Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Contracampo |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52841 |
Resumo: | This article aims to understand how female bodies that appear in journalistic images of " Latin American Spring" protests can be understood as repertoires of political action. From the articulation between the notion of repertoire as performance (TILLY, 2008) and the performative theory of assembly (BUTLER, 2016), a visual analysis of photographs of reports published on Brazilian journalistic websites was carried out. We conclude that there are three types of repertoires in common triggered by these protests: a) the configuration of who the people are based on the bodies on the street; b) the vulnerability of female bodies expressed in confrontations especially involving police authorities and c) the vulnerability triggered as a political power, based on performances, bodies in struggle, message bodies, expressions of motherhood and symbols. |
id |
UFF-5_e4a7a1651f415c5f4200353082c03c49 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52841 |
network_acronym_str |
UFF-5 |
network_name_str |
Contracampo |
repository_id_str |
|
spelling |
Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019ProtestosAmérica LatinaRepertório como performanceAnálise visualThis article aims to understand how female bodies that appear in journalistic images of " Latin American Spring" protests can be understood as repertoires of political action. From the articulation between the notion of repertoire as performance (TILLY, 2008) and the performative theory of assembly (BUTLER, 2016), a visual analysis of photographs of reports published on Brazilian journalistic websites was carried out. We conclude that there are three types of repertoires in common triggered by these protests: a) the configuration of who the people are based on the bodies on the street; b) the vulnerability of female bodies expressed in confrontations especially involving police authorities and c) the vulnerability triggered as a political power, based on performances, bodies in struggle, message bodies, expressions of motherhood and symbols.Este artículo busca comprender cómo los cuerpos femeninos que aparecen en las imágenes periodísticas de las protestas de la “Primavera Latina” pueden ser entendidos como repertorios de acción política. A partir de la articulación entre la noción de repertorio como performance (TILLY, 2008) y la teoría performativa del montaje (BUTLER, 2016), se realizó un análisis visual de fotografías publicadas en sitios web periodísticos brasileños sobre protestas en diferentes países latinos ocurridas en 2019. Identificamos tres tipos de repertorios en común: a) la configuración de quiénes son las personas a partir de los cuerpos en la calle; b) la vulnerabilidad de los cuerpos femeninos expresada en enfrentamientos, especialmente entre autoridades policiales yc) la vulnerabilidad desencadenada como poder político, a partir de performances, cuerpos en lucha, cuerpos mensajes, expresión de la maternidad y símbolos. Este artigo busca compreender como os corpos femininos que aparecem em imagens jornalísticas dos protestos da “Primavera Latina” podem ser compreendidos como repertórios de ação política. A partir da articulação entre a noção de repertório como performance (TILLY, 2008) e a teoria performativa de assembleia (BUTLER, 2018), realizou-se uma análise visual de fotografias publicadas em sites jornalísticos brasileiros sobre protestos de diferentes países latinos ocorridos em 2019. Identificamos três tipos de repertórios recorrentes: a) a vulnerabilidade dos corpos femininos nas imagens de confrontos especialmente envolvendo a polícia; b) a vulnerabilidade acionada como potência política, a partir de performances, corpos em luta e outros símbolos e c) a configuração de quem é o povo a partir das inclusões e exclusões feitas pelas imagens.Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense2023-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/5284110.22409/contracampo.v42i1.52841Contracampo; v. 42 n. 1 (2023): Temáticas Livres2238-25771414-748310.22409/contracampo.v42i1reponame:Contracampoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52841/34301Copyright (c) 2023 Regiane Lucas de Oliveira Garcez, Lívia Gomes Laudares, Deize Ferreira Paiva Lopes, Tomás Soares Pereira German, Tayrine Vaz Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLucas de Oliveira Garcez, Regiane Gomes Laudares, Lívia Ferreira Paiva Lopes, Deize Soares Pereira German, Tomás Vaz Silva, Tayrine 2023-04-30T20:24:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52841Revistahttps://periodicos.uff.br/contracampoPUBhttps://periodicos.uff.br/contracampo/oai||contracampo.uff@gmail.com2238-25771414-7483opendoar:2023-04-30T20:24:52Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019 |
title |
Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019 |
spellingShingle |
Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019 Lucas de Oliveira Garcez, Regiane Protestos América Latina Repertório como performance Análise visual |
title_short |
Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019 |
title_full |
Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019 |
title_fullStr |
Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019 |
title_full_unstemmed |
Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019 |
title_sort |
Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019 |
author |
Lucas de Oliveira Garcez, Regiane |
author_facet |
Lucas de Oliveira Garcez, Regiane Gomes Laudares, Lívia Ferreira Paiva Lopes, Deize Soares Pereira German, Tomás Vaz Silva, Tayrine |
author_role |
author |
author2 |
Gomes Laudares, Lívia Ferreira Paiva Lopes, Deize Soares Pereira German, Tomás Vaz Silva, Tayrine |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lucas de Oliveira Garcez, Regiane Gomes Laudares, Lívia Ferreira Paiva Lopes, Deize Soares Pereira German, Tomás Vaz Silva, Tayrine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Protestos América Latina Repertório como performance Análise visual |
topic |
Protestos América Latina Repertório como performance Análise visual |
description |
This article aims to understand how female bodies that appear in journalistic images of " Latin American Spring" protests can be understood as repertoires of political action. From the articulation between the notion of repertoire as performance (TILLY, 2008) and the performative theory of assembly (BUTLER, 2016), a visual analysis of photographs of reports published on Brazilian journalistic websites was carried out. We conclude that there are three types of repertoires in common triggered by these protests: a) the configuration of who the people are based on the bodies on the street; b) the vulnerability of female bodies expressed in confrontations especially involving police authorities and c) the vulnerability triggered as a political power, based on performances, bodies in struggle, message bodies, expressions of motherhood and symbols. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52841 10.22409/contracampo.v42i1.52841 |
url |
https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52841 |
identifier_str_mv |
10.22409/contracampo.v42i1.52841 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52841/34301 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense |
dc.source.none.fl_str_mv |
Contracampo; v. 42 n. 1 (2023): Temáticas Livres 2238-2577 1414-7483 10.22409/contracampo.v42i1 reponame:Contracampo instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Contracampo |
collection |
Contracampo |
repository.name.fl_str_mv |
Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
||contracampo.uff@gmail.com |
_version_ |
1799705522754027520 |