O movimento discursivo nas rodinhas de crianças de 4 e 5 anos na Creche UFF

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, ângela Coelho de
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
Texto Completo: https://app.uff.br/riuff/handle/1/17950
Resumo: The purpose of this dissertation is to demonstrate the discursive flow of children ranging from 4 to 5 years of age during the conversation-time circle in a public nursery school in Niterói, RJ. The study allowed us to understand the different aspects of the event and how meaningful they are for the daily life of the pre school and their importance for the pedagogic practice. The information selected for this study was obtained from two sources: the data collected during students talking time and a semistructured interview with the classroom teacher. Twenty-three instances were characterized based on what was said during ten different moments researched. The organizing actions were the most recurrent among the data analyzed, indicating that these circles are a highly-ordered activity affecting the not only the organization of the school routine but the relationship of all those involved in the activity, specially the children. The teacher has a relevant role in this organization, as it could be perceived from the high percentage of organizing interferences in her speech. The same attitude could be noticed from the participation of the other members involved: the trainee-teachers and the children. The analysis of the research allows us to conclude that the children are also deeply involved and interested in the organization of the educational space during the conversation-time circle.
id UFF-2_fff6b285a4bdd64d20aac8b329d4b048
oai_identifier_str oai:app.uff.br:1/17950
network_acronym_str UFF-2
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository_id_str 2120
spelling O movimento discursivo nas rodinhas de crianças de 4 e 5 anos na Creche UFFCriançaLinguagemEducação pré-escolarCrecheMovimento discursivoRodinhas de conversaAções com a linguagemCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe purpose of this dissertation is to demonstrate the discursive flow of children ranging from 4 to 5 years of age during the conversation-time circle in a public nursery school in Niterói, RJ. The study allowed us to understand the different aspects of the event and how meaningful they are for the daily life of the pre school and their importance for the pedagogic practice. The information selected for this study was obtained from two sources: the data collected during students talking time and a semistructured interview with the classroom teacher. Twenty-three instances were characterized based on what was said during ten different moments researched. The organizing actions were the most recurrent among the data analyzed, indicating that these circles are a highly-ordered activity affecting the not only the organization of the school routine but the relationship of all those involved in the activity, specially the children. The teacher has a relevant role in this organization, as it could be perceived from the high percentage of organizing interferences in her speech. The same attitude could be noticed from the participation of the other members involved: the trainee-teachers and the children. The analysis of the research allows us to conclude that the children are also deeply involved and interested in the organization of the educational space during the conversation-time circle.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorA presente dissertação mostra o movimento discursivo das crianças de quatro e cinco anos nas rodinhas de conversa na Creche UFF. O estudo nos possibilitou compreender aspectos do significado das rodas no cotidiano da Creche e o seu papel na perspectiva da prática pedagógica. O objetivo do estudo foi alcançado por meio da tomada de dados nas rodinhas e entrevista semi-estruturada com a professora. Foram caracterizadas 23 (vinte e três) tipos de ações nos enunciados das crianças, da professora e das bolsistas e analisados dez episódios selecionados nas dez rodas investigadas. As ações organizadoras apresentaram-se como as ações de maior ocorrência nos dados analisados neste estudo, apontando a rodinha como uma atividade altamente organizada e organizadora tanto da rotina de trabalho na Creche, quanto da convivência coletiva de todos os envolvidos, mas principalmente as crianças. A professora tem papel relevante nessa organização, observado no alto percentual de ações organizadoras encontradas em seu discurso. Do mesmo modo, acontece com as ações das bolsistas e, surpreendentemente, as ações organizadoras também apresentaram-se como as ações mais realizadas pelas crianças. Podemos compreender, assim, que as crianças também trabalham para a organização do espaço educativo, nas rodas de conversa.Universidade Federal FluminensePrograma de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoBRUFFGoulart, Cecilia Maria AldigueriCPF:29862523700Brito, ângela Coelho de2021-03-10T20:43:11Z2006-04-182021-03-10T20:43:11Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/17950porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:43:11Zoai:app.uff.br:1/17950Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:43:11Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv O movimento discursivo nas rodinhas de crianças de 4 e 5 anos na Creche UFF
title O movimento discursivo nas rodinhas de crianças de 4 e 5 anos na Creche UFF
spellingShingle O movimento discursivo nas rodinhas de crianças de 4 e 5 anos na Creche UFF
Brito, ângela Coelho de
Criança
Linguagem
Educação pré-escolar
Creche
Movimento discursivo
Rodinhas de conversa
Ações com a linguagem
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O movimento discursivo nas rodinhas de crianças de 4 e 5 anos na Creche UFF
title_full O movimento discursivo nas rodinhas de crianças de 4 e 5 anos na Creche UFF
title_fullStr O movimento discursivo nas rodinhas de crianças de 4 e 5 anos na Creche UFF
title_full_unstemmed O movimento discursivo nas rodinhas de crianças de 4 e 5 anos na Creche UFF
title_sort O movimento discursivo nas rodinhas de crianças de 4 e 5 anos na Creche UFF
author Brito, ângela Coelho de
author_facet Brito, ângela Coelho de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Goulart, Cecilia Maria Aldigueri
CPF:29862523700
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, ângela Coelho de
dc.subject.por.fl_str_mv Criança
Linguagem
Educação pré-escolar
Creche
Movimento discursivo
Rodinhas de conversa
Ações com a linguagem
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Criança
Linguagem
Educação pré-escolar
Creche
Movimento discursivo
Rodinhas de conversa
Ações com a linguagem
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The purpose of this dissertation is to demonstrate the discursive flow of children ranging from 4 to 5 years of age during the conversation-time circle in a public nursery school in Niterói, RJ. The study allowed us to understand the different aspects of the event and how meaningful they are for the daily life of the pre school and their importance for the pedagogic practice. The information selected for this study was obtained from two sources: the data collected during students talking time and a semistructured interview with the classroom teacher. Twenty-three instances were characterized based on what was said during ten different moments researched. The organizing actions were the most recurrent among the data analyzed, indicating that these circles are a highly-ordered activity affecting the not only the organization of the school routine but the relationship of all those involved in the activity, specially the children. The teacher has a relevant role in this organization, as it could be perceived from the high percentage of organizing interferences in her speech. The same attitude could be noticed from the participation of the other members involved: the trainee-teachers and the children. The analysis of the research allows us to conclude that the children are also deeply involved and interested in the organization of the educational space during the conversation-time circle.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-04-18
2021-03-10T20:43:11Z
2021-03-10T20:43:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://app.uff.br/riuff/handle/1/17950
url https://app.uff.br/riuff/handle/1/17950
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
BR
UFF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
Programa de Pós-graduação em Educação
Educação
BR
UFF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv riuff@id.uff.br
_version_ 1807838816559431680