Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galdino Júnior, Hélio
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Vieira, Jamile Silva, Souza, Marise Ramos de, Borges, Cristiane José, Medeiros, Marcelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/62257
Resumo: Objective: to identify the contributions of the Tutorial Education Program to academic and professional life according to alumni of the undergraduate course in Nursing. Method: exploratory-descriptive qualitative study with 11 alumni of a Nursing TEP group from a public university in the Brazilian Central-West. The data were collected between November 2018 and April 2019, using a semi-structured interview analyzed according to thematic content analysis. Results: data analysis resulted in the following categories - personal and interpersonal skills, professional formation, and formation for citizenship. Among the strengths and skills developed by the graduates, communication, teamwork, leadership, constructing a promising curriculum, and the exercise of citizenship stand out. Conclusion: through education, research, and extension programs, the Tutorial Education Program favored the development of indispensable skills and competencies for nursing practice in the current job market.
id UFG-13_01c0cb76ed9d98ebc15d630f92318bf6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/62257
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumniPrograma de Educação Tutorial na formação de enfermeiros: reflexões de egressosEducation, HigherMentoringNursingEducation, NursingInterprofessional EducationEducação SuperiorTutoriaEnfermagemEducação em EnfermagemEducação Interprofissional Objective: to identify the contributions of the Tutorial Education Program to academic and professional life according to alumni of the undergraduate course in Nursing. Method: exploratory-descriptive qualitative study with 11 alumni of a Nursing TEP group from a public university in the Brazilian Central-West. The data were collected between November 2018 and April 2019, using a semi-structured interview analyzed according to thematic content analysis. Results: data analysis resulted in the following categories - personal and interpersonal skills, professional formation, and formation for citizenship. Among the strengths and skills developed by the graduates, communication, teamwork, leadership, constructing a promising curriculum, and the exercise of citizenship stand out. Conclusion: through education, research, and extension programs, the Tutorial Education Program favored the development of indispensable skills and competencies for nursing practice in the current job market. Su objetivo era identificar las contribuciones del Programa de Educación Tutorial (PET) en la vida académica y profesional de los graduados de enfermería. Investigación exploratoria descriptiva con un enfoque cualitativo con 11 graduados de un grupo de enfermería de PET en una universidad pública en el medio oeste de Brasil. Los datos se recopilaron entre noviembre de 2018 y abril de 2019, utilizando la entrevista semiestructurada y, posteriormente, analizados a la luz de la modalidad temática de análisis de contenido. Con base en la literatura relevante, los resultados se discutieron en categorías donde se evidenciaron habilidades personales e interpersonales, incluyendo comunicación y trabajo en equipo; capacitación profesional en desarrollo de liderazgo y construcción de un currículum prometedor; y también la formación de ciudadanos y el ejercicio de la ciudadanía. Se concluyó que el programa, a través de actividades de enseñanza, investigación y extensión, ha favorecido el desarrollo de habilidades y competencias esenciales para el desempeño de las enfermeras en el mercado laboral actual. Objetivo: identificar as contribuições do Programa de Educação Tutorial na vida acadêmica e profissional segundo egressos da graduação em Enfermagem. Método: Pesquisa descritiva exploratória de abordagem qualitativa com 11 egressos de um grupo PET Enfermagem de uma universidade pública do Centro-Oeste brasileiro. Os dados foram coletados entre novembro de 2018 e abril de 2019, utilizando-se da entrevista semiestruturada e analisados à luz da modalidade temática da análise de conteúdo. Resultados: a análise dos dados resultou nas seguintes categorias habilidades pessoais e interpessoais, formação profissional e formação cidadã. Entre as habilidades e potencialidades desenvolvidas pelos egressos estão em destaque a comunicação, trabalho em equipe, liderança, construção de currículo promissor e o exercício da cidadania. Conclusão: o Programa de Educação Tutorial, por meio de atividades de ensino, pesquisa e extensão, tem favorecido o desenvolvimento de habilidades e competências imprescindíveis para a atuação do enfermeiro no mercado de trabalho atual. Faculdade de Enfermagem da UFG2021-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/6225710.5216/ree.v23.62257Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 23 (2021); 62257Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 23 (2021); 622571518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/62257/36687https://revistas.ufg.br/fen/article/view/62257/36688Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaldino Júnior, HélioVieira, Jamile SilvaSouza, Marise Ramