Construções encaixadas na linguagem infantil : emergência e uso
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/17514 |
Resumo: | Several linguistic studies about the process of language acquisition have been reached space in the linguistic field, although the research about operation and development of language from children's speech in incipient stage to be considered a great challenge. This dissertation focuses the morphsyntax aspect where refers to the path of the fitted constructions, considering structural and pragmatic-discursive aspects. For that, we analyzed, in samples of children's speech among the age 1 year and 7 months until 6 years old, the emersion and development of those constructions. In the analysis, we conjugated data of longitudinal and stratified characters, in order to provide more certainty about the phenomenon. The analysis of embedded clauses allows to observe that those constructions follow a functional course from the pragmatic way to the syntactic way of communication, because the occurrences, in the initial stages of acquisition suffer influences from pragmatic elements which are involved in the immediate context of communication and forms become more complex while the child moves forward in the acquisition process. Also, we can be observed the passage of value [+concrete] to value [- concrete] in the linguistic items that appear in the usage that children do of embedded clauses. |
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Construções encaixadas na linguagem infantil : emergência e usoAquisição de linguagemCriançaLinguagemFuncionalismo (Linguística)Construções encaixadasLinguistic functionalismLanguage AcquisitionEmbedded ClausesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASSeveral linguistic studies about the process of language acquisition have been reached space in the linguistic field, although the research about operation and development of language from children's speech in incipient stage to be considered a great challenge. This dissertation focuses the morphsyntax aspect where refers to the path of the fitted constructions, considering structural and pragmatic-discursive aspects. For that, we analyzed, in samples of children's speech among the age 1 year and 7 months until 6 years old, the emersion and development of those constructions. In the analysis, we conjugated data of longitudinal and stratified characters, in order to provide more certainty about the phenomenon. The analysis of embedded clauses allows to observe that those constructions follow a functional course from the pragmatic way to the syntactic way of communication, because the occurrences, in the initial stages of acquisition suffer influences from pragmatic elements which are involved in the immediate context of communication and forms become more complex while the child moves forward in the acquisition process. Also, we can be observed the passage of value [+concrete] to value [- concrete] in the linguistic items that appear in the usage that children do of embedded clauses.Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e TecnológicoVariados estudos lingüísticos direcionados ao processo de aquisição da linguagem têm ganhado espaço no campo da lingüística, visto que pesquisar o funcionamento e o desenvolvimento da linguagem a partir da fala de crianças em estágios incipientes de aquisição trata-se de um grande desafio. Esta dissertação focaliza o aspecto morfossintático no que se refere à trajetória das construções encaixadas, considerando aspectos estruturais e pragmático-discursivos. Para isso, analisamos, em amostras de fala de crianças na faixa etária entre um ano e sete meses a seis anos (1a7m-6a) de idade, a emergência e o desenvolvimento dessas construções. Na análise, conjugamos dados de caráter longitudinal e dados de caráter estratificado, a fim de evidenciar com mais segurança o fenômeno em questão. A análise de construções encaixadas permite observar que essas construções seguem um percurso funcional do modo pragmático ao modo sintático de comunicação, visto que as ocorrências, nos estágios iniciais de aquisição sofrem influências dos elementos pragmáticos envolvidos no contexto imediato da comunicação e as formas tornam-se mais complexas à medida que a criança avança no processo de aquisição. Pode-se observar, ainda, a passagem do valor [+concreto] para o valor [ concreto] nos itens lingüísticos que aparecem no uso que a criança faz das construções encaixadas.Programa de Pós-graduação em LetrasletrasAlmeida, Maria Jussara Abraçado deCPF:13800967522http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790587H0Oliveira, Mariângela Rios deCPF:48632598622http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727091Y9Gomes, Christina AbreuCPF:11397060422http://lattes.cnpq.br/3109224399923578Mariani, Bethânia Sampaio CorreaCPF:40090989822http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780295T2Martelotta, Mario Eduardo ToscanoCPF:11459884322http://lattes.cnpq.br/0306703633963797Amorim, Carmelita Minelio da Silva2021-03-10T20:41:50Z2007-09-262021-03-10T20:41:50Z2007-02-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17514porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:41:50Zoai:app.uff.br:1/17514Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202024-08-19T11:17:32.003186Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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