Estudo exploratório do financiamento da desinformação na web: fraudes, apostas, trading e clickbaits
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Contracampo |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/56987 |
Resumo: | There is a gap of empirical studies about the economic incentives and funding models of disinformation industries and initiatives in Brazil. The objective of this paper is to offer an analysis of programmatic advertisements that are displayed in stories from the far-right website Terra Brasil Notícias. To do this, we developed a native ad data scraping script from the MGID company, composing a database of 27,602 insertions over the course of a month. We found a farm network of content and ads containing viruses, gambling houses, financial scams, and miraculous body weight reduction substances. At the end of the paper, we discuss the contributions to the literature on misinformation and point to avenues for future studies. |
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Estudo exploratório do financiamento da desinformação na web: fraudes, apostas, trading e clickbaitsDesinformaçãoMonetizaçãoPublicidade ProgramáticaPublicidade NativaThere is a gap of empirical studies about the economic incentives and funding models of disinformation industries and initiatives in Brazil. The objective of this paper is to offer an analysis of programmatic advertisements that are displayed in stories from the far-right website Terra Brasil Notícias. To do this, we developed a native ad data scraping script from the MGID company, composing a database of 27,602 insertions over the course of a month. We found a farm network of content and ads containing viruses, gambling houses, financial scams, and miraculous body weight reduction substances. At the end of the paper, we discuss the contributions to the literature on misinformation and point to avenues for future studies.Há uma lacuna de estudos empíricos acerca dos incentivos econômicos e modelos de financiamento das indústrias e iniciativas de desinformação no Brasil. O objetivo deste artigo é oferecer uma análise das publicidades programáticas que são exibidas em matérias do website de extrema-direta Terra Brasil Notícias. Para isso, desenvolvemos um script de raspagem de dados de anúncios nativos da empresa MGID, compondo uma base de dados de 27.602 inserções durante um mês. Encontramos uma rede de fazenda de conteúdos e anúncios contendo vírus, casas de apostas, fraudes financeiras e compostos milagrosos para redução de peso corporal. Ao final do artigo, debatemos as contribuições com a literatura sobre desinformação e apontamos caminhos para estudos futuros.Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense2024-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/5698710.22409/contracampo.v43i1.56987Contracampo; v. 43 n. 1 (2024): Temáticas Livres2238-25771414-748310.22409/contracampo.v43i1reponame:Contracampoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/56987/36621Copyright (c) 2024 Marcelo Alves Dos Santos Jrhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDos Santos Jr, Marcelo Alves2024-04-30T21:40:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/56987Revistahttps://periodicos.uff.br/contracampoPUBhttps://periodicos.uff.br/contracampo/oai||contracampo.uff@gmail.com2238-25771414-7483opendoar:2024-04-30T21:40:19Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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