Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Juscelino Francisco do
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Henz, Rossana Ramos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Confluência
Texto Completo: https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/399
Resumo: This article discusses the relationship between spelling mistakes and writing levels based on the theory of psychogenesis of writing and the analysis of texts produced by literate children, youths and adults. Stemming from the idea that the literacy process is evolutionary and that, if not properly developed for the orthographic alphabetic level, it will result in the fact that individuals, albeit literate, will carry out writing mistakes, for example, in cases of internal homophony, that is, identical phonemes marked by different graphemes; exchange of voiceless phonemes for voiced ones; hyper and hyposegmentation; orality marks when writing words according to the local variant; among others. Our objective is, therefore, to demonstrate that spelling mistakes made by literate subjects come from a sort of stagnation that occurs in the development of written competence for the spelling level. The analyses focus on texts, which present spelling mistakes, written by literate adults, hence evincing an alphabetic but not orthographic level.
id UFF-4_92028a18c0de36af3214a280dcd30d7a
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/399
network_acronym_str UFF-4
network_name_str Confluência
repository_id_str
spelling Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjectsA ortografia e os níveis de escrita: o erro em textos de sujeitos escolarizadosLiteracy. Writing Levels. Spelling mistakes.Alfabetização. Níveis de Escrita. Erros de Grafia.This article discusses the relationship between spelling mistakes and writing levels based on the theory of psychogenesis of writing and the analysis of texts produced by literate children, youths and adults. Stemming from the idea that the literacy process is evolutionary and that, if not properly developed for the orthographic alphabetic level, it will result in the fact that individuals, albeit literate, will carry out writing mistakes, for example, in cases of internal homophony, that is, identical phonemes marked by different graphemes; exchange of voiceless phonemes for voiced ones; hyper and hyposegmentation; orality marks when writing words according to the local variant; among others. Our objective is, therefore, to demonstrate that spelling mistakes made by literate subjects come from a sort of stagnation that occurs in the development of written competence for the spelling level. The analyses focus on texts, which present spelling mistakes, written by literate adults, hence evincing an alphabetic but not orthographic level.Este artigo discute as relações entre os erros de grafia e os níveis de escrita com base na teoria da psicogênese da escrita e na análise de textos produzidos por crianças, jovens e adultos alfabetizados. A partir da ideia de que o processo de alfabetização é evolutivo e que, se não desenvolvido adequadamente para o nível alfabético ortográfico, resultará no fato de que os indivíduos, ainda que alfabetizados, cometerão incorreções na escrita de palavras, por exemplo, nos casos de homofonia interna, ou seja, fonemas idênticos marcados por diferentes grafemas; troca de fonemas surdos por sonoros; hiper e hipossegmentação; marcas de oralidade na escrita de palavras conforme a variante local; entre outras. Nosso objetivo é, portanto, demonstrar que os erros de grafia cometidos por sujeitos alfabetizados advêm de uma espécie de estagnação que ocorre no desenvolvimento da competência escrita para o nível ortográfico. As análises recaem sobre textos de adultos alfabetizados que apresentam erros de grafia, evidenciando um nível alfabético, porém não ortográfico.Liceu Literário Português2021-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/39910.18364/rc.2021n61.399Confluência; 2021: ISSUE 61; 226-248Confluência; 2021: Número 61; 226-248Confluência; 2021: Número 61; 226-248Confluência; 2021: Número 61; 226-248Confluência; 2021: Número 61; 226-2482317-41531415-740310.18364/rc.2021n61reponame:Confluênciainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/399/312Copyright (c) 2021 Juscelino Francisco do Nascimento, Rossana Ramos Henzinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Juscelino Francisco doHenz, Rossana Ramos2022-02-01T17:58:38Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/399Revistahttps://revistaconfluencia.org.br/rcPUBhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/oairevistaconfluencias.psd@id.uff.br||2318-45581678-7145opendoar:2022-02-01T17:58:38Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects
A ortografia e os níveis de escrita: o erro em textos de sujeitos escolarizados
title Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects
spellingShingle Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects
Nascimento, Juscelino Francisco do
Literacy. Writing Levels. Spelling mistakes.
Alfabetização. Níveis de Escrita. Erros de Grafia.
title_short Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects
title_full Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects
title_fullStr Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects
title_full_unstemmed Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects
title_sort Orthography and writing levels: mistakes within texts produced by literate subjects
author Nascimento, Juscelino Francisco do
author_facet Nascimento, Juscelino Francisco do
Henz, Rossana Ramos
author_role author
author2 Henz, Rossana Ramos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Juscelino Francisco do
Henz, Rossana Ramos
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy. Writing Levels. Spelling mistakes.
Alfabetização. Níveis de Escrita. Erros de Grafia.
topic Literacy. Writing Levels. Spelling mistakes.
Alfabetização. Níveis de Escrita. Erros de Grafia.
description This article discusses the relationship between spelling mistakes and writing levels based on the theory of psychogenesis of writing and the analysis of texts produced by literate children, youths and adults. Stemming from the idea that the literacy process is evolutionary and that, if not properly developed for the orthographic alphabetic level, it will result in the fact that individuals, albeit literate, will carry out writing mistakes, for example, in cases of internal homophony, that is, identical phonemes marked by different graphemes; exchange of voiceless phonemes for voiced ones; hyper and hyposegmentation; orality marks when writing words according to the local variant; among others. Our objective is, therefore, to demonstrate that spelling mistakes made by literate subjects come from a sort of stagnation that occurs in the development of written competence for the spelling level. The analyses focus on texts, which present spelling mistakes, written by literate adults, hence evincing an alphabetic but not orthographic level.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/399
10.18364/rc.2021n61.399
url https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/399
identifier_str_mv 10.18364/rc.2021n61.399
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/399/312
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Juscelino Francisco do Nascimento, Rossana Ramos Henz
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Juscelino Francisco do Nascimento, Rossana Ramos Henz
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
dc.source.none.fl_str_mv Confluência; 2021: ISSUE 61; 226-248
Confluência; 2021: Número 61; 226-248
Confluência; 2021: Número 61; 226-248
Confluência; 2021: Número 61; 226-248
Confluência; 2021: Número 61; 226-248
2317-4153
1415-7403
10.18364/rc.2021n61
reponame:Confluência
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Confluência
collection Confluência
repository.name.fl_str_mv Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv revistaconfluencias.psd@id.uff.br||
_version_ 1799705459252264960