A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Contracampo |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52839 |
Resumo: | In this essay, I analyze how the artwork Assentamento , by Rosana Paulino, works with archival images l in order to question a visual logic grounded in racialization processes. By intervening in the archive through her masterful use of collage and sewing, Paulino brings to stark relief the continuity of the past through the connection of historical eugenic displayed by the archival photos and our necropolitical present. I also investigate the history of eugenic photographs and the visual representation of black bodies in Brazilian history to then discuss how Paulino's work aims to bend the colonial gaze on itself. Finally, I argue that Assentamento does not deny the precariousness of the portrayed body in the archival picture but illustrates the possibility of evading racializing visual codes through its collages and weaving |
id |
UFF-5_048e50a555ba7fc66bfe8a68fa32eb28 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52839 |
network_acronym_str |
UFF-5 |
network_name_str |
Contracampo |
repository_id_str |
|
spelling |
A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana PaulinoIn this essay, I analyze how the artwork Assentamento , by Rosana Paulino, works with archival images l in order to question a visual logic grounded in racialization processes. By intervening in the archive through her masterful use of collage and sewing, Paulino brings to stark relief the continuity of the past through the connection of historical eugenic displayed by the archival photos and our necropolitical present. I also investigate the history of eugenic photographs and the visual representation of black bodies in Brazilian history to then discuss how Paulino's work aims to bend the colonial gaze on itself. Finally, I argue that Assentamento does not deny the precariousness of the portrayed body in the archival picture but illustrates the possibility of evading racializing visual codes through its collages and weavingNesse ensaio, analiso como a obra Assentamento, de Rosana Paulino, trabalha com imagens de arquivo diretamente ligadas à escravidão de maneira a questionar uma lógica visual calcada em processos de racialização. Ao intervir nesse arquivo através de seu uso magistral de técnicas de colagem e costura, Paulino ressalta a continuidade desse passado através da ligação das teses eugênicas das fotografias originais com o nosso presente necropolítico. Também investigo a história das fotografias eugênicas e a representação imagética de corpos pretos na história brasileira para então discutir como a obra de Paulino almeja dobrar o olhar colonial sobre si. Argumento, enfim, que Assentamentonão nega a precariedade do corpo retratado na fotografia de arquivo usada pela obra, mas que, a partir de suas colagens e costuras, ilustra a possibilidade de evasão de códigos visuais racializantes.Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/5283910.22409/contracampo.v41i2.52839Contracampo; v. 41 n. 2 (2022): Dossiê Corpo, Violência e Trauma nas Dobras do Sul Global II2238-25771414-748310.22409/contracampo.v41i2reponame:Contracampoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52839/32514Copyright (c) 2019 Ricardo Duarte Filhohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDuarte Filho, Ricardo2022-09-01T01:29:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52839Revistahttps://periodicos.uff.br/contracampoPUBhttps://periodicos.uff.br/contracampo/oai||contracampo.uff@gmail.com2238-25771414-7483opendoar:2022-09-01T01:29:10Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino |
title |
A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino |
spellingShingle |
A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino Duarte Filho, Ricardo |
title_short |
A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino |
title_full |
A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino |
title_fullStr |
A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino |
title_full_unstemmed |
A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino |
title_sort |
A tessitura do espectro: catástrofe e fragmentação em Assentamento, de Rosana Paulino |
author |
Duarte Filho, Ricardo |
author_facet |
Duarte Filho, Ricardo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Duarte Filho, Ricardo |
description |
In this essay, I analyze how the artwork Assentamento , by Rosana Paulino, works with archival images l in order to question a visual logic grounded in racialization processes. By intervening in the archive through her masterful use of collage and sewing, Paulino brings to stark relief the continuity of the past through the connection of historical eugenic displayed by the archival photos and our necropolitical present. I also investigate the history of eugenic photographs and the visual representation of black bodies in Brazilian history to then discuss how Paulino's work aims to bend the colonial gaze on itself. Finally, I argue that Assentamento does not deny the precariousness of the portrayed body in the archival picture but illustrates the possibility of evading racializing visual codes through its collages and weaving |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52839 10.22409/contracampo.v41i2.52839 |
url |
https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52839 |
identifier_str_mv |
10.22409/contracampo.v41i2.52839 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52839/32514 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Ricardo Duarte Filho https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Ricardo Duarte Filho https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense |
dc.source.none.fl_str_mv |
Contracampo; v. 41 n. 2 (2022): Dossiê Corpo, Violência e Trauma nas Dobras do Sul Global II 2238-2577 1414-7483 10.22409/contracampo.v41i2 reponame:Contracampo instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Contracampo |
collection |
Contracampo |
repository.name.fl_str_mv |
Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
||contracampo.uff@gmail.com |
_version_ |
1799705522751930368 |