A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte Filho, Ricardo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Contracampo
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52839
Resumo: In this essay, I analyze how the artwork Assentamento , by Rosana Paulino, works with archival images l in order to question a visual logic grounded in racialization processes. By intervening in the archive through her masterful use of collage and sewing, Paulino brings to stark relief the continuity of the past through the connection of historical eugenic displayed by the archival photos and our necropolitical present. I also investigate the history of eugenic photographs and the visual representation of black bodies in Brazilian history to then discuss how Paulino's work aims to bend the colonial gaze on itself. Finally, I argue that Assentamento does not deny the precariousness of the portrayed body in the archival picture but illustrates the possibility of evading racializing visual codes through its collages and weaving
id UFF-5_048e50a555ba7fc66bfe8a68fa32eb28
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52839
network_acronym_str UFF-5
network_name_str Contracampo
repository_id_str
spelling A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana PaulinoIn this essay, I analyze how the artwork Assentamento , by Rosana Paulino, works with archival images l in order to question a visual logic grounded in racialization processes. By intervening in the archive through her masterful use of collage and sewing, Paulino brings to stark relief the continuity of the past through the connection of historical eugenic displayed by the archival photos and our necropolitical present. I also investigate the history of eugenic photographs and the visual representation of black bodies in Brazilian history to then discuss how Paulino's work aims to bend the colonial gaze on itself. Finally, I argue that Assentamento does not deny the precariousness of the portrayed body in the archival picture but illustrates the possibility of evading racializing visual codes through its collages and weavingNesse ensaio, analiso como a obra Assentamento, de Rosana Paulino, trabalha com imagens de arquivo diretamente ligadas à escravidão de maneira a questionar uma lógica visual calcada em processos de racialização. Ao intervir nesse arquivo através de seu uso magistral de técnicas de colagem e costura, Paulino ressalta a continuidade desse passado através da ligação das teses eugênicas das fotografias originais com o nosso presente necropolítico. Também investigo a história das fotografias eugênicas e a representação imagética de corpos pretos na história brasileira para então discutir como a obra de Paulino almeja dobrar o olhar colonial sobre si. Argumento, enfim, que Assentamentonão nega a precariedade do corpo retratado na fotografia de arquivo usada pela obra, mas que, a partir de suas colagens e costuras, ilustra a possibilidade de evasão de códigos visuais racializantes.Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/5283910.22409/contracampo.v41i2.52839Contracampo; v. 41 n. 2 (2022): Dossiê Corpo, Violência e Trauma nas Dobras do Sul Global II2238-25771414-748310.22409/contracampo.v41i2reponame:Contracampoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52839/32514Copyright (c) 2019 Ricardo Duarte Filhohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDuarte Filho, Ricardo2022-09-01T01:29:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52839Revistahttps://periodicos.uff.br/contracampoPUBhttps://periodicos.uff.br/contracampo/oai||contracampo.uff@gmail.com2238-25771414-7483opendoar:2022-09-01T01:29:10Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino
title A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino
spellingShingle A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino
Duarte Filho, Ricardo
title_short A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino
title_full A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino
title_fullStr A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino
title_full_unstemmed A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino
title_sort A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino
author Duarte Filho, Ricardo
author_facet Duarte Filho, Ricardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte Filho, Ricardo
description In this essay, I analyze how the artwork Assentamento , by Rosana Paulino, works with archival images l in order to question a visual logic grounded in racialization processes. By intervening in the archive through her masterful use of collage and sewing, Paulino brings to stark relief the continuity of the past through the connection of historical eugenic displayed by the archival photos and our necropolitical present. I also investigate the history of eugenic photographs and the visual representation of black bodies in Brazilian history to then discuss how Paulino's work aims to bend the colonial gaze on itself. Finally, I argue that Assentamento does not deny the precariousness of the portrayed body in the archival picture but illustrates the possibility of evading racializing visual codes through its collages and weaving
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52839
10.22409/contracampo.v41i2.52839
url https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52839
identifier_str_mv 10.22409/contracampo.v41i2.52839
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52839/32514
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Ricardo Duarte Filho
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Ricardo Duarte Filho
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense
dc.source.none.fl_str_mv Contracampo; v. 41 n. 2 (2022): Dossiê Corpo, Violência e Trauma nas Dobras do Sul Global II
2238-2577
1414-7483
10.22409/contracampo.v41i2
reponame:Contracampo
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Contracampo
collection Contracampo
repository.name.fl_str_mv Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv ||contracampo.uff@gmail.com
_version_ 1799705522751930368