Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Insignare Scientia |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12823 |
Resumo: | This paper presents a teaching proposal of the Atomic Model Evolution. The proposal arose from the difficulties in detailing Modern and Contemporary Physics (MCP) in High School, among which are the lack of adequate teaching materials, the short time to explore MCP in regular classes, and the insufficient mathematical background of students. Considering this conjuncture, a didactic sequence based on the theory of Meaningful Learning was proposed, performing eight classes. The didactic sequence runs through the timeline related to the evolution of the atomic model, using computational resources (simulators, animations, and videos), the construction of representative structures of atomic models, and also an experiment (flame test). Didactic resources like these, with great significant potential for understanding abstract concepts, are of great value in the study of concepts related to the evolution of the atomic model. |
id |
UFFS-2_6b5cdc786eb65e858f659b2d4dcc9963 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.253.137:article/12823 |
network_acronym_str |
UFFS-2 |
network_name_str |
Revista Insignare Scientia |
repository_id_str |
|
spelling |
Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómicoTeaching modern physics in high school: a didactic proposal for the study of the evolution of the atomic modelEnsino de Física Moderna no Ensino Médio: uma proposta didática para o estudo da evolução do modelo atômicoThis paper presents a teaching proposal of the Atomic Model Evolution. The proposal arose from the difficulties in detailing Modern and Contemporary Physics (MCP) in High School, among which are the lack of adequate teaching materials, the short time to explore MCP in regular classes, and the insufficient mathematical background of students. Considering this conjuncture, a didactic sequence based on the theory of Meaningful Learning was proposed, performing eight classes. The didactic sequence runs through the timeline related to the evolution of the atomic model, using computational resources (simulators, animations, and videos), the construction of representative structures of atomic models, and also an experiment (flame test). Didactic resources like these, with great significant potential for understanding abstract concepts, are of great value in the study of concepts related to the evolution of the atomic model.Este trabajo presenta una propuesta didáctica sobre el tema Evolución del Modelo Atómico. La propuesta surgió debido a las dificultades para trabajar con Física Moderna y Contemporánea (FMC) en la Enseñanza Media, entre las que mencionamos la falta de materiales didácticos adecuados, el poco tiempo para explorar la FMC en las clases regulares y la fragilidad en cuanto a la formación matemática de los estudiantes. Ante esta situación, se propone una secuencia didáctica basada en la teoría del Aprendizaje Significativo, con un total de ocho clases. La secuencia recorre la línea de tiempo relacionada con las primeras concepciones sobre la constitución de la materia y la evolución del modelo atómico, utilizando recursos computacionales (simuladores, animaciones y videos), la construcción de estructuras representativas de modelos atómicos y también un experimento (prueba de llama). Recursos didácticos como estos, con un gran potencial significativo para la comprensión de conceptos más abstractos, son de gran valor en el estudio de conceptos relacionados con la evolución del modelo atómico.Este trabalho apresenta uma proposta de ensino sobre o tema Evolução do Modelo Atômico. A proposta surgiu devido às dificuldades em se trabalhar Física Moderna e Contemporânea (FMC) no Ensino Médio, dentre as quais cita-se a falta de materiais didáticos adequados, o pouco tempo para se explorar a FMC nas aulas regulares e a fragilidade quanto à formação matemática dos estudantes. Diante desta conjuntura, propõe-se uma sequência didática embasada na teoria da Aprendizagem Significativa, com o total de oito aulas. A sequência percorre a linha do tempo relacionada às primeiras concepções acerca da constituição da matéria e à evolução do modelo atômico, utilizando recursos computacionais (simuladores, animações e vídeos), a construção de estruturas representativas dos modelos atômicos e também um experimento (teste de chama). Recursos didáticos como estes, com grande potencial significativo para o entendimento de conceitos mais abstratos, são de grande valia no estudo dos conceitos relativos à evolução do modelo atômico.Universidade Federal da Fronteira Sul2022-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1282310.36661/2595-4520.2022v5n3.12823Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 3 (2022): Revista Insignare Scientia; 392-4082595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12823/8551Copyright (c) 2022 Ana Suellen Gomes da Silva, Hercilia Alves Pereira de Carvalho, Gisele Strieder Philippsenhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes da Silva, Ana SuellenAlves Pereira de Carvalho, HercíliaStrieder Philippsen, Gisele2022-08-19T20:52:41Zoai:ojs.192.168.253.137:article/12823Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2022-08-19T20:52:41Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico Teaching modern physics in high school: a didactic proposal for the study of the evolution of the atomic model Ensino de Física Moderna no Ensino Médio: uma proposta didática para o estudo da evolução do modelo atômico |
title |
Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico |
spellingShingle |
Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico Gomes da Silva, Ana Suellen |
title_short |
Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico |
title_full |
Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico |
title_fullStr |
Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico |
title_full_unstemmed |
Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico |
title_sort |
Enseñanza de la física moderna en la escuela secundaria: una propuesta didáctica para el estudio de la evolución del modelo atómico |
author |
Gomes da Silva, Ana Suellen |
author_facet |
Gomes da Silva, Ana Suellen Alves Pereira de Carvalho, Hercília Strieder Philippsen, Gisele |
author_role |
author |
author2 |
Alves Pereira de Carvalho, Hercília Strieder Philippsen, Gisele |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes da Silva, Ana Suellen Alves Pereira de Carvalho, Hercília Strieder Philippsen, Gisele |
description |
This paper presents a teaching proposal of the Atomic Model Evolution. The proposal arose from the difficulties in detailing Modern and Contemporary Physics (MCP) in High School, among which are the lack of adequate teaching materials, the short time to explore MCP in regular classes, and the insufficient mathematical background of students. Considering this conjuncture, a didactic sequence based on the theory of Meaningful Learning was proposed, performing eight classes. The didactic sequence runs through the timeline related to the evolution of the atomic model, using computational resources (simulators, animations, and videos), the construction of representative structures of atomic models, and also an experiment (flame test). Didactic resources like these, with great significant potential for understanding abstract concepts, are of great value in the study of concepts related to the evolution of the atomic model. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12823 10.36661/2595-4520.2022v5n3.12823 |
url |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12823 |
identifier_str_mv |
10.36661/2595-4520.2022v5n3.12823 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12823/8551 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 3 (2022): Revista Insignare Scientia; 392-408 2595-4520 reponame:Revista Insignare Scientia instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) instacron:UFFS |
instname_str |
Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
instacron_str |
UFFS |
institution |
UFFS |
reponame_str |
Revista Insignare Scientia |
collection |
Revista Insignare Scientia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
roquegullich@uffs.edu.br|| |
_version_ |
1797221613677051904 |