Sopranos and barytones or how Eça de Queirós revisits the XIX century opera
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Abril (Niterói) |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/revistaabril/article/view/29770 |
Resumo: | This essay aims to propose a reading of Eça de Queirós’ novel, , starting from its direct references to the mentioned performed operas and musical pieces along the novel. These references serve as musical intertexts in order to facilitate a dialogue between the instrumental and vocal musical discourses with the fictional plot, incurring in a significant manner in the characters’ trajectory. Knowing the techniques of operatic composition in force in Europe and reader of the social conditions of his country, Eça de Queirós seems to take their creatures of specific vocal tones, giving them a representative function and putting into practice his design of a ironic looking about romantic idealism. |
id |
UFF-9_7f05f6cd3e65f44ae7c59bd999afa804 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29770 |
network_acronym_str |
UFF-9 |
network_name_str |
Abril (Niterói) |
repository_id_str |
|
spelling |
Sopranos and barytones or how Eça de Queirós revisits the XIX century operaDe sopranos e barítonos ou como Eça de Queirós revisita a ópera do século XIXOperaRealismIntertextual DialogueÓperaRealismoDiálogo IntertextualThis essay aims to propose a reading of Eça de Queirós’ novel, , starting from its direct references to the mentioned performed operas and musical pieces along the novel. These references serve as musical intertexts in order to facilitate a dialogue between the instrumental and vocal musical discourses with the fictional plot, incurring in a significant manner in the characters’ trajectory. Knowing the techniques of operatic composition in force in Europe and reader of the social conditions of his country, Eça de Queirós seems to take their creatures of specific vocal tones, giving them a representative function and putting into practice his design of a ironic looking about romantic idealism.O presente ensaio tem como objetivo propor uma leitura do romance de Eça de Queirós, , a partir das referências diretas às operas e peças musicais mencionadas e performatizadas ao longo da narrativa. Tais citações funcionam como intertextos musicais, no sentido de propiciar um diálogo entre os discursos musicais instrumentais e vocais com a trama ficcional, incidindo de maneira significativa na construção da trajetória dos personagens. Conhecedor das técnicas de composição operística em vigor na Europa e leitor das condições sociais do seu país, Eça de Queirós parece revestir suas criaturas de timbres vocais específicos, dando-lhes assim uma função representativa e colocando em prática o seu projeto de olhar irônico sobre o idealismo romântico.ABEC Brasil2010-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed ArticleArtigo avaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.uff.br/revistaabril/article/view/2977010.22409/abriluff.v3i5.29770ABRIL – NEPA / UFF; Vol. 3 No. 5 (2010): INTERSEMIOTIC DIALOGUES; 139-148Abril – NEPA / UFF; v. 3 n. 5 (2010): DIÁLOGOS INTERSEMIÓTICOS; 139-1481984-209010.22409/abriluff.v3i5reponame:Abril (Niterói)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/revistaabril/article/view/29770/17311Copyright (c) 2018 Abril – NEPA / UFFinfo:eu-repo/semantics/openAccessValentim, Jorge2019-08-09T09:29:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29770Revistahttps://periodicos.uff.br/revistaabrilPUBhttps://periodicos.uff.br/revistaabril/oairevistaabril@vm.uff.br||nepa@vm.uff.br||uffnepa@gmail.com||idafalves@gmail.com1984-20901984-2090opendoar:2019-08-09T09:29:37Abril (Niterói) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sopranos and barytones or how Eça de Queirós revisits the XIX century opera De sopranos e barítonos ou como Eça de Queirós revisita a ópera do século XIX |
title |
Sopranos and barytones or how Eça de Queirós revisits the XIX century opera |
spellingShingle |
Sopranos and barytones or how Eça de Queirós revisits the XIX century opera Valentim, Jorge Opera Realism Intertextual Dialogue Ópera Realismo Diálogo Intertextual |
title_short |
Sopranos and barytones or how Eça de Queirós revisits the XIX century opera |
title_full |
Sopranos and barytones or how Eça de Queirós revisits the XIX century opera |
title_fullStr |
Sopranos and barytones or how Eça de Queirós revisits the XIX century opera |
title_full_unstemmed |
Sopranos and barytones or how Eça de Queirós revisits the XIX century opera |
title_sort |
Sopranos and barytones or how Eça de Queirós revisits the XIX century opera |
author |
Valentim, Jorge |
author_facet |
Valentim, Jorge |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valentim, Jorge |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Opera Realism Intertextual Dialogue Ópera Realismo Diálogo Intertextual |
topic |
Opera Realism Intertextual Dialogue Ópera Realismo Diálogo Intertextual |
description |
This essay aims to propose a reading of Eça de Queirós’ novel, , starting from its direct references to the mentioned performed operas and musical pieces along the novel. These references serve as musical intertexts in order to facilitate a dialogue between the instrumental and vocal musical discourses with the fictional plot, incurring in a significant manner in the characters’ trajectory. Knowing the techniques of operatic composition in force in Europe and reader of the social conditions of his country, Eça de Queirós seems to take their creatures of specific vocal tones, giving them a representative function and putting into practice his design of a ironic looking about romantic idealism. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-11-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article Artigo avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/revistaabril/article/view/29770 10.22409/abriluff.v3i5.29770 |
url |
https://periodicos.uff.br/revistaabril/article/view/29770 |
identifier_str_mv |
10.22409/abriluff.v3i5.29770 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/revistaabril/article/view/29770/17311 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Abril – NEPA / UFF info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Abril – NEPA / UFF |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC Brasil |
dc.source.none.fl_str_mv |
ABRIL – NEPA / UFF; Vol. 3 No. 5 (2010): INTERSEMIOTIC DIALOGUES; 139-148 Abril – NEPA / UFF; v. 3 n. 5 (2010): DIÁLOGOS INTERSEMIÓTICOS; 139-148 1984-2090 10.22409/abriluff.v3i5 reponame:Abril (Niterói) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Abril (Niterói) |
collection |
Abril (Niterói) |
repository.name.fl_str_mv |
Abril (Niterói) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaabril@vm.uff.br||nepa@vm.uff.br||uffnepa@gmail.com||idafalves@gmail.com |
_version_ |
1799695308159975424 |