Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Confluência |
Texto Completo: | https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/399 |
Resumo: | This article discusses the relationship between spelling mistakes and writing levels based on the theory of psychogenesis of writing and the analysis of texts produced by literate children, youths and adults. Stemming from the idea that the literacy process is evolutionary and that, if not properly developed for the orthographic alphabetic level, it will result in the fact that individuals, albeit literate, will carry out writing mistakes, for example, in cases of internal homophony, that is, identical phonemes marked by different graphemes; exchange of voiceless phonemes for voiced ones; hyper and hyposegmentation; orality marks when writing words according to the local variant; among others. Our objective is, therefore, to demonstrate that spelling mistakes made by literate subjects come from a sort of stagnation that occurs in the development of written competence for the spelling level. The analyses focus on texts, which present spelling mistakes, written by literate adults, hence evincing an alphabetic but not orthographic level. |
id |
UFF-4_92028a18c0de36af3214a280dcd30d7a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/399 |
network_acronym_str |
UFF-4 |
network_name_str |
Confluência |
repository_id_str |
|
spelling |
Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjectsA ortografia e os níveis de escrita: o erro em textos de sujeitos escolarizadosLiteracy. Writing Levels. Spelling mistakes.Alfabetização. Níveis de Escrita. Erros de Grafia.This article discusses the relationship between spelling mistakes and writing levels based on the theory of psychogenesis of writing and the analysis of texts produced by literate children, youths and adults. Stemming from the idea that the literacy process is evolutionary and that, if not properly developed for the orthographic alphabetic level, it will result in the fact that individuals, albeit literate, will carry out writing mistakes, for example, in cases of internal homophony, that is, identical phonemes marked by different graphemes; exchange of voiceless phonemes for voiced ones; hyper and hyposegmentation; orality marks when writing words according to the local variant; among others. Our objective is, therefore, to demonstrate that spelling mistakes made by literate subjects come from a sort of stagnation that occurs in the development of written competence for the spelling level. The analyses focus on texts, which present spelling mistakes, written by literate adults, hence evincing an alphabetic but not orthographic level.Este artigo discute as relações entre os erros de grafia e os níveis de escrita com base na teoria da psicogênese da escrita e na análise de textos produzidos por crianças, jovens e adultos alfabetizados. A partir da ideia de que o processo de alfabetização é evolutivo e que, se não desenvolvido adequadamente para o nível alfabético ortográfico, resultará no fato de que os indivíduos, ainda que alfabetizados, cometerão incorreções na escrita de palavras, por exemplo, nos casos de homofonia interna, ou seja, fonemas idênticos marcados por diferentes grafemas; troca de fonemas surdos por sonoros; hiper e hipossegmentação; marcas de oralidade na escrita de palavras conforme a variante local; entre outras. Nosso objetivo é, portanto, demonstrar que os erros de grafia cometidos por sujeitos alfabetizados advêm de uma espécie de estagnação que ocorre no desenvolvimento da competência escrita para o nível ortográfico. As análises recaem sobre textos de adultos alfabetizados que apresentam erros de grafia, evidenciando um nível alfabético, porém não ortográfico.Liceu Literário Português2021-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/39910.18364/rc.2021n61.399Confluência; 2021: ISSUE 61; 226-248Confluência; 2021: Número 61; 226-248Confluência; 2021: Número 61; 226-248Confluência; 2021: Número 61; 226-248Confluência; 2021: Número 61; 226-2482317-41531415-740310.18364/rc.2021n61reponame:Confluênciainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/399/312Copyright (c) 2021 Juscelino Francisco do Nascimento, Rossana Ramos Henzinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Juscelino Francisco doHenz, Rossana Ramos2022-02-01T17:58:38Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/399Revistahttps://revistaconfluencia.org.br/rcPUBhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/oairevistaconfluencias.psd@id.uff.br||2318-45581678-7145opendoar:2022-02-01T17:58:38Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects A ortografia e os níveis de escrita: o erro em textos de sujeitos escolarizados |
title |
Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects |
spellingShingle |
Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects Nascimento, Juscelino Francisco do Literacy. Writing Levels. Spelling mistakes. Alfabetização. Níveis de Escrita. Erros de Grafia. |
title_short |
Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects |
title_full |
Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects |
title_fullStr |
Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects |
title_full_unstemmed |
Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects |
title_sort |
Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects |
author |
Nascimento, Juscelino Francisco do |
author_facet |
Nascimento, Juscelino Francisco do Henz, Rossana Ramos |
author_role |
author |
author2 |
Henz, Rossana Ramos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Juscelino Francisco do Henz, Rossana Ramos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy. Writing Levels. Spelling mistakes. Alfabetização. Níveis de Escrita. Erros de Grafia. |
topic |
Literacy. Writing Levels. Spelling mistakes. Alfabetização. Níveis de Escrita. Erros de Grafia. |
description |
This article discusses the relationship between spelling mistakes and writing levels based on the theory of psychogenesis of writing and the analysis of texts produced by literate children, youths and adults. Stemming from the idea that the literacy process is evolutionary and that, if not properly developed for the orthographic alphabetic level, it will result in the fact that individuals, albeit literate, will carry out writing mistakes, for example, in cases of internal homophony, that is, identical phonemes marked by different graphemes; exchange of voiceless phonemes for voiced ones; hyper and hyposegmentation; orality marks when writing words according to the local variant; among others. Our objective is, therefore, to demonstrate that spelling mistakes made by literate subjects come from a sort of stagnation that occurs in the development of written competence for the spelling level. The analyses focus on texts, which present spelling mistakes, written by literate adults, hence evincing an alphabetic but not orthographic level. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/399 10.18364/rc.2021n61.399 |
url |
https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/399 |
identifier_str_mv |
10.18364/rc.2021n61.399 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/399/312 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Juscelino Francisco do Nascimento, Rossana Ramos Henz info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Juscelino Francisco do Nascimento, Rossana Ramos Henz |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Liceu Literário Português |
publisher.none.fl_str_mv |
Liceu Literário Português |
dc.source.none.fl_str_mv |
Confluência; 2021: ISSUE 61; 226-248 Confluência; 2021: Número 61; 226-248 Confluência; 2021: Número 61; 226-248 Confluência; 2021: Número 61; 226-248 Confluência; 2021: Número 61; 226-248 2317-4153 1415-7403 10.18364/rc.2021n61 reponame:Confluência instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Confluência |
collection |
Confluência |
repository.name.fl_str_mv |
Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaconfluencias.psd@id.uff.br|| |
_version_ |
1799705459252264960 |