Facework in professional interactions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salgado, Maria das Graças
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/351
Resumo: This work aims at investigating how facework interferes in the construction of emotional discourse based on the analysis of letters from clients addressed to a health insurance company. We use the concept of emotion as a social construct, a discursive practice built in interaction, and the notion of facework as developed by the politeness theory. As far as methodology is concerned, the qualitative analysis is done by considering face honoring or face threatening emotions. Results indicate that clients use face threatening and face protection discursive strategies in order to achieve goals which are not always covered by the contract.
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spelling Facework in professional interactionsActividades de imagen en interacciones profesionalesTravaux de face dans des interactions professionnellesTrabalhos de face em interações profissionaisFaceFaceworkEmotionProfessional interactionImagenEmociónInteracción profesionalFaceEmotionInteraction professionnelleFaceEmoçãoInteração profissionalThis work aims at investigating how facework interferes in the construction of emotional discourse based on the analysis of letters from clients addressed to a health insurance company. We use the concept of emotion as a social construct, a discursive practice built in interaction, and the notion of facework as developed by the politeness theory. As far as methodology is concerned, the qualitative analysis is done by considering face honoring or face threatening emotions. Results indicate that clients use face threatening and face protection discursive strategies in order to achieve goals which are not always covered by the contract.El objetivo de este trabajo es analizar de qué manera las actividades de imagen interfieren en la construcción del discurso de la emoción a partir de cartas de clientes dirigidas a una empresa de seguro de salud. Usamos el concepto de emoción como una construcción social, práctica discursiva construida en la interacción, y la noción de actividades de imagen utilizada en la teoría de la cortesía. Metodológicamente, el análisis cualitativo es desarrollado considerando las emociones que rinden honor y/o amenazan la imagen de los participantes. Los resultados indican que los clientes usan estrategias discursivas emocionales de defensa de la propia imagen y de amenaza explícita a la imagen de la empresa para lograr objetivos que no siempre están en las normas contractuales.L’objectif de ce travail est celui d’analyser comment les travaux de face interviennent dans la construction du discours de l’émotion à partir de lettres de clients adressées à une entreprise de sécurité de santé. Nous avons adopté le concept de l’émotion comme une construction culturelle, pratique discursive construite dans l’interaction, et la notion de travail de la face employée dans la théorie de la politesse. Méthodiquement, l’analyse, de nature qualitative, est développée en considérant des émotions qui honorent et/ou menacent la face des participants. Les résultats indiquent que les clients se servent des stratégies discursives émotionnelles de défense de la face elle-même et de la menace explicite à la face de l’entreprise pour atteindre des objectifs qui ne sont pas toujours contemplés par les normes contractuelles.O objetivo deste trabalho é analisar de que maneira os trabalhos de face interferem na construção do discurso da emoção a partir de cartas de clientes dirigidas a uma empresa de seguro de saúde. Adoto o conceito de emoção como um construto cultural, prática discursiva construída na interação, e a noção de trabalhos de face utilizada na teoria da polidez. Metodologicamente, a análise, de natureza qualitativa, é desenvolvida considerando emoções que honram e/ou ameaçam a face dos participantes. Os resultados indicam que os clientes usam estratégias discursivas emocionais de defesa da própria face e de ameaça explícita à face da empresa para alcançar objetivos nem sempre contemplados pelas normas contratuais.Silvânia Siebert2010-10-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/351Linguagem em (Dis)curso; Vol. 7 No. 1 (2007); p. 9-26Linguagem em (Dis)curso; v. 7 n. 1 (2007); p. 9-261982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/351/372Salgado, Maria das Graçasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:08Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/351Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:08Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
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