Independentes podem ser transparentes? Estratégias de media accountability da Agência Pública e The Intercept Brasil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Contracampo |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/58923 |
Resumo: | Transparency is an increasingly valued aspect in Western journalism in recent decades. Its adoption implies changes in journalists' behavior - such as their willingness to disclose aspects of their procedures - and requires a posture of greater public openness from the media. In Brazil, self-proclaimed independent media outlets emphasize their commitment to promoting more transparent journalism. In this paper, we analyze the cases of Agência Pública and The Intercept Brasil, based on 18 indicators from three categories of transparency: organizational/editorial, financial and public participation. In the end, the results made it possible to identify transparency efforts, gaps and potentials, but also elements that help to identify visibility strategies that distinguish these media from others. |
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Independentes podem ser transparentes? Estratégias de media accountability da Agência Pública e The Intercept Brasil Journalistic transparencyIndependent journalismStrategyTransparência jornalísticaJornalismo independenteEstratégiaTransparency is an increasingly valued aspect in Western journalism in recent decades. Its adoption implies changes in journalists' behavior - such as their willingness to disclose aspects of their procedures - and requires a posture of greater public openness from the media. In Brazil, self-proclaimed independent media outlets emphasize their commitment to promoting more transparent journalism. In this paper, we analyze the cases of Agência Pública and The Intercept Brasil, based on 18 indicators from three categories of transparency: organizational/editorial, financial and public participation. In the end, the results made it possible to identify transparency efforts, gaps and potentials, but also elements that help to identify visibility strategies that distinguish these media from others.A transparência é um valor ascendente no jornalismo ocidental nas últimas décadas. Seu cultivo implica mudanças no comportamento dos profissionais - como a disposição de revelar parte de seus procedimentos - e exige uma postura de maior abertura pública das organizações jornalísticas. No Brasil, meios que se autoproclamam independentes vocalizam um compromisso maior com a agenda por um jornalismo mais transparente. Neste artigo, analisamos os casos da Agência Pública e The Intercept Brasil, a partir de 18 indicadores de três categorias de transparência: organizacional/editorial, financeira e na participação do público. Ao final, os resultados permitiram identificar esforços, lacunas e potenciais de transparência, mas também elementos que ajudam a identificar estratégias de visibilidade que distingam esses meios dos demais.Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense2023-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/5892310.22409/contracampo.v42i3.58923Contracampo; v. 42 n. 3 (2023): Temáticas Livres2238-25771414-748310.22409/contracampo.v42i3reponame:Contracampoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/58923/35839Copyright (c) 2023 Kalianny Bezerra, Rogério Christofolettihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBezerra, KaliannyChristofoletti, Rogério 2023-12-27T00:00:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/58923Revistahttps://periodicos.uff.br/contracampoPUBhttps://periodicos.uff.br/contracampo/oai||contracampo.uff@gmail.com2238-25771414-7483opendoar:2023-12-27T00:00:15Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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