Uma Orquestração Instrumental para o ensino de porcentagem no 7º Ano do Ensino Fundamental Anos Finais: um relato de experiência no contexto do PIBID
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Insignare Scientia |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13682 |
Resumo: | The purpose of this work was to report on the realization of an instrumental orchestration of the Percentage content in Elementary School - Final Years from the use of the Lesson Study Methodology in the context of PIBID. As a theoretical basis we took the theory of Instrumental Orchestration (IO) and the Lesson Study Methodology. The research has a qualitative approach with descriptive objectives with an action-research design. The participants of the study were 7th grade students of a public school in the city of Manaus - AM, data collection was done through observation, filming and student productions, while the analysis was done in the light of instrumental orchestration. The application of classroom tasks, with discussions and interactions, stimulated the participation of students, allowing them to share their doubts and anxieties regarding the content of percentage. In addition, the Lesson Study Methodology led the teachers to reflect on their practice, contributing to their professional development and future improvements. Through collaborative planning and reflection on the teaching practice, it was possible to identify and solve the students' difficulties, adapting the teaching to their needs. |
id |
UFFS-2_b8771dffca6dec15a670144b6073decd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.253.137:article/13682 |
network_acronym_str |
UFFS-2 |
network_name_str |
Revista Insignare Scientia |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma Orquestração Instrumental para o ensino de porcentagem no 7º Ano do Ensino Fundamental Anos Finais: um relato de experiência no contexto do PIBIDUna Una Orquestación Instrumental para la enseñanza del porcentaje en el 7º Curso de Primaria Años Finales: informe de una experiencia en el contexto del PIBIDAn An Instrumental Orchestration for the teaching of percentages in the 7th grade of the Elementary School Final Years: an experience report in the context of PIBIDThe purpose of this work was to report on the realization of an instrumental orchestration of the Percentage content in Elementary School - Final Years from the use of the Lesson Study Methodology in the context of PIBID. As a theoretical basis we took the theory of Instrumental Orchestration (IO) and the Lesson Study Methodology. The research has a qualitative approach with descriptive objectives with an action-research design. The participants of the study were 7th grade students of a public school in the city of Manaus - AM, data collection was done through observation, filming and student productions, while the analysis was done in the light of instrumental orchestration. The application of classroom tasks, with discussions and interactions, stimulated the participation of students, allowing them to share their doubts and anxieties regarding the content of percentage. In addition, the Lesson Study Methodology led the teachers to reflect on their practice, contributing to their professional development and future improvements. Through collaborative planning and reflection on the teaching practice, it was possible to identify and solve the students' difficulties, adapting the teaching to their needs.O propósito deste trabalho foi relatar sobre a realização de uma orquestração instrumental do conteúdo de Porcentagem no Ensino Fundamental- Anos Finais a partir do uso da Metodologia Lesson Study no contexto do PIBID. Como aporte teórico tomamos a teoria da Orquestração Instrumental (OI) e a Metodologia Lesson Study. A pesquisa tem uma abordagem qualitativa com objetivos descritivos com delineamento de uma pesquisa-ação. Os participantes do estudo foram estudantes do 7º ano de uma escola pública da cidade de Manaus - AM, a coleta de dados foi feita através de observação, filmagens e produções dos estudantes, enquanto a análise se deu à luz da orquestração instrumental. A aplicação de tarefas em sala de aula, com discussões e interações, estimulou a participação dos estudantes, permitindo que compartilhassem suas dúvidas e anseios em relação ao conteúdo de porcentagem. Além disso, a Metodologia Lesson Study levou os professores a refletirem sobre sua prática, contribuindo para sua formação profissional e para aprimoramentos futuros. Através do planejamento colaborativo e da reflexão da prática docente, foi possível identificar e solucionar as dificuldades dos estudantes, adaptando o ensino às suas necessidades.El propósito de este trabajo fue dar cuenta de la realización de una orquestación instrumental de los contenidos de Porcentaje en Educación Primaria - Años Finales a partir del uso de la Metodología de Estudio de Lección en el contexto del PIBID. Como contribución teórica tomamos la teoría de la Orquestación Instrumental (OI) y la Metodología de Estudio de Lección. La investigación tiene un enfoque cualitativo con objetivos descriptivos con un diseño de investigación-acción. Los participantes del estudio fueron los estudiantes del 7 º grado de una escuela pública en la ciudad de Manaus - AM, la recogida de datos se realizó a través de la observación, filmación y producciones de los estudiantes, mientras que el análisis se realizó a la luz de la orquestación instrumental. La aplicación