Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes da Silva, Ana Suellen
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Alves Pereira de Carvalho, Hercília, Strieder Philippsen, Gisele
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Insignare Scientia
Texto Completo: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12823
Resumo: This paper presents a teaching proposal of the Atomic Model Evolution. The proposal arose from the difficulties in detailing Modern and Contemporary Physics (MCP) in High School, among which are the lack of adequate teaching materials, the short time to explore MCP in regular classes, and the insufficient mathematical background of students. Considering this conjuncture, a didactic sequence based on the theory of Meaningful Learning was proposed, performing eight classes. The didactic sequence runs through the timeline related to the evolution of the atomic model, using computational resources (simulators, animations, and videos), the construction of representative structures of atomic models, and also an experiment (flame test). Didactic resources like these, with great significant potential for understanding abstract concepts, are of great value in the study of concepts related to the evolution of the atomic model.
id UFFS-2_6b5cdc786eb65e858f659b2d4dcc9963
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.253.137:article/12823
network_acronym_str UFFS-2
network_name_str Revista Insignare Scientia
repository_id_str
spelling Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómicoTeaching modern physics in high school: a didactic proposal for the study of the evolution of the atomic modelEnsino de Física Moderna no Ensino Médio: uma proposta didática para o estudo da evolução do modelo atômicoThis paper presents a teaching proposal of the Atomic Model Evolution. The proposal arose from the difficulties in detailing Modern and Contemporary Physics (MCP) in High School, among which are the lack of adequate teaching materials, the short time to explore MCP in regular classes, and the insufficient mathematical background of students. Considering this conjuncture, a didactic sequence based on the theory of Meaningful Learning was proposed, performing eight classes. The didactic sequence runs through the timeline related to the evolution of the atomic model, using computational resources (simulators, animations, and videos), the construction of representative structures of atomic models, and also an experiment (flame test). Didactic resources like these, with great significant potential for understanding abstract concepts, are of great value in the study of concepts related to the evolution of the atomic model.Este trabajo presenta una propuesta didáctica sobre el tema Evolución del Modelo Atómico. La propuesta surgió debido a las dificultades para trabajar con Física Moderna y Contemporánea (FMC) en la Enseñanza Media, entre las que mencionamos la falta de materiales didácticos adecuados, el poco tiempo para explorar la FMC en las clases regulares y la fragilidad en cuanto a la formación matemática de los estudiantes. Ante esta situación, se propone una secuencia didáctica basada en la teoría del Aprendizaje Significativo, con un total de ocho clases. La secuencia recorre la línea de tiempo relacionada con las primeras concepciones sobre la constitución de la materia y la evolución del modelo atómico, utilizando recursos computacionales (simuladores, animaciones y videos), la construcción de estructuras representativas de modelos atómicos y también un experimento (prueba de llama). Recursos didácticos como estos, con un gran potencial significativo para la comprensión de conceptos más abstractos, son de gran valor en el estudio de conceptos relacionados con la evolución del modelo atómico.Este trabalho apresenta uma proposta de ensino sobre o tema Evolução do Modelo Atômico. A proposta surgiu devido às dificuldades em se trabalhar Física Moderna e Contemporânea (FMC) no Ensino Médio, dentre as quais cita-se a falta de materiais didáticos adequados, o pouco tempo para se explorar a FMC nas aulas regulares e a fragilidade quanto à formação matemática dos estudantes. Diante desta conjuntura, propõe-se uma sequência didática embasada na teoria da Aprendizagem Significativa, com o total de oito aulas. A sequência percorre a linha do tempo relacionada às primeiras concepções acerca da constituição da matéria e à evolução do modelo atômico, utilizando recursos computacionais (simuladores, animações e vídeos), a construção de estruturas representativas dos modelos atômicos e também um experimento (teste de chama). Recursos didáticos como estes, com grande potencial significativo para o entendimento de conceitos mais abstratos, são de grande valia no estudo dos conceitos relativos à evolução do modelo atômico.Universidade Federal da Fronteira Sul2022-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1282310.36661/2595-4520.2022v5n3.12823Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 3 (2022): Revista Insignare Scientia; 392-4082595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12823/8551Copyright (c) 2022 Ana Suellen Gomes da Silva, Hercilia Alves Pereira de Carvalho, Gisele Strieder Philippsenhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes da Silva, Ana SuellenAlves Pereira de Carvalho, HercíliaStrieder Philippsen, Gisele2022-08-19T20:52:41Zoai:ojs.192.168.253.137:article/12823Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2022-08-19T20:52:41Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico
Teaching modern physics in high school: a didactic proposal for the study of the evolution of the atomic model
Ensino de Física Moderna no Ensino Médio: uma proposta didática para o estudo da evolução do modelo atômico
title Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico
spellingShingle Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico
Gomes da Silva, Ana Suellen
title_short Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico
title_full Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico
title_fullStr Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico
title_full_unstemmed Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico
title_sort Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico
author Gomes da Silva, Ana Suellen
author_facet Gomes da Silva, Ana Suellen
Alves Pereira de Carvalho, Hercília
Strieder Philippsen, Gisele
author_role author
author2 Alves Pereira de Carvalho, Hercília
Strieder Philippsen, Gisele
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes da Silva, Ana Suellen
Alves Pereira de Carvalho, Hercília
Strieder Philippsen, Gisele
description This paper presents a teaching proposal of the Atomic Model Evolution. The proposal arose from the difficulties in detailing Modern and Contemporary Physics (MCP) in High School, among which are the lack of adequate teaching materials, the short time to explore MCP in regular classes, and the insufficient mathematical background of students. Considering this conjuncture, a didactic sequence based on the theory of Meaningful Learning was proposed, performing eight classes. The didactic sequence runs through the timeline related to the evolution of the atomic model, using computational resources (simulators, animations, and videos), the construction of representative structures of atomic models, and also an experiment (flame test). Didactic resources like these, with great significant potential for understanding abstract concepts, are of great value in the study of concepts related to the evolution of the atomic model.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12823
10.36661/2595-4520.2022v5n3.12823
url https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12823
identifier_str_mv 10.36661/2595-4520.2022v5n3.12823
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12823/8551
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 3 (2022): Revista Insignare Scientia; 392-408
2595-4520
reponame:Revista Insignare Scientia
instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron:UFFS
instname_str Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron_str UFFS
institution UFFS
reponame_str Revista Insignare Scientia
collection Revista Insignare Scientia
repository.name.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
repository.mail.fl_str_mv roquegullich@uffs.edu.br||
_version_ 1797221613677051904