Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lucas de Oliveira Garcez, Regiane
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gomes Laudares, Lívia, Ferreira Paiva Lopes, Deize, Soares Pereira German, Tomás, Vaz Silva, Tayrine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Contracampo
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52841
Resumo: This article aims to understand how female bodies that appear in journalistic images of " Latin American Spring" protests can be understood as repertoires of political action. From the articulation between the notion of repertoire as performance (TILLY, 2008) and the performative theory of assembly (BUTLER, 2016), a visual analysis of photographs of reports published on Brazilian journalistic websites was carried out. We conclude that there are three types of repertoires in common triggered by these protests: a) the configuration of who the people are based on the bodies on the street; b) the vulnerability of female bodies expressed in confrontations especially involving police authorities and c) the vulnerability triggered as a political power, based on performances, bodies in struggle, message bodies, expressions of motherhood and symbols.
id UFF-5_e4a7a1651f415c5f4200353082c03c49
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52841
network_acronym_str UFF-5
network_name_str Contracampo
repository_id_str
spelling Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019ProtestosAmérica LatinaRepertório como performanceAnálise visualThis article aims to understand how female bodies that appear in journalistic images of " Latin American Spring" protests can be understood as repertoires of political action. From the articulation between the notion of repertoire as performance (TILLY, 2008) and the performative theory of assembly (BUTLER, 2016), a visual analysis of photographs of reports published on Brazilian journalistic websites was carried out. We conclude that there are three types of repertoires in common triggered by these protests: a) the configuration of who the people are based on the bodies on the street; b) the vulnerability of female bodies expressed in confrontations especially involving police authorities and c) the vulnerability triggered as a political power, based on performances, bodies in struggle, message bodies, expressions of motherhood and symbols.Este artículo busca comprender cómo los cuerpos femeninos que aparecen en las imágenes periodísticas de las protestas de la “Primavera Latina” pueden ser entendidos como repertorios de acción política. A partir de la articulación entre la noción de repertorio como performance (TILLY, 2008) y la teoría performativa del montaje (BUTLER, 2016), se realizó un análisis visual de fotografías publicadas en sitios web periodísticos brasileños sobre protestas en diferentes países latinos ocurridas en 2019. Identificamos tres tipos de repertorios en común: a) la configuración de quiénes son las personas a partir de los cuerpos en la calle; b) la vulnerabilidad de los cuerpos femeninos expresada en enfrentamientos, especialmente entre autoridades policiales yc) la vulnerabilidad desencadenada como poder político, a partir de performances, cuerpos en lucha, cuerpos mensajes, expresión de la maternidad y símbolos. Este artigo busca compreender como os corpos femininos que aparecem em imagens jornalísticas dos protestos da “Primavera Latina” podem ser compreendidos como repertórios de ação política. A partir da articulação entre a noção de repertório como performance (TILLY, 2008) e a teoria performativa de assembleia (BUTLER, 2018), realizou-se uma análise visual de fotografias publicadas em sites jornalísticos brasileiros sobre protestos de diferentes países latinos ocorridos em 2019. Identificamos três tipos de repertórios recorrentes: a) a vulnerabilidade dos corpos femininos nas imagens de confrontos especialmente envolvendo a polícia; b) a vulnerabilidade acionada como potência política, a partir de performances, corpos em luta e outros símbolos e c) a configuração de quem é o povo a partir das inclusões e exclusões feitas pelas imagens.Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense2023-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/5284110.22409/contracampo.v42i1.52841Contracampo; v. 42 n. 1 (2023): Temáticas Livres2238-25771414-748310.22409/contracampo.v42i1reponame:Contracampoinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52841/34301Copyright (c) 2023 Regiane Lucas de Oliveira Garcez, Lívia Gomes Laudares, Deize Ferreira Paiva Lopes, Tomás Soares Pereira German, Tayrine Vaz Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLucas de Oliveira Garcez, Regiane Gomes Laudares, Lívia Ferreira Paiva Lopes, Deize Soares Pereira German, Tomás Vaz Silva, Tayrine 2023-04-30T20:24:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52841Revistahttps://periodicos.uff.br/contracampoPUBhttps://periodicos.uff.br/contracampo/oai||contracampo.uff@gmail.com2238-25771414-7483opendoar:2023-04-30T20:24:52Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019
title Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019
spellingShingle Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019
Lucas de Oliveira Garcez, Regiane
Protestos
América Latina
Repertório como performance
Análise visual
title_short Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019
title_full Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019
title_fullStr Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019
title_full_unstemmed Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019
title_sort Primavera Latina: corpo e performance de mulheres latinas nos protestos de 2019
author Lucas de Oliveira Garcez, Regiane
author_facet Lucas de Oliveira Garcez, Regiane
Gomes Laudares, Lívia
Ferreira Paiva Lopes, Deize
Soares Pereira German, Tomás
Vaz Silva, Tayrine
author_role author
author2 Gomes Laudares, Lívia
Ferreira Paiva Lopes, Deize
Soares Pereira German, Tomás
Vaz Silva, Tayrine
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lucas de Oliveira Garcez, Regiane
Gomes Laudares, Lívia
Ferreira Paiva Lopes, Deize
Soares Pereira German, Tomás
Vaz Silva, Tayrine
dc.subject.por.fl_str_mv Protestos
América Latina
Repertório como performance
Análise visual
topic Protestos
América Latina
Repertório como performance
Análise visual
description This article aims to understand how female bodies that appear in journalistic images of " Latin American Spring" protests can be understood as repertoires of political action. From the articulation between the notion of repertoire as performance (TILLY, 2008) and the performative theory of assembly (BUTLER, 2016), a visual analysis of photographs of reports published on Brazilian journalistic websites was carried out. We conclude that there are three types of repertoires in common triggered by these protests: a) the configuration of who the people are based on the bodies on the street; b) the vulnerability of female bodies expressed in confrontations especially involving police authorities and c) the vulnerability triggered as a political power, based on performances, bodies in struggle, message bodies, expressions of motherhood and symbols.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52841
10.22409/contracampo.v42i1.52841
url https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52841
identifier_str_mv 10.22409/contracampo.v42i1.52841
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/52841/34301
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense
dc.source.none.fl_str_mv Contracampo; v. 42 n. 1 (2023): Temáticas Livres
2238-2577
1414-7483
10.22409/contracampo.v42i1
reponame:Contracampo
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Contracampo
collection Contracampo
repository.name.fl_str_mv Contracampo - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv ||contracampo.uff@gmail.com
_version_ 1799705522754027520