de tareas en el aula, con discusiones e interacciones, estimuló la participación de los estudiantes, lo que les permite compartir sus dudas y ansiedades con respecto al contenido del porcentaje. Además, la metodología Lesson Study llevó a los profesores a reflexionar sobre su práctica, contribuyendo a su formación profesional y a futuras mejoras. A través de la planificación colaborativa y la reflexión sobre la práctica docente, fue posible identificar y resolver las dificultades de los alumnos, adaptando la enseñanza a sus necesidades.Universidade Federal da Fronteira Sul2023-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1368210.36661/2595-4520.2023v6n6.13682Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 6 (2023): Revista Insignare Scientia - RIS; 319-3352595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13682/9089Copyright (c) 2023 Guilherme Araújo Soares, Jessica Melissa de Souza Pinheirohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Jéssica Melissa de SouzaSoares, Guilherme Araújo2024-03-13T19:13:32Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13682Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2024-03-13T19:13:32Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma Orquestração Instrumental para o ensino de porcentagem no 7º Ano do Ensino Fundamental Anos Finais: um relato de experiência no contexto do PIBID Una Una Orquestación Instrumental para la enseñanza del porcentaje en el 7º Curso de Primaria Años Finales: informe de una experiencia en el contexto del PIBID An An Instrumental Orchestration for the teaching of percentages in the 7th grade of the Elementary School Final Years: an experience report in the context of PIBID |
title |
Uma Orquestração Instrumental para o ensino de porcentagem no 7º Ano do Ensino Fundamental Anos Finais: um relato de experiência no contexto do PIBID |
spellingShingle |
Uma Orquestração Instrumental para o ensino de porcentagem no 7º Ano do Ensino Fundamental Anos Finais: um relato de experiência no contexto do PIBID Pinheiro, Jéssica Melissa de Souza |
title_short |
Uma Orquestração Instrumental para o ensino de porcentagem no 7º Ano do Ensino Fundamental Anos Finais: um relato de experiência no contexto do PIBID |
title_full |
Uma Orquestração Instrumental para o ensino de porcentagem no 7º Ano do Ensino Fundamental Anos Finais: um relato de experiência no contexto do PIBID |
title_fullStr |
Uma Orquestração Instrumental para o ensino de porcentagem no 7º Ano do Ensino Fundamental Anos Finais: um relato de experiência no contexto do PIBID |
title_full_unstemmed |
Uma Orquestração Instrumental para o ensino de porcentagem no 7º Ano do Ensino Fundamental Anos Finais: um relato de experiência no contexto do PIBID |
title_sort |
Uma Orquestração Instrumental para o ensino de porcentagem no 7º Ano do Ensino Fundamental Anos Finais: um relato de experiência no contexto do PIBID |
author |
Pinheiro, Jéssica Melissa de Souza |
author_facet |
Pinheiro, Jéssica Melissa de Souza Soares, Guilherme Araújo |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Guilherme Araújo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Jéssica Melissa de Souza Soares, Guilherme Araújo |
description |
The purpose of this work was to report on the realization of an instrumental orchestration of the Percentage content in Elementary School - Final Years from the use of the Lesson Study Methodology in the context of PIBID. As a theoretical basis we took the theory of Instrumental Orchestration (IO) and the Lesson Study Methodology. The research has a qualitative approach with descriptive objectives with an action-research design. The participants of the study were 7th grade students of a public school in the city of Manaus - AM, data collection was done through observation, filming and student productions, while the analysis was done in the light of instrumental orchestration. The application of classroom tasks, with discussions and interactions, stimulated the participation of students, allowing them to share their doubts and anxieties regarding the content of percentage. In addition, the Lesson Study Methodology led the teachers to reflect on their practice, contributing to their professional development and future improvements. Through collaborative planning and reflection on the teaching practice, it was possible to identify and solve the students' difficulties, adapting the teaching to their needs. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13682 10.36661/2595-4520.2023v6n6.13682 |
url |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13682 |
identifier_str_mv |
10.36661/2595-4520.2023v6n6.13682 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13682/9089 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Guilherme Araújo Soares, Jessica Melissa de Souza Pinheiro http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Guilherme Araújo Soares, Jessica Melissa de Souza Pinheiro http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 6 (2023): Revista Insignare Scientia - RIS; 319-335 2595-4520 reponame:Revista Insignare Scientia instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) instacron:UFFS |
instname_str |
Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
instacron_str |
UFFS |
institution |
UFFS |
reponame_str |
Revista Insignare Scientia |
collection |
Revista Insignare Scientia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
roquegullich@uffs.edu.br|| |
_version_ |
1797221614737162240 |