La dimensión educativa de la Etnoquímica: breve Estado del Arte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Leonardo Lucio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Dantas Filho, Francisco Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Insignare Scientia
Texto Completo: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13703
Resumo: In this theoretical article, we initially discuss Ethnoscience and Ethnochemistry, a field of research and study that seeks to understand and value popular knowledge and practices, other ways of doing science. Our aim is to understand Ethnochemistry, which is a more recent field, and its educational dimension based on works found in the literature in a brief state of the art. We understand that Ethnochemistry, as an Ethnoscience, can't limit yourself only to the chemical knowledge and practices of another group, although there may be similarities with Chemistry, one must initially understand popular knowledge as a general science that transcends the disciplinary barriers of academy, valuing and respecting them. With this discussion, and from the analysis, we found that the educational dimension has stood out, bringing possibilities to insert popular knowledge in the teaching and learning of Chemistry.
id UFFS-2_d923e311513b6bab09211628b94d7c20
oai_identifier_str oai:ojs.192.168.253.137:article/13703
network_acronym_str UFFS-2
network_name_str Revista Insignare Scientia
repository_id_str
spelling La dimensión educativa de la Etnoquímica: breve Estado del ArteThe educational dimension of Ethnochemistry: brief State of the ArtA Dimensão Educacional da Etnoquímica: Breve estado da arteIn this theoretical article, we initially discuss Ethnoscience and Ethnochemistry, a field of research and study that seeks to understand and value popular knowledge and practices, other ways of doing science. Our aim is to understand Ethnochemistry, which is a more recent field, and its educational dimension based on works found in the literature in a brief state of the art. We understand that Ethnochemistry, as an Ethnoscience, can't limit yourself only to the chemical knowledge and practices of another group, although there may be similarities with Chemistry, one must initially understand popular knowledge as a general science that transcends the disciplinary barriers of academy, valuing and respecting them. With this discussion, and from the analysis, we found that the educational dimension has stood out, bringing possibilities to insert popular knowledge in the teaching and learning of Chemistry.En este artículo teórico, abordamos inicialmente la Etnociencia y Etnoquímica, un campo de investigación y estudio que busca comprender y valorar los saberes y prácticas populares, otras formas de hacer ciencia. Nuestro objetivo es comprender la Etnoquímica, que es un campo más reciente, y su dimensión educativa a partir de trabajos encontrados en la literatura en un breve estado del arte. Entendemos que la Etnoquímica, como Etnociencia, no puede limitarse solo a los conocimientos y prácticas químicas de otro grupo, aunque puede haber similitudes con la Química, se debe entender inicialmente el conocimiento popular como una ciencia general que trasciende las barreras disciplinarias de la academia, valorándolas y respetándolas. Con esta discusión, y con base en el análisis, encontramos que la dimensión educativa se ha destacado, trayendo posibilidades para insertar saberes populares en la enseñanza y aprendizaje de la Química.Neste artigo teórico fazemos inicialmente uma discussão sobre a Etnociência, campo de pesquisa e estudo que busca entender e valorizar os saberes e práticas populares, as outras formas de fazer ciência. Em seguida, buscamos entender a Etnoquímica, que é um campo mais recente, fazendo um breve estado da arte, uma análise de trabalhos a partir da dimensão educacional. Compreendemos que a Etnoquímica, como uma Etnociência, não pode se limitar apenas aos saberes e práticas químicas de um outro grupo, embora possa haver proximidades com a Química, deve-se compreender inicialmente os saberes populares como uma ciência geral que transcende as barreiras disciplinares da academia, valorizando e respeitando. Com essa discussão, e a partir da análise, constatamos que a dimensão educacional tem se destacado, trazendo possibilidades de inserir os saberes populares no ensino e aprendizagem de Química.Universidade Federal da Fronteira Sul2023-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1370310.36661/2595-4520.2023v6n6.13703Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 6 (2023): Revista Insignare Scientia - RIS; 125-1452595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13703/9080Copyright (c) 2023 Leonardo Lucio Carvalho, Francisco Ferreira Dantas Filhohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Leonardo LucioDantas Filho, Francisco Ferreira2024-03-13T19:13:32Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13703Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2024-03-13T19:13:32Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false
dc.title.none.fl_str_mv La dimensión educativa de la Etnoquímica: breve Estado del Arte
The educational dimension of Ethnochemistry: brief State of the Art
A Dimensão Educacional da Etnoquímica: Breve estado da arte
title La dimensión educativa de la Etnoquímica: breve Estado del Arte
spellingShingle La dimensión educativa de la Etnoquímica: breve Estado del Arte
Carvalho, Leonardo Lucio
title_short La dimensión educativa de la Etnoquímica: breve Estado del Arte
title_full La dimensión educativa de la Etnoquímica: breve Estado del Arte
title_fullStr La dimensión educativa de la Etnoquímica: breve Estado del Arte
title_full_unstemmed La dimensión educativa de la Etnoquímica: breve Estado del Arte
title_sort La dimensión educativa de la Etnoquímica: breve Estado del Arte
author Carvalho, Leonardo Lucio
author_facet Carvalho, Leonardo Lucio
Dantas Filho, Francisco Ferreira
author_role author
author2 Dantas Filho, Francisco Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Leonardo Lucio
Dantas Filho, Francisco Ferreira
description In this theoretical article, we initially discuss Ethnoscience and Ethnochemistry, a field of research and study that seeks to understand and value popular knowledge and practices, other ways of doing science. Our aim is to understand Ethnochemistry, which is a more recent field, and its educational dimension based on works found in the literature in a brief state of the art. We understand that Ethnochemistry, as an Ethnoscience, can't limit yourself only to the chemical knowledge and practices of another group, although there may be similarities with Chemistry, one must initially understand popular knowledge as a general science that transcends the disciplinary barriers of academy, valuing and respecting them. With this discussion, and from the analysis, we found that the educational dimension has stood out, bringing possibilities to insert popular knowledge in the teaching and learning of Chemistry.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13703
10.36661/2595-4520.2023v6n6.13703
url https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13703
identifier_str_mv 10.36661/2595-4520.2023v6n6.13703
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13703/9080
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Leonardo Lucio Carvalho, Francisco Ferreira Dantas Filho
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Leonardo Lucio Carvalho, Francisco Ferreira Dantas Filho
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 6 (2023): Revista Insignare Scientia - RIS; 125-145
2595-4520
reponame:Revista Insignare Scientia
instname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron:UFFS
instname_str Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
instacron_str UFFS
institution UFFS
reponame_str Revista Insignare Scientia
collection Revista Insignare Scientia
repository.name.fl_str_mv Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)
repository.mail.fl_str_mv roquegullich@uffs.edu.br||
_version_ 1797221614753939456