers and professionals, constituting a convenience sampling. The responses to the interviews were treated with techniques of content analysis, indicating needs like review of market concepts in order to apply to the public sector and the area of education, since it s not observed reflection on the brand identity and conscious actions for their management. Also, research showed problems with the motivation, identification with the institution and their own perceived value by the public server himself, some of the main findings of the research. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-10 2014-05-29 2021-03-10T20:50:24Z 2021-03-10T20:50:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/20496 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/20496 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/octet-stream application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Sistemas de Gestão Segurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade Total |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Sistemas de Gestão Segurança do Trabalho, Meio-ambiente, Gestão pela Qualidade Total |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823703100489728 |