Colonial Desires: Gilberto Freyre’s erotic fantasy in Brazilian cinema
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Contracampo |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52792 |
Resumo: | While in Xica da Silva (1976, Cacá Diegues) the erotic fantasy of Gilberto Freyre is activated as a means to glorify the lust and violence of the colonial period through a sexualized black character, in The Cannibal Club (2018, Guto Parente)such fantasy alludes to racial tensions in the country from scenes of white sadism and the annihilation of black and mestizo figures. Based on the writings of Denise Ferreira da Silva (2006) on Brazilian identity and raciality, we intend to analyze the trajectory of colonial desire in Brazilian cinema, especially when it comes to contemporary productions. |
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Colonial Desires: Gilberto Freyre’s erotic fantasy in Brazilian cinemaDeseos Coloniales: La fantasia erótica de Gilberto Freyre en el cine brasileñoDesejos Coloniais: A fantasia erótica de Gilberto Freyre no cinema brasileiroBrazilian cinemaColonialityDesireCine brasileñoColonialidadDeseoCinema brasileiroColonialidadeDesejoWhile in Xica da Silva (1976, Cacá Diegues) the erotic fantasy of Gilberto Freyre is activated as a means to glorify the lust and violence of the colonial period through a sexualized black character, in The Cannibal Club (2018, Guto Parente)such fantasy alludes to racial tensions in the country from scenes of white sadism and the annihilation of black and mestizo figures. Based on the writings of Denise Ferreira da Silva (2006) on Brazilian identity and raciality, we intend to analyze the trajectory of colonial desire in Brazilian cinema, especially when it comes to contemporary productions.Se em Xica da Silva (1976, Cacá Diegues) a fantasia erótica de Gilberto Freyre é acionada de modo a exaltar a luxúria e a violência do período colonial através de uma personagem negra sexualizada, em O Clube dos Canibais (2018, Guto Parente) ela sofre uma espécie de dobra, aludindo às tensões raciais do país a partir de cenas de sadismo dos brancos e do aniquilamento dos negros e mestiços. A partir dos escritos de Denise Ferreira da Silva (2006) sobre identidade brasileira e racialidade, pretendemos analisar a trajetória do desejo colonial no cinema brasileiro, especialmente, na produção contemporânea, que vem ressignificando a narrativa freyreana.Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense2022-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/5279210.22409/contracampo.v41i1.52792Contracampo; v. 41 n. 1 (2022): Corpo, Violência e Trauma nas dobras do Sul Global 2238-25771414-748310.22409/contracampo.v41i1reponame:Contracampoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFengporhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52792/34111https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52792/31976Copyright (c) 2022 Leon Orlanno Lôbo Sampaio, Angela Prysthonhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSampaio, Leon Orlanno LôboPrysthon, Angela2022-05-01T01:00:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52792Revistahttps://periodicos.uff.br/contracampoPUBhttps://periodicos.uff.br/contracampo/oai||contracampo.uff@gmail.com2238-25771414-7483opendoar:2022-05-01T01:00:36Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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