Conteúdos de interpretar: a leitura como passaporte para a interação com o mundo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/18621 |
Resumo: | This study is based on a series of activities of comprehension and interpretation of texts, performed by public school students, from different grade levels, as well as by teachers who are responsible for teaching suc h contents. Such analysis showed that, in general, students have difficulties to understand and interpret what they read, independently of their grade level, and also that there are interpretation contents that are not dealt with in a systematic way in schools. Thus, having as a scope the Semiolinguistic Theory of Discourse Analysis, the presuppositions of Text Linguistics, focusing particularly on the text, production of meanings, and the didactic sequences approach (Dolz & Schneuwly: 2004), we propose interpretation contents and present suggestions of activities in didactic sequences, involving content related to interpretation, departing from organizational modes of discourse, configured in different genres. More than a didactic proposal, it is an attempt to improve the teaching so impoverished in school of reading of different texts. |
id |
UFF-2_e4b87344ff511d4e16c06acc77d6d892 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/18621 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
Conteúdos de interpretar: a leitura como passaporte para a interação com o mundoLetrasSemiolinguísticaLinguística textualInterpretação da leituraConteúdos de interpretarSequências didáticasSemiolinguisticsText linguisticsInterpretation contentsDidactic sequencesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis study is based on a series of activities of comprehension and interpretation of texts, performed by public school students, from different grade levels, as well as by teachers who are responsible for teaching suc h contents. Such analysis showed that, in general, students have difficulties to understand and interpret what they read, independently of their grade level, and also that there are interpretation contents that are not dealt with in a systematic way in schools. Thus, having as a scope the Semiolinguistic Theory of Discourse Analysis, the presuppositions of Text Linguistics, focusing particularly on the text, production of meanings, and the didactic sequences approach (Dolz & Schneuwly: 2004), we propose interpretation contents and present suggestions of activities in didactic sequences, involving content related to interpretation, departing from organizational modes of discourse, configured in different genres. More than a didactic proposal, it is an attempt to improve the teaching so impoverished in school of reading of different texts.Este estudo parte da análise de atividades de compreensão e de interpretação de textos, realizadas por alunos de escolas públicas, de níveis de ensino diversos, e de entrevistas com professores sobre quais conteúdos são trabalhados por eles em interpretação textual. Tal análise mostrou que os alunos, de modo geral, têm dificuldades para entender e interpretar o que leem, independentemente do grau de escolarização e que existem conteúdos de interpretar que não são trabalhados de forma sistemática nas escolas. Diante dessa realidade, tendo como escopo a teoria Semiolinguística de Análise do Discurso, os pressupostos da Linguística do Texto, focalizando em particular, o texto e a produção de sentidos e a proposta de trabalho com sequências didáticas (Dolz & Schneuwly: 2004), propomos conteúdos de interpretar e apresentamos sugestões de atividades, em sequências didáticas, envolvendo conteúdos voltados para a interpretação, a partir dos modos de organização do discurso, configurados em diferentes gêneros. Mais do que uma proposta didática, é uma tentativa de aperfeiçoar o ensino - tão desgastado nas escolas - da leitura de diferentes textos.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasMonnerat, Rosane Santos MauroCPF:24598679522http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700829H0Pauliukonis, Maria Aparecida LinoCPF:95638965922http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780450A7Santos, Leonor Werneck dosCPF:13678423222http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4737541P6Júdice, Norimar Pasini MesquitaCPF:56398695622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799930E0Feres, Beatriz dos SantosCPF:16300870022http://lattes.cnpq.br/3111310248072636Lima, Ronaldo AmorimCPF:47756111322http://lattes.cnpq.br/6175944761893288Viegas, Ilana da Silva Rebello2021-03-10T20:45:06Z2009-11-112021-03-10T20:45:06Z2009-10-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/18621porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:45:06Zoai:app.uff.br:1/18621Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T10:47:36.851214Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conteúdos de interpretar: a leitura como passaporte para a interação com o mundo |
title |
Conteúdos de interpretar: a leitura como passaporte para a interação com o mundo |
spellingShingle |
Conteúdos de interpretar: a leitura como passaporte para a interação com o mundo Viegas, Ilana da Silva Rebello Letras Semiolinguística Linguística textual Interpretação da leitura Conteúdos de interpretar Sequências didáticas Semiolinguistics Text linguistics Interpretation contents Didactic sequences CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
Conteúdos de interpretar: a leitura como passaporte para a interação com o mundo |
title_full |
Conteúdos de interpretar: a leitura como passaporte para a interação com o mundo |
title_fullStr |
Conteúdos de interpretar: a leitura como passaporte para a interação com o mundo |
title_full_unstemmed |
Conteúdos de interpretar: a leitura como passaporte para a interação com o mundo |
title_sort |
Conteúdos de interpretar: a leitura como passaporte para a interação com o mundo |
author |
Viegas, Ilana da Silva Rebello |
author_facet |
Viegas, Ilana da Silva Rebello |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Monnerat, Rosane Santos Mauro CPF:24598679522 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4700829H0 Pauliukonis, Maria Aparecida Lino CPF:95638965922 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780450A7 Santos, Leonor Werneck dos CPF:13678423222 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4737541P6 Júdice, Norimar Pasini Mesquita CPF:56398695622 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799930E0 Feres, Beatriz dos Santos CPF:16300870022 http://lattes.cnpq.br/3111310248072636 Lima, Ronaldo Amorim CPF:47756111322 http://lattes.cnpq.br/6175944761893288 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viegas, Ilana da Silva Rebello |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letras Semiolinguística Linguística textual Interpretação da leitura Conteúdos de interpretar Sequências didáticas Semiolinguistics Text linguistics Interpretation contents Didactic sequences CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
topic |
Letras Semiolinguística Linguística textual Interpretação da leitura Conteúdos de interpretar Sequências didáticas Semiolinguistics Text linguistics Interpretation contents Didactic sequences CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This study is based on a series of activities of comprehension and interpretation of texts, performed by public school students, from different grade levels, as well as by teachers who are responsible for teaching suc h contents. Such analysis showed that, in general, students have difficulties to understand and interpret what they read, independently of their grade level, and also that there are interpretation contents that are not dealt with in a systematic way in schools. Thus, having as a scope the Semiolinguistic Theory of Discourse Analysis, the presuppositions of Text Linguistics, focusing particularly on the text, production of meanings, and the didactic sequences approach (Dolz & Schneuwly: 2004), we propose interpretation contents and present suggestions of activities in didactic sequences, involving content related to interpretation, departing from organizational modes of discourse, configured in different genres. More than a didactic proposal, it is an attempt to improve the teaching so impoverished in school of reading of different texts. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-11-11 2009-10-06 2021-03-10T20:45:06Z 2021-03-10T20:45:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18621 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/18621 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1811823571036536832 |