Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Insignare Scientia |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13283 |
Resumo: | The present writing is based on a research with a qualitative approach and of the case study type, and through Discursive Textual Analysis (DTA) the objective is to understand, within the context of teachers, the influence of interpersonal relationships in the processes of teaching and learning and in teaching practice. To do so, we took as a starting point a questionnaire with four alternatives to be answered discursively. The questionnaire was prepared by the professor of the Curricular Component (CCR): Teaching Practice Seminar that is being offered in the first half of 2022 to students of the academic master's and doctoral course at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS). Throughout the analyses, four important categories emerged that branched out into another 10 subcategories that help to stitch together the reflections brought by us, together with the answers given by the research participants. In conclusion, the interpersonal relationships are strongly present in the spaces where these participants work, since they are a key element for success in the learning process. |
id |
UFFS-2_bb68d44b2d916b7552216e7870ecfad0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.192.168.253.137:article/13283 |
network_acronym_str |
UFFS-2 |
network_name_str |
Revista Insignare Scientia |
repository_id_str |
|
spelling |
Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la MatemáticaInterpersonal relationships in teaching and learning processes: a look at Science and MathematicsAs relações interpessoais em processos de ensino e aprendizagem: um olhar para Ciências e MatemáticaThe present writing is based on a research with a qualitative approach and of the case study type, and through Discursive Textual Analysis (DTA) the objective is to understand, within the context of teachers, the influence of interpersonal relationships in the processes of teaching and learning and in teaching practice. To do so, we took as a starting point a questionnaire with four alternatives to be answered discursively. The questionnaire was prepared by the professor of the Curricular Component (CCR): Teaching Practice Seminar that is being offered in the first half of 2022 to students of the academic master's and doctoral course at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS). Throughout the analyses, four important categories emerged that branched out into another 10 subcategories that help to stitch together the reflections brought by us, together with the answers given by the research participants. In conclusion, the interpersonal relationships are strongly present in the spaces where these participants work, since they are a key element for success in the learning process.El presente escrito se basa en una investigación con enfoque cualitativo y del tipo estudio de caso, y a través del Análisis Textual Discursivo (ATD) el objetivo es comprender, en el contexto de los docentes, la influencia de las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje y en la práctica docente. Para ello, tomamos como punto de partida un cuestionario con cuatro alternativas para ser contestadas discursivamente. El cuestionario fue elaborado por el profesor del Componente Curricular (CCR): Seminario de Práctica Docente que se está ofreciendo en el primer semestre de 2022 a estudiantes del curso académico de maestría y doctorado de la Pontificia Universidad Católica de Rio Grande do Sul (PUCRS) . A lo largo de los análisis surgieron cuatro categorías importantes que se ramificaron en otras 10 subcategorías que ayudan a hilvanar las reflexiones aportadas por nosotros, junto con las respuestas dadas por los participantes de la investigación. En conclusión, las relaciones interpersonales están fuertemente presentes en los espacios donde trabajan estos participantes, ya que son un elemento clave para el éxito en el proceso de aprendizaje.A presente escrita se dá a partir de uma pesquisa de abordagem qualitativa e do tipo estudo de caso, sendo que por meio da Análise Textual Discursiva (ATD) o objetivo é compreender, em meio ao contexto dos professores, a influência das relações interpessoais nos processos de ensino e aprendizagem e na prática docente. Para tanto, tomamos como ponto de partida um questionário com quatro alternativas a serem respondidas discursivamente. O questionário foi elaborado pelo professor do Componente Curricular (CCR): Seminário de Prática Docente que está sendo ofertado no primeiro semestre 2022 aos alunos do curso de mestrado e doutorado acadêmico da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Ao longo das análises, emergiram quatro importantes categorias que se ramificam em outras 10 subcategorias que ajudam a costurar as reflexões trazidas por nós, junto às respostas dadas pelos participantes da pesquisa. Como conclusão, vê-se as relações interpessoais fortemente presentes nos espaços de atuação desses participantes, uma vez que configuram peça-chave para o êxito no processo de aprendizagem.Universidade Federal da Fronteira Sul2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1328310.36661/2595-4520.2022v5n5.13283Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 5 (2022): Revista Insignare Scientia - Edição Especial: I Congresso Internacional de Educação em Ciências e Matemática – II Simpósio do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da PUCRS; 181-2012595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13283/8690Lopes, Eduarda da SilvaRamos, Maurivan Güntzelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-24T18:54:36Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13283Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2023-04-24T18:54:36Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática Interpersonal relationships in teaching and learning processes: a look at Science and Mathematics As relações interpessoais em processos de ensino e aprendizagem: um olhar para Ciências e Matemática |
title |
Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática |
spellingShingle |
Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática Lopes, Eduarda da Silva |
title_short |
Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática |
title_full |
Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática |
title_fullStr |
Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática |
title_full_unstemmed |
Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática |
title_sort |
Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática |
author |
Lopes, Eduarda da Silva |
author_facet |
Lopes, Eduarda da Silva Ramos, Maurivan Güntzel |
author_role |
author |
author2 |
Ramos, Maurivan Güntzel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Eduarda da Silva Ramos, Maurivan Güntzel |
description |
The present writing is based on a research with a qualitative approach and of the case study type, and through Discursive Textual Analysis (DTA) the objective is to understand, within the context of teachers, the influence of interpersonal relationships in the processes of teaching and learning and in teaching practice. To do so, we took as a starting point a questionnaire with four alternatives to be answered discursively. The questionnaire was prepared by the professor of the Curricular Component (CCR): Teaching Practice Seminar that is being offered in the first half of 2022 to students of the academic master's and doctoral course at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS). Throughout the analyses, four important categories emerged that branched out into another 10 subcategories that help to stitch together the reflections brought by us, together with the answers given by the research participants. In conclusion, the interpersonal relationships are strongly present in the spaces where these participants work, since they are a key element for success in the learning process. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13283 10.36661/2595-4520.2022v5n5.13283 |
url |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13283 |
identifier_str_mv |
10.36661/2595-4520.2022v5n5.13283 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13283/8690 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 5 (2022): Revista Insignare Scientia - Edição Especial: I Congresso Internacional de Educação em Ciências e Matemática – II Simpósio do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da PUCRS; 181-201 2595-4520 reponame:Revista Insignare Scientia instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) instacron:UFFS |
instname_str |
Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
instacron_str |
UFFS |
institution |
UFFS |
reponame_str |
Revista Insignare Scientia |
collection |
Revista Insignare Scientia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
roquegullich@uffs.edu.br|| |
_version_ |
1797221614257963008 |