A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Belo, Pollyane
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Contracampo
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52842
Resumo: The young version of Clara (a character in the feature film Aquarius) is played by Bárbara Colen (a self-declared black woman) and, when older, by Sônia Braga (a self-declared white woman). This article intends to think about the aesthetic, affective and narrative elements that mediate whiteness and blackness when convenient and because of that it obliterates non-white racialized traits of a black body-subjectivity. For such, the film's scenes were juxtaposed to extra-filmic archives that bring the two actresses. Thus, Clara's case enables a glimpse in the Brazilian whitening project as an embodied memory that flows into those responsible for pre-production, cinematographic development and the film’s parabolic media products.
id UFF-5_9da9006c01fbae2e5751791fef240b1e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52842
network_acronym_str UFF-5
network_name_str Contracampo
repository_id_str
spelling A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de AquariusWhiteningObliterationRepertoireCinemaAquariusEmbranquecimentoObliteraçãoRepertórioCinemaAquariusThe young version of Clara (a character in the feature film Aquarius) is played by Bárbara Colen (a self-declared black woman) and, when older, by Sônia Braga (a self-declared white woman). This article intends to think about the aesthetic, affective and narrative elements that mediate whiteness and blackness when convenient and because of that it obliterates non-white racialized traits of a black body-subjectivity. For such, the film's scenes were juxtaposed to extra-filmic archives that bring the two actresses. Thus, Clara's case enables a glimpse in the Brazilian whitening project as an embodied memory that flows into those responsible for pre-production, cinematographic development and the film’s parabolic media products.A versão jovem de Clara, personagem do longa-metragem Aquarius, é interpretada por Bárbara Colen (uma mulher autodeclarada negra) e, quando mais velha, é vivida por Sônia Braga (uma mulher autodeclarada branca). Este artigo pretende pensar os elementos estéticos, afetivos e narrativos que mediam a branquitude e a negritude quando conveniente, e com isso, obliteram traços racializados não-brancos de uma corpo-subjetividade negra. Para tal, as cenas do filme foram justapostas à arquivos extra-fílmicos que trazem imagens das duas atrizes. Assim, propõe-se com o caso de Clara vislumbrar parte do projeto de embranquecimento brasileiro como uma memória incorporada que deságua nos responsáveis pela pré-produção, desenvolvimento cinematográfico e produções midiáticas parabólicas do filme. Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/5284210.22409/contracampo.v41i3.52842Contracampo; v. 41 n. 3 (2022): Temáticas Livres2238-25771414-748310.22409/contracampo.v41i3reponame:Contracampoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporenghttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52842/33571https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52842/34666Copyright (c) 2022 Pollyane Belohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBelo, Pollyane2022-12-29T13:45:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52842Revistahttps://periodicos.uff.br/contracampoPUBhttps://periodicos.uff.br/contracampo/oai||contracampo.uff@gmail.com2238-25771414-7483opendoar:2022-12-29T13:45:57Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius
title A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius
spellingShingle A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius
Belo, Pollyane
Whitening
Obliteration
Repertoire
Cinema
Aquarius
Embranquecimento
Obliteração
Repertório
Cinema
Aquarius
title_short A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius
title_full A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius
title_fullStr A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius
title_full_unstemmed A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius
title_sort A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius
author Belo, Pollyane
author_facet Belo, Pollyane
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Belo, Pollyane
dc.subject.por.fl_str_mv Whitening
Obliteration
Repertoire
Cinema
Aquarius
Embranquecimento
Obliteração
Repertório
Cinema
Aquarius
topic Whitening
Obliteration
Repertoire
Cinema
Aquarius
Embranquecimento
Obliteração
Repertório
Cinema
Aquarius
description The young version of Clara (a character in the feature film Aquarius) is played by Bárbara Colen (a self-declared black woman) and, when older, by Sônia Braga (a self-declared white woman). This article intends to think about the aesthetic, affective and narrative elements that mediate whiteness and blackness when convenient and because of that it obliterates non-white racialized traits of a black body-subjectivity. For such, the film's scenes were juxtaposed to extra-filmic archives that bring the two actresses. Thus, Clara's case enables a glimpse in the Brazilian whitening project as an embodied memory that flows into those responsible for pre-production, cinematographic development and the film’s parabolic media products.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52842
10.22409/contracampo.v41i3.52842
url https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52842
identifier_str_mv 10.22409/contracampo.v41i3.52842
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52842/33571
https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52842/34666
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pollyane Belo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pollyane Belo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense
dc.source.none.fl_str_mv Contracampo; v. 41 n. 3 (2022): Temáticas Livres
2238-2577
1414-7483
10.22409/contracampo.v41i3
reponame:Contracampo
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Contracampo
collection Contracampo
repository.name.fl_str_mv Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv ||contracampo.uff@gmail.com
_version_ 1799705522757173248