Viagem pelo sensível: a paisagem como fonte ou veículo para o pensamento, na poesia de Cecília Meireles
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Gragoatá |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/51462 |
Resumo: | This study discusses the relationship between landscape and thought in the poetry of Cecília Meireles focusing on the poems from the books Viagens (1939) and Mar Absoluto e outros poemas (1942). The meditative exercise, a constant in the author's poetics, is exercised in these works mainly in evocative and figurative associations of natural landscapes. And in this association, the landscape becomes a source or vehicle for thought, structuring the inquiry that the lyrical subject engenders about problems of a metaphysical and metapoetic nature. The approach proposed here is part of the study field on landscapes in literature, which has among its main references the French author Michel Collot. In his theory he proposes the analysis of how the landscape provokes thinking and how thought unfolds into a landscape which, especially in lyrical poetry, participates in the constellation of meanings produced by writing about the experience with the sensitive world. In Cecília Meireles' poetry, nature is the structure of the subject's relationship with the world, with oneself, with the other and with poetry itself. And its figuration in the form of a "landscape" always composes a "symbolic construction" through which the lyrical subject thinks and expresses this relationship, revealing oneself and one’s poetic song as participants in the natural world, moving with the wind, with the waves of the seas, with the glow of the stars or the moon. |
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Viagem pelo sensível: a paisagem como fonte ou veículo para o pensamento, na poesia de Cecília MeirelesCecília Meireles. Viagem (1939). Mar absoluto e outros poemas (1945). Thought. Landscape.Cecília Meireles. Viagem (1939). Mar absoluto e outros poemas (1945). Pensamento. Paisagem.This study discusses the relationship between landscape and thought in the poetry of Cecília Meireles focusing on the poems from the books Viagens (1939) and Mar Absoluto e outros poemas (1942). The meditative exercise, a constant in the author's poetics, is exercised in these works mainly in evocative and figurative associations of natural landscapes. And in this association, the landscape becomes a source or vehicle for thought, structuring the inquiry that the lyrical subject engenders about problems of a metaphysical and metapoetic nature. The approach proposed here is part of the study field on landscapes in literature, which has among its main references the French author Michel Collot. In his theory he proposes the analysis of how the landscape provokes thinking and how thought unfolds into a landscape which, especially in lyrical poetry, participates in the constellation of meanings produced by writing about the experience with the sensitive world. In Cecília Meireles' poetry, nature is the structure of the subject's relationship with the world, with oneself, with the other and with poetry itself. And its figuration in the form of a "landscape" always composes a "symbolic construction" through which the lyrical subject thinks and expresses this relationship, revealing oneself and one’s poetic song as participants in the natural world, moving with the wind, with the waves of the seas, with the glow of the stars or the moon.Este estudo discute a relação entre paisagem e pensamento, na poesia de Cecília Meireles, com foco em poemas dos livros Viagens (1939) e Mar absoluto e outros poemas (1942). O exercício meditativo, que é uma constante da poética da autora, exerce-se nessas obras principalmente em associação com evocações e figurações de paisagens naturais. E, nessa associação, a paisagem vem a ser fonte ou veículo para o pensamento, estruturando a perquirição que o sujeito lírico engendra sobre problemas de caráter metafísico e metapoéticos. A abordagem aqui proposta insere-se no campo de estudos sobre a paisagem na literatura, que tem entre suas principais referências o autor francês Michel Collot. Em sua teoria ele propõe a análise de como a paisagem provoca o pensar e como o pensamento se desdobra em paisagem, participando esta, sobretudo na poesia lírica, da constelação de significados produzidos pela escrita a respeito da experiência com o mundo sensível. Na poesia de Cecília Meireles, a natureza é estruturante da relação do sujeito com o mundo, consigo mesmo, com o outro e com a própria poesia. E sua figuração na forma de uma “paisagem” vem sempre compor uma “construção simbólica” pela qual o sujeito lírico pensa e exprime essa relação, revelando-se e também a seu canto poético como partícipes do mundo natural, movendo-se com os ventos, com as ondas dos mares, com o luzir das estrelas ou da lua.Universidade Federal Fluminense2022-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/5146210.22409/gragoata.v27i57.51462Gragoatá; Vol. 27 No. 57 (2022): Poesia e pensatividade: o poema filosofante; 274-303Gragoatá; v. 27 n. 57 (2022): Poesia e pensatividade: o poema filosofante; 274-3032358-41141413-907310.22409/gragoata.v27i57reponame:Gragoatáinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/51462/30897Copyright (c) 2022 Gragoatáinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Almeida Rocha, Wesley ThalesVieira de Oliveira, Ilca2022-02-13T06:12:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51462Revistahttps://periodicos.uff.br/gragoataPUBhttps://periodicos.uff.br/gragoata/oai||revistagragoata@gmail.com2358-41141413-9073opendoar:2022-02-13T06:12:34Gragoatá - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
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