Estratégias de proteção e ameaça à face da competência em um debate político
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Confluência |
Texto Completo: | https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/686 |
Resumo: | This study aims to identify the strategies used by participants of a political debate – program’’59 (fifty-nine seconds) of the Spanish television – to protect and threaten the face wants during the negotiation / co-construction of the competence face which involves the desire for approval of the self and the other’s skills and abilities. Based on the literature on face and facework, we have proposed to build an interface between the concept of the competence face (Lim and Bowers, 1991) and Robyn Penman’s (1990) facework model. In the analysis we could identify these strategies through the presentation or defense of the information / points of view that constitute the agenda of this debate. |
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Estratégias de proteção e ameaça à face da competência em um debate políticofaceworkcompetence facepolitical debatetrabalho de faceface da competênciadebate políticoThis study aims to identify the strategies used by participants of a political debate – program’’59 (fifty-nine seconds) of the Spanish television – to protect and threaten the face wants during the negotiation / co-construction of the competence face which involves the desire for approval of the self and the other’s skills and abilities. Based on the literature on face and facework, we have proposed to build an interface between the concept of the competence face (Lim and Bowers, 1991) and Robyn Penman’s (1990) facework model. In the analysis we could identify these strategies through the presentation or defense of the information / points of view that constitute the agenda of this debate.Este trabalho tem por objetivo identificar as estratégias de proteção e ameaça aos desejos de face utilizadas pelos participantes de um debate político — o programa 59” (cinquenta e nove segundos) da televisão espanhola —, na negociação / coconstrução da face da competência que envolve o desejo de aprovação das competências e habilidades do self e do outro. Na construção de uma interface entre o conceito de face da competência, proposto por Lim e Bowers (1991), e o modelo de trabalho de face de Robyn Penman (1990), a análise permite identificar essas estratégias através da apresentação ou contestação de informação/ pontos de vista que constituem a agenda tópica deste debate.Liceu Literário Português2009-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/686Confluência; 2009: Número 37-38; 175-191Confluência; 2009: Número 37-38; 175-191Confluência; 2009: Número 37-38; 175-191Confluência; 2009: Número 37-38; 175-191Confluência; 2009: Número 37-38; 175-1912317-41531415-7403reponame:Confluênciainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/686/453https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPacheco, Roberta Fernandes2022-02-01T13:18:54Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/686Revistahttps://revistaconfluencia.org.br/rcPUBhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/oairevistaconfluencias.psd@id.uff.br||2318-45581678-7145opendoar:2022-02-01T13:18:54Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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