Viagem pelo sensível: a paisagem como fonte ou veículo para o pensamento, na poesia de Cecília Meireles

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Almeida Rocha, Wesley Thales
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Vieira de Oliveira, Ilca
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Gragoatá
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/51462
Resumo: This study discusses the relationship between landscape and thought in the poetry of Cecília Meireles focusing on the poems from the books Viagens (1939) and Mar Absoluto e outros poemas (1942). The meditative exercise, a constant in the author's poetics, is exercised in these works mainly in evocative and figurative associations of natural landscapes. And in this association, the landscape becomes a source or vehicle for thought, structuring the inquiry that the lyrical subject engenders about problems of a metaphysical and metapoetic nature. The approach proposed here is part of the study field on landscapes in literature, which has among its main references the French author Michel Collot. In his theory he proposes the analysis of how the landscape provokes thinking and how thought unfolds into a landscape which, especially in lyrical poetry, participates in the constellation of meanings produced by writing about the experience with the sensitive world. In Cecília Meireles' poetry, nature is the structure of the subject's relationship with the world, with oneself, with the other and with poetry itself. And its figuration in the form of a "landscape" always composes a "symbolic construction" through which the lyrical subject thinks and expresses this relationship, revealing oneself and one’s poetic song as participants in the natural world, moving with the wind, with the waves of the seas, with the glow of the stars or the moon.
id UFF-6_5fd09544a2087c62ff3fc0a3a346d9dc
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51462
network_acronym_str UFF-6
network_name_str Gragoatá
repository_id_str
spelling Viagem pelo sensível: a paisagem como fonte ou veículo para o pensamento, na poesia de Cecília MeirelesCecília Meireles. Viagem (1939). Mar absoluto e outros poemas (1945). Thought. Landscape.Cecília Meireles. Viagem (1939). Mar absoluto e outros poemas (1945). Pensamento. Paisagem.This study discusses the relationship between landscape and thought in the poetry of Cecília Meireles focusing on the poems from the books Viagens (1939) and Mar Absoluto e outros poemas (1942). The meditative exercise, a constant in the author's poetics, is exercised in these works mainly in evocative and figurative associations of natural landscapes. And in this association, the landscape becomes a source or vehicle for thought, structuring the inquiry that the lyrical subject engenders about problems of a metaphysical and metapoetic nature. The approach proposed here is part of the study field on landscapes in literature, which has among its main references the French author Michel Collot. In his theory he proposes the analysis of how the landscape provokes thinking and how thought unfolds into a landscape which, especially in lyrical poetry, participates in the constellation of meanings produced by writing about the experience with the sensitive world. In Cecília Meireles' poetry, nature is the structure of the subject's relationship with the world, with oneself, with the other and with poetry itself. And its figuration in the form of a "landscape" always composes a "symbolic construction" through which the lyrical subject thinks and expresses this relationship, revealing oneself and one’s poetic song as participants in the natural world, moving with the wind, with the waves of the seas, with the glow of the stars or the moon.Este estudo discute a relação entre paisagem e pensamento, na poesia de Cecília Meireles, com foco em poemas dos livros Viagens (1939) e Mar absoluto e outros poemas (1942). O exercício meditativo, que é uma constante da poética da autora, exerce-se nessas obras principalmente em associação com evocações e figurações de paisagens naturais. E, nessa associação, a paisagem vem a ser fonte ou veículo para o pensamento, estruturando a perquirição que o sujeito lírico engendra sobre problemas de caráter metafísico e metapoéticos. A abordagem aqui proposta insere-se no campo de estudos sobre a paisagem na literatura, que tem entre suas principais referências o autor francês Michel Collot. Em sua teoria ele propõe a análise de como a paisagem provoca o pensar e como o pensamento se desdobra em paisagem, participando esta, sobretudo na poesia lírica, da constelação de significados produzidos pela escrita a respeito da experiência com o mundo sensível. Na poesia de Cecília Meireles, a natureza é estruturante da relação do sujeito com o mundo, consigo mesmo, com o outro e com a própria poesia. E sua figuração na forma de uma “paisagem” vem sempre compor uma “construção simbólica” pela qual o sujeito lírico pensa e exprime essa relação, revelando-se e também a seu canto poético como partícipes do mundo natural, movendo-se com os ventos, com as ondas dos mares, com o luzir das estrelas ou da lua.Universidade Federal Fluminense2022-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/5146210.22409/gragoata.v27i57.51462Gragoatá; Vol. 27 No. 57 (2022): Poesia e pensatividade: o poema filosofante; 274-303Gragoatá; v. 27 n. 57 (2022): Poesia e pensatividade: o poema filosofante; 274-3032358-41141413-907310.22409/gragoata.v27i57reponame:Gragoatáinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/51462/30897Copyright (c) 2022 Gragoatáinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Almeida Rocha, Wesley ThalesVieira de Oliveira, Ilca2022-02-13T06:12:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51462Revistahttps://periodicos.uff.br/gragoataPUBhttps://periodicos.uff.br/gragoata/oai||revistagragoata@gmail.com2358-41141413-9073opendoar:2022-02-13T06:12:34Gragoatá - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Viagem pelo sensível: a paisagem como fonte ou veículo para o pensamento, na poesia de Cecília Meireles
title Viagem pelo sensível: a paisagem como fonte ou veículo para o pensamento, na poesia de Cecília Meireles
spellingShingle Viagem pelo sensível: a paisagem como fonte ou veículo para o pensamento, na poesia de Cecília Meireles
de Almeida Rocha, Wesley Thales
Cecília Meireles. Viagem (1939). Mar absoluto e outros poemas (1945). Thought. Landscape.
