La dimensión educativa de la Etnoquímica: breve Estado del Arte
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Insignare Scientia |
Texto Completo: | https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13703 |
Resumo: | In this theoretical article, we initially discuss Ethnoscience and Ethnochemistry, a field of research and study that seeks to understand and value popular knowledge and practices, other ways of doing science. Our aim is to understand Ethnochemistry, which is a more recent field, and its educational dimension based on works found in the literature in a brief state of the art. We understand that Ethnochemistry, as an Ethnoscience, can't limit yourself only to the chemical knowledge and practices of another group, although there may be similarities with Chemistry, one must initially understand popular knowledge as a general science that transcends the disciplinary barriers of academy, valuing and respecting them. With this discussion, and from the analysis, we found that the educational dimension has stood out, bringing possibilities to insert popular knowledge in the teaching and learning of Chemistry. |
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La dimensión educativa de la Etnoquímica: breve Estado del ArteThe educational dimension of Ethnochemistry: brief State of the ArtA Dimensão Educacional da Etnoquímica: Breve estado da arteIn this theoretical article, we initially discuss Ethnoscience and Ethnochemistry, a field of research and study that seeks to understand and value popular knowledge and practices, other ways of doing science. Our aim is to understand Ethnochemistry, which is a more recent field, and its educational dimension based on works found in the literature in a brief state of the art. We understand that Ethnochemistry, as an Ethnoscience, can't limit yourself only to the chemical knowledge and practices of another group, although there may be similarities with Chemistry, one must initially understand popular knowledge as a general science that transcends the disciplinary barriers of academy, valuing and respecting them. With this discussion, and from the analysis, we found that the educational dimension has stood out, bringing possibilities to insert popular knowledge in the teaching and learning of Chemistry.En este artículo teórico, abordamos inicialmente la Etnociencia y Etnoquímica, un campo de investigación y estudio que busca comprender y valorar los saberes y prácticas populares, otras formas de hacer ciencia. Nuestro objetivo es comprender la Etnoquímica, que es un campo más reciente, y su dimensión educativa a partir de trabajos encontrados en la literatura en un breve estado del arte. Entendemos que la Etnoquímica, como Etnociencia, no puede limitarse solo a los conocimientos y prácticas químicas de otro grupo, aunque puede haber similitudes con la Química, se debe entender inicialmente el conocimiento popular como una ciencia general que trasciende las barreras disciplinarias de la academia, valorándolas y respetándolas. Con esta discusión, y con base en el análisis, encontramos que la dimensión educativa se ha destacado, trayendo posibilidades para insertar saberes populares en la enseñanza y aprendizaje de la Química.Neste artigo teórico fazemos inicialmente uma discussão sobre a Etnociência, campo de pesquisa e estudo que busca entender e valorizar os saberes e práticas populares, as outras formas de fazer ciência. Em seguida, buscamos entender a Etnoquímica, que é um campo mais recente, fazendo um breve estado da arte, uma análise de trabalhos a partir da dimensão educacional. Compreendemos que a Etnoquímica, como uma Etnociência, não pode se limitar apenas aos saberes e práticas químicas de um outro grupo, embora possa haver proximidades com a Química, deve-se compreender inicialmente os saberes populares como uma ciência geral que transcende as barreiras disciplinares da academia, valorizando e respeitando. Com essa discussão, e a partir da análise, constatamos que a dimensão educacional tem se destacado, trazendo possibilidades de inserir os saberes populares no ensino e aprendizagem de Química.Universidade Federal da Fronteira Sul2023-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/1370310.36661/2595-4520.2023v6n6.13703Revista Insignare Scientia - RIS; v. 6 n. 6 (2023): Revista Insignare Scientia - RIS; 125-1452595-4520reponame:Revista Insignare Scientiainstname:Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)instacron:UFFSporhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13703/9080Copyright (c) 2023 Leonardo Lucio Carvalho, Francisco Ferreira Dantas Filhohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Leonardo LucioDantas Filho, Francisco Ferreira2024-03-13T19:13:32Zoai:ojs.192.168.253.137:article/13703Revistahttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RISPUBhttps://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/oairoquegullich@uffs.edu.br||2595-45202595-4520opendoar:2024-03-13T19:13:32Revista Insignare Scientia - Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)false |
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