Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Eduarda da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ramos, Maurivan Güntzel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Insignare Scientia
Texto Completo: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13283
Resumo: The present writing is based on a research with a qualitative approach and of the case study type, and through Discursive Textual Analysis (DTA) the objective is to understand, within the context of teachers, the influence of interpersonal relationships in the processes of teaching and learning and in teaching practice. To do so, we took as a starting point a questionnaire with four alternatives to be answered discursively. The questionnaire was prepared by the professor of the Curricular Component (CCR): Teaching Practice Seminar that is being offered in the first half of 2022 to students of the academic master's and doctoral course at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS). Throughout the analyses, four important categories emerged that branched out into another 10 subcategories that help to stitch together the reflections brought by us, together with the answers given by the research participants. In conclusion, the interpersonal relationships are strongly present in the spaces where these participants work, since they are a key element for success in the learning process.
id UFFS-2_bb68d44b2d916b7552216e7870ecfad0
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.253.137:article/13283
network_acronym_str UFFS-2
network_name_str Revista Insignare Scientia
repository_id_str
spelling Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la MatemáticaInterpersonal relationships in teaching and learning processes: a look at Science and MathematicsAs relações interpessoais em processos de ensino e aprendizagem: um olhar para Ciências e MatemáticaThe present writing is based on a research with a qualitative approach and of the case study type, and through Discursive Textual Analysis (DTA) the objective is to understand, within the context of teachers, the influence of interpersonal relationships in the processes of teaching and learning and in teaching practice. To do so, we took as a starting point a questionnaire with four alternatives to be answered discursively. The questionnaire was prepared by the professor of the Curricular Component (CCR): Teaching Practice Seminar that is being offered in the first half of 2022 to students of the academic master's and doctoral course at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS). Throughout the analyses, four important categories emerged that branched out into another 10 subcategories that help to stitch together the reflections brought by us, together with the answers given by the research participants. In conclusion, the interpersonal relationships are strongly present in the spaces where these participants work, since they are a key element for success in the learning process.El presente escrito se basa en una investigación con enfoque cualitativo y del tipo estudio de caso, y a través del Análisis Textual Discursivo (ATD) el objetivo es comprender, en el contexto de los docentes, la influencia de las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje y en la práctica docente. Para ello, tomamos como punto de partida un cuestionario con cuatro alternativas para ser contestadas discursivamente. El cuestionario fue elaborado por el profesor del Componente Curricular (CCR): Seminario de Práctica Docente que se está ofreciendo en el primer semestre de 2022 a estudiantes del curso académico de maestría y doctorado de la Pontificia Universidad Católica de Rio Grande do Sul (PUCRS) . A lo largo de los análisis surgieron cuatro categorías importantes que se ramificaron en otras 10 subcategorías que ayudan a hilvanar las reflexiones aportadas por nosotros, junto con las respuestas dadas por los participantes de la investigación. En conclusión, las relaciones interpersonales están fuertemente presentes en los espacios donde trabajan estos participantes, ya que son un elemento clave para el éxito en el proceso de aprendizaje.A presente escrita se dá a partir de uma pesquisa de abordagem qualitativa e do tipo estudo de caso, sendo que por meio da Análise Textual Discursiva (ATD) o objetivo é compreender, em meio ao contexto dos professores, a influência das relações interpessoais nos processos de ensino e aprendizagem e na prática docente. Para tanto, tomamos como ponto de partida um questionário com quatro alternativas a serem respondidas discursivamente. O questionário foi elaborado pelo professor do Componente Curricular (CCR): Seminário de Prática Docente que está sendo ofertado no primeiro semestre 2022 aos alunos do curso de mestrado e doutorado acadêmico da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Ao longo das análises, emergiram quatro importantes categorias que se ramificam em outras 10 subcategorias que ajudam a costurar as reflexões trazidas por nós, junto às respostas dadas pelos participantes da pesquisa. Como conclusão, vê-se as relações interpessoais fortemente presentes nos espaços de atuação desses participantes, uma vez que configuram peça-chave para o êxito no processo de aprendizagem.Universidade Federal da Fronteira Sul2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1328310.36661/2595-4520.2022v5n5.13283Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 5 (2022): Revista Insignare Scientia - Edição Especial: I Congresso Internacional de Educação em Ciências e Matemática – II Simpósio do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da PUCRS; 181-2012595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13283/8690Lopes, Eduarda da SilvaRamos, Maurivan Güntzelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-24T18:54:36Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13283Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2023-04-24T18:54:36Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática
Interpersonal relationships in teaching and learning processes: a look at Science and Mathematics
As relações interpessoais em processos de ensino e aprendizagem: um olhar para Ciências e Matemática
title Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática
spellingShingle Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática
Lopes, Eduarda da Silva
title_short Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática
title_full Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática
title_fullStr Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática
title_full_unstemmed Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática
title_sort Las relaciones interpersonales en los procesos de enseñanza y aprendizaje: una mirada a las Ciencias y la Matemática
author Lopes, Eduarda da Silva
author_facet Lopes, Eduarda da Silva
Ramos, Maurivan Güntzel
author_role author
author2 Ramos, Maurivan Güntzel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Eduarda da Silva
Ramos, Maurivan Güntzel
description The present writing is based on a research with a qualitative approach and of the case study type, and through Discursive Textual Analysis (DTA) the objective is to understand, within the context of teachers, the influence of interpersonal relationships in the processes of teaching and learning and in teaching practice. To do so, we took as a starting point a questionnaire with four alternatives to be answered discursively. The questionnaire was prepared by the professor of the Curricular Component (CCR): Teaching Practice Seminar that is being offered in the first half of 2022 to students of the academic master's and doctoral course at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS). Throughout the analyses, four important categories emerged that branched out into another 10 subcategories that help to stitch together the reflections brought by us, together with the answers given by the research participants. In conclusion, the interpersonal relationships are strongly present in the spaces where these participants work, since they are a key element for success in the learning process.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13283
10.36661/2595-4520.2022v5n5.13283
url https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13283
identifier_str_mv 10.36661/2595-4520.2022v5n5.13283
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13283/8690
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - RIS; v. 5 n. 5 (2022): Revista Insignare Scientia - Edição Especial: I Congresso Internacional de Educação em Ciências e Matemática – II Simpósio do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da PUCRS; 181-201
2595-4520
reponame:Revista Insignare Scientia
instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron:UFFS
instname_str Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron_str UFFS
institution UFFS
reponame_str Revista Insignare Scientia
collection Revista Insignare Scientia
repository.name.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
repository.mail.fl_str_mv roquegullich@uffs.edu.br||
_version_ 1797221614257963008