O TRÁGICO E A MODERNIDADE EM SCHILLER
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Teoria da História |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/teoria/article/view/50900 |
Resumo: | Although intrinsically associated to the history of tragedy, the tragic emerged in the modern as an autonomous concept and inaugurated a new vision of man. If, on one hand, persists the idea of ??moral strengthening stimulated by suffering, on the other hand, the scission that tragedy intends to reconcile, at least momentarily, is accepted as definitive, opening a big scar in the Western culture. If we cannot assure the uprising of a philoso -?? phy of tragic already in Schiller’s work, certainly we would not have problems ensuring the tragicity expressed in his plays, as well as in his philosophical writings. So that, my aim is to think how tragicity has expressed itself through Schiller’s conception of art and his own historical circumstance as a tragic episode. To do so, we must return the tragic to its concrete level of achievement, the action, because it is in the action field, either in the tragedies, or even in life, that Tragic gains contours, indeed, dramatic. |
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O TRÁGICO E A MODERNIDADE EM SCHILLERTragicTragedyModernityFriedrich SchillerHistory of AestheticsTrágicoTragédiaModernidadefriedrich SchillerHistória da EstéticaAlthough intrinsically associated to the history of tragedy, the tragic emerged in the modern as an autonomous concept and inaugurated a new vision of man. If, on one hand, persists the idea of ??moral strengthening stimulated by suffering, on the other hand, the scission that tragedy intends to reconcile, at least momentarily, is accepted as definitive, opening a big scar in the Western culture. If we cannot assure the uprising of a philoso -?? phy of tragic already in Schiller’s work, certainly we would not have problems ensuring the tragicity expressed in his plays, as well as in his philosophical writings. So that, my aim is to think how tragicity has expressed itself through Schiller’s conception of art and his own historical circumstance as a tragic episode. To do so, we must return the tragic to its concrete level of achievement, the action, because it is in the action field, either in the tragedies, or even in life, that Tragic gains contours, indeed, dramatic.Embora intrinsecamente associado à história da tragédia, o Trágico surgiu na modernidade como um conceito autônomo e inaugurou um novo olhar acerca do homem. Se por um lado persiste a ideia do fortalecimento moral estimulado pelo sofrimento, por outro, a cisão que a tragédia pretendia apaziguar, ao menos momentaneamente, é aceita como definitiva, abrindo na cultura ocidental uma grande cicatriz. Caso não possamos afirmar o surgimento de uma filosofia do Trágico já na obra de Schiller, certamente não teríamos problemas em assegurar a tragicidade que o autor expressa em suas peças teatrais, bem como em seus escritos filosóficos. Por isso, tenho como interesse pensar como a tragicidade se expressou através de sua concepção de arte e do próprio momento histórico em que vivia como um episódio trágico. Para tal, devemos devolver o trágico ao nível mais concreto de sua realização, a ação, pois é no terreno da ação, seja nas tragédias, ou mesmo na vida, que o trágico ganha contornos, de fato, dramáticos.Universidade Federal de Goiás2017-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/teoria/article/view/50900Revista de Teoria da História; Vol. 18 No. 2 (2017): Historiografia e História das Artes 1: Teorias das Artes, Interartes, Intermídias e atravessamentos afectuais no campo da História; 179-195Revista de Teoria da História; v. 18 n. 2 (2017): Historiografia e História das Artes 1: Teorias das Artes, Interartes, Intermídias e atravessamentos afectuais no campo da História; 179-1952175-5892reponame:Revista de Teoria da Históriainstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/teoria/article/view/50900/24901Gaio, Géssica Góes Guimarãesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-11T05:59:02Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/50900Revistahttps://revistas.ufg.br/teoria/PUBhttps://revistas.ufg.br/teoria/oai||revistateoriadahistoria@hotmail.com2175-58922175-5892opendoar:2020-12-11T05:59:02Revista de Teoria da História - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
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