A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Contracampo |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52842 |
Resumo: | The young version of Clara (a character in the feature film Aquarius) is played by Bárbara Colen (a self-declared black woman) and, when older, by Sônia Braga (a self-declared white woman). This article intends to think about the aesthetic, affective and narrative elements that mediate whiteness and blackness when convenient and because of that it obliterates non-white racialized traits of a black body-subjectivity. For such, the film's scenes were juxtaposed to extra-filmic archives that bring the two actresses. Thus, Clara's case enables a glimpse in the Brazilian whitening project as an embodied memory that flows into those responsible for pre-production, cinematographic development and the film’s parabolic media products. |
id |
UFF-5_9da9006c01fbae2e5751791fef240b1e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52842 |
network_acronym_str |
UFF-5 |
network_name_str |
Contracampo |
repository_id_str |
|
spelling |
A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de AquariusWhiteningObliterationRepertoireCinemaAquariusEmbranquecimentoObliteraçãoRepertórioCinemaAquariusThe young version of Clara (a character in the feature film Aquarius) is played by Bárbara Colen (a self-declared black woman) and, when older, by Sônia Braga (a self-declared white woman). This article intends to think about the aesthetic, affective and narrative elements that mediate whiteness and blackness when convenient and because of that it obliterates non-white racialized traits of a black body-subjectivity. For such, the film's scenes were juxtaposed to extra-filmic archives that bring the two actresses. Thus, Clara's case enables a glimpse in the Brazilian whitening project as an embodied memory that flows into those responsible for pre-production, cinematographic development and the film’s parabolic media products.A versão jovem de Clara, personagem do longa-metragem Aquarius, é interpretada por Bárbara Colen (uma mulher autodeclarada negra) e, quando mais velha, é vivida por Sônia Braga (uma mulher autodeclarada branca). Este artigo pretende pensar os elementos estéticos, afetivos e narrativos que mediam a branquitude e a negritude quando conveniente, e com isso, obliteram traços racializados não-brancos de uma corpo-subjetividade negra. Para tal, as cenas do filme foram justapostas à arquivos extra-fílmicos que trazem imagens das duas atrizes. Assim, propõe-se com o caso de Clara vislumbrar parte do projeto de embranquecimento brasileiro como uma memória incorporada que deságua nos responsáveis pela pré-produção, desenvolvimento cinematográfico e produções midiáticas parabólicas do filme. Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/5284210.22409/contracampo.v41i3.52842Contracampo; v. 41 n. 3 (2022): Temáticas Livres2238-25771414-748310.22409/contracampo.v41i3reponame:Contracampoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporenghttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52842/33571https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52842/34666Copyright (c) 2022 Pollyane Belohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBelo, Pollyane2022-12-29T13:45:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52842Revistahttps://periodicos.uff.br/contracampoPUBhttps://periodicos.uff.br/contracampo/oai||contracampo.uff@gmail.com2238-25771414-7483opendoar:2022-12-29T13:45:57Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius |
title |
A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius |
spellingShingle |
A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius Belo, Pollyane Whitening Obliteration Repertoire Cinema Aquarius Embranquecimento Obliteração Repertório Cinema Aquarius |
title_short |
A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius |
title_full |
A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius |
title_fullStr |
A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius |
title_full_unstemmed |
A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius |
title_sort |
A lógica da obliteração como repertório: o embranquecimento reencenado ao longo da memória arquival de Aquarius |
author |
Belo, Pollyane |
author_facet |
Belo, Pollyane |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Belo, Pollyane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Whitening Obliteration Repertoire Cinema Aquarius Embranquecimento Obliteração Repertório Cinema Aquarius |
topic |
Whitening Obliteration Repertoire Cinema Aquarius Embranquecimento Obliteração Repertório Cinema Aquarius |
description |
The young version of Clara (a character in the feature film Aquarius) is played by Bárbara Colen (a self-declared black woman) and, when older, by Sônia Braga (a self-declared white woman). This article intends to think about the aesthetic, affective and narrative elements that mediate whiteness and blackness when convenient and because of that it obliterates non-white racialized traits of a black body-subjectivity. For such, the film's scenes were juxtaposed to extra-filmic archives that bring the two actresses. Thus, Clara's case enables a glimpse in the Brazilian whitening project as an embodied memory that flows into those responsible for pre-production, cinematographic development and the film’s parabolic media products. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52842 10.22409/contracampo.v41i3.52842 |
url |
https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52842 |
identifier_str_mv |
10.22409/contracampo.v41i3.52842 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52842/33571 https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52842/34666 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pollyane Belo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pollyane Belo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense |
dc.source.none.fl_str_mv |
Contracampo; v. 41 n. 3 (2022): Temáticas Livres 2238-2577 1414-7483 10.22409/contracampo.v41i3 reponame:Contracampo instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Contracampo |
collection |
Contracampo |
repository.name.fl_str_mv |
Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
||contracampo.uff@gmail.com |
_version_ |
1799705522757173248 |