Grammatical teaching in the lower class of grammar of Ratio Studiorum (1599)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Janaina Fernanda de Oliveira
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Confluência
Texto Completo: https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/438
Resumo: This work aims to discuss linguistic thinking in the lower grammar class of Ratio Studiorum (1599). The theoretical-methodological analysis is carried out on the principles of Linguistic Historiography, based on the assumptions made by Pierre Swiggers (2014) and Konrad Koerner (2014). The discussion takes place in the context of the Catholic Reformation and the Portuguese maritime expansion, linking linguistic thinking to the Latin tradition. Thus, the paper seeks to insert the analysis in the political cultural contexto of the time and to verify the linguistic thinking spread by it.
id UFF-4_e6be13d65c6ec771e7cdb572ba006c13
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/438
network_acronym_str UFF-4
network_name_str Confluência
repository_id_str
spelling Grammatical teaching in the lower class of grammar of Ratio Studiorum (1599)Ensino gramatical na classe inferior de gramática da Ratio Studiorum (1599)Grammar. Teaching. Linguistic Historiography.Gramática. Ensino. Historiografia Linguística.This work aims to discuss linguistic thinking in the lower grammar class of Ratio Studiorum (1599). The theoretical-methodological analysis is carried out on the principles of Linguistic Historiography, based on the assumptions made by Pierre Swiggers (2014) and Konrad Koerner (2014). The discussion takes place in the context of the Catholic Reformation and the Portuguese maritime expansion, linking linguistic thinking to the Latin tradition. Thus, the paper seeks to insert the analysis in the political cultural contexto of the time and to verify the linguistic thinking spread by it.Este trabalho tem por objetivo discorrer acerca do pensamento linguístico na classe inferior de gramática da Ratio Studiorum (1599). A análise teórico-metodológica se fundamenta nos princípios da Historiografia Linguística, a partir dos pressupostos de Pierre Swiggers (2014) e Konrad Koerner (2014). A discussão se dá no contexto da Reforma Católica e da expansão marítima portuguesa, vinculando o pensamento linguístico à tradição latina. Busca-se, assim, inserir a análise no contexto político-cultural da época e verificar o pensamento linguístico por ela propagado.Liceu Literário Português2021-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/43810.18364/rc.2021n61.438Confluência; 2021: ISSUE 61; 392-413Confluência; 2021: Número 61; 392-413Confluência; 2021: Número 61; 392-413Confluência; 2021: Número 61; 392-413Confluência; 2021: Número 61; 392-4132317-41531415-740310.18364/rc.2021n61reponame:Confluênciainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/438/318Copyright (c) 2021 Janaina Fernanda de Oliveira Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Janaina Fernanda de Oliveira2022-02-01T17:58:38Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/438Revistahttps://revistaconfluencia.org.br/rcPUBhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/oairevistaconfluencias.psd@id.uff.br||2318-45581678-7145opendoar:2022-02-01T17:58:38Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Grammatical teaching in the lower class of grammar of Ratio Studiorum (1599)
Ensino gramatical na classe inferior de gramática da Ratio Studiorum (1599)
title Grammatical teaching in the lower class of grammar of Ratio Studiorum (1599)
spellingShingle Grammatical teaching in the lower class of grammar of Ratio Studiorum (1599)
Lopes, Janaina Fernanda de Oliveira
Grammar. Teaching. Linguistic Historiography.
Gramática. Ensino. Historiografia Linguística.
title_short Grammatical teaching in the lower class of grammar of Ratio Studiorum (1599)
title_full Grammatical teaching in the lower class of grammar of Ratio Studiorum (1599)
title_fullStr Grammatical teaching in the lower class of grammar of Ratio Studiorum (1599)
title_full_unstemmed Grammatical teaching in the lower class of grammar of Ratio Studiorum (1599)
title_sort Grammatical teaching in the lower class of grammar of Ratio Studiorum (1599)
author Lopes, Janaina Fernanda de Oliveira
author_facet Lopes, Janaina Fernanda de Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Janaina Fernanda de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Grammar. Teaching. Linguistic Historiography.
Gramática. Ensino. Historiografia Linguística.
topic Grammar. Teaching. Linguistic Historiography.
Gramática. Ensino. Historiografia Linguística.
description This work aims to discuss linguistic thinking in the lower grammar class of Ratio Studiorum (1599). The theoretical-methodological analysis is carried out on the principles of Linguistic Historiography, based on the assumptions made by Pierre Swiggers (2014) and Konrad Koerner (2014). The discussion takes place in the context of the Catholic Reformation and the Portuguese maritime expansion, linking linguistic thinking to the Latin tradition. Thus, the paper seeks to insert the analysis in the political cultural contexto of the time and to verify the linguistic thinking spread by it.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/438
10.18364/rc.2021n61.438
url https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/438
identifier_str_mv 10.18364/rc.2021n61.438
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/438/318
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Janaina Fernanda de Oliveira Lopes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Janaina Fernanda de Oliveira Lopes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
dc.source.none.fl_str_mv Confluência; 2021: ISSUE 61; 392-413
Confluência; 2021: Número 61; 392-413
Confluência; 2021: Número 61; 392-413
Confluência; 2021: Número 61; 392-413
Confluência; 2021: Número 61; 392-413
2317-4153
1415-7403
10.18364/rc.2021n61
reponame:Confluência
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Confluência
collection Confluência
repository.name.fl_str_mv Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv revistaconfluencias.psd@id.uff.br||
_version_ 1799705459284770816