Cecília Meireles. Viagem (1939). Mar absoluto e outros poemas (1945). Pensamento. Paisagem.
title_short Viagem pelo sensível: a paisagem como fonte ou veículo para o pensamento, na poesia de Cecília Meireles
title_full Viagem pelo sensível: a paisagem como fonte ou veículo para o pensamento, na poesia de Cecília Meireles
title_fullStr Viagem pelo sensível: a paisagem como fonte ou veículo para o pensamento, na poesia de Cecília Meireles
title_full_unstemmed Viagem pelo sensível: a paisagem como fonte ou veículo para o pensamento, na poesia de Cecília Meireles
title_sort Viagem pelo sensível: a paisagem como fonte ou veículo para o pensamento, na poesia de Cecília Meireles
author de Almeida Rocha, Wesley Thales
author_facet de Almeida Rocha, Wesley Thales
Vieira de Oliveira, Ilca
author_role author
author2 Vieira de Oliveira, Ilca
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Almeida Rocha, Wesley Thales
Vieira de Oliveira, Ilca
dc.subject.por.fl_str_mv Cecília Meireles. Viagem (1939). Mar absoluto e outros poemas (1945). Thought. Landscape.
Cecília Meireles. Viagem (1939). Mar absoluto e outros poemas (1945). Pensamento. Paisagem.
topic Cecília Meireles. Viagem (1939). Mar absoluto e outros poemas (1945). Thought. Landscape.
Cecília Meireles. Viagem (1939). Mar absoluto e outros poemas (1945). Pensamento. Paisagem.
description This study discusses the relationship between landscape and thought in the poetry of Cecília Meireles focusing on the poems from the books Viagens (1939) and Mar Absoluto e outros poemas (1942). The meditative exercise, a constant in the author's poetics, is exercised in these works mainly in evocative and figurative associations of natural landscapes. And in this association, the landscape becomes a source or vehicle for thought, structuring the inquiry that the lyrical subject engenders about problems of a metaphysical and metapoetic nature. The approach proposed here is part of the study field on landscapes in literature, which has among its main references the French author Michel Collot. In his theory he proposes the analysis of how the landscape provokes thinking and how thought unfolds into a landscape which, especially in lyrical poetry, participates in the constellation of meanings produced by writing about the experience with the sensitive world. In Cecília Meireles' poetry, nature is the structure of the subject's relationship with the world, with oneself, with the other and with poetry itself. And its figuration in the form of a "landscape" always composes a "symbolic construction" through which the lyrical subject thinks and expresses this relationship, revealing oneself and one’s poetic song as participants in the natural world, moving with the wind, with the waves of the seas, with the glow of the stars or the moon.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/51462
10.22409/gragoata.v27i57.51462
url https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/51462
identifier_str_mv 10.22409/gragoata.v27i57.51462
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/51462/30897
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Gragoatá
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Gragoatá
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Fluminense
dc.source.none.fl_str_mv Gragoatá; Vol. 27 No. 57 (2022): Poesia e pensatividade: o poema filosofante; 274-303
Gragoatá; v. 27 n. 57 (2022): Poesia e pensatividade: o poema filosofante; 274-303
2358-4114
1413-9073
10.22409/gragoata.v27i57
reponame:Gragoatá
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Gragoatá
collection Gragoatá
repository.name.fl_str_mv Gragoatá - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv ||revistagragoata@gmail.com
_version_ 1799705503622758400