Estudo exploratório do financiamento da desinformação na web: fraudes, apostas, trading e clickbaits

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dos Santos Jr, Marcelo Alves
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Contracampo
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/56987
Resumo: There is a gap of empirical studies about the economic incentives and funding models of disinformation industries and initiatives in Brazil. The objective of this paper is to offer an analysis of programmatic advertisements that are displayed in stories from the far-right website Terra Brasil Notícias. To do this, we developed a native ad data scraping script from the MGID company, composing a database of 27,602 insertions over the course of a month. We found a farm network of content and ads containing viruses, gambling houses, financial scams, and miraculous body weight reduction substances. At the end of the paper, we discuss the contributions to the literature on misinformation and point to avenues for future studies.
id UFF-5_0569dab2f58b56eba6840de58b43902b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/56987
network_acronym_str UFF-5
network_name_str Contracampo
repository_id_str
spelling Estudo exploratório do financiamento da desinformação na web: fraudes, apostas, trading e clickbaitsDesinformaçãoMonetizaçãoPublicidade ProgramáticaPublicidade NativaThere is a gap of empirical studies about the economic incentives and funding models of disinformation industries and initiatives in Brazil. The objective of this paper is to offer an analysis of programmatic advertisements that are displayed in stories from the far-right website Terra Brasil Notícias. To do this, we developed a native ad data scraping script from the MGID company, composing a database of 27,602 insertions over the course of a month. We found a farm network of content and ads containing viruses, gambling houses, financial scams, and miraculous body weight reduction substances. At the end of the paper, we discuss the contributions to the literature on misinformation and point to avenues for future studies.Há uma lacuna de estudos empíricos acerca dos incentivos econômicos e modelos de financiamento das indústrias e iniciativas de desinformação no Brasil. O objetivo deste artigo é oferecer uma análise das publicidades programáticas que são exibidas em matérias do website de extrema-direta Terra Brasil Notícias. Para isso, desenvolvemos um script de raspagem de dados de anúncios nativos da empresa MGID, compondo uma base de dados de 27.602 inserções durante um mês. Encontramos uma rede de fazenda de conteúdos e anúncios contendo vírus, casas de apostas, fraudes financeiras e compostos milagrosos para redução de peso corporal. Ao final do artigo, debatemos as contribuições com a literatura sobre desinformação e apontamos caminhos para estudos futuros.Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense2024-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/5698710.22409/contracampo.v43i1.56987Contracampo; v. 43 n. 1 (2024): Temáticas Livres2238-25771414-748310.22409/contracampo.v43i1reponame:Contracampoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/56987/36621Copyright (c) 2024 Marcelo Alves Dos Santos Jrhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDos Santos Jr, Marcelo Alves2024-04-30T21:40:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/56987Revistahttps://periodicos.uff.br/contracampoPUBhttps://periodicos.uff.br/contracampo/oai||contracampo.uff@gmail.com2238-25771414-7483opendoar:2024-04-30T21:40:19Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudo exploratório do financiamento da desinformação na web: fraudes, apostas, trading e clickbaits
title Estudo exploratório do financiamento da desinformação na web: fraudes, apostas, trading e clickbaits
spellingShingle Estudo exploratório do financiamento da desinformação na web: fraudes, apostas, trading e clickbaits
Dos Santos Jr, Marcelo Alves
Desinformação
Monetização
Publicidade Programática
Publicidade Nativa
title_short Estudo exploratório do financiamento da desinformação na web: fraudes, apostas, trading e clickbaits
title_full Estudo exploratório do financiamento da desinformação na web: fraudes, apostas, trading e clickbaits
title_fullStr Estudo exploratório do financiamento da desinformação na web: fraudes, apostas, trading e clickbaits
title_full_unstemmed Estudo exploratório do financiamento da desinformação na web: fraudes, apostas, trading e clickbaits
title_sort Estudo exploratório do financiamento da desinformação na web: fraudes, apostas, trading e clickbaits
author Dos Santos Jr, Marcelo Alves
author_facet Dos Santos Jr, Marcelo Alves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dos Santos Jr, Marcelo Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Desinformação
Monetização
Publicidade Programática
Publicidade Nativa
topic Desinformação
Monetização
Publicidade Programática
Publicidade Nativa
description There is a gap of empirical studies about the economic incentives and funding models of disinformation industries and initiatives in Brazil. The objective of this paper is to offer an analysis of programmatic advertisements that are displayed in stories from the far-right website Terra Brasil Notícias. To do this, we developed a native ad data scraping script from the MGID company, composing a database of 27,602 insertions over the course of a month. We found a farm network of content and ads containing viruses, gambling houses, financial scams, and miraculous body weight reduction substances. At the end of the paper, we discuss the contributions to the literature on misinformation and point to avenues for future studies.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/56987
10.22409/contracampo.v43i1.56987
url https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/56987
identifier_str_mv 10.22409/contracampo.v43i1.56987
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/56987/36621
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Marcelo Alves Dos Santos Jr
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Marcelo Alves Dos Santos Jr
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense
dc.source.none.fl_str_mv Contracampo; v. 43 n. 1 (2024): Temáticas Livres
2238-2577
1414-7483
10.22409/contracampo.v43i1
reponame:Contracampo
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Contracampo
collection Contracampo
repository.name.fl_str_mv Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv ||contracampo.uff@gmail.com
_version_ 1799705522881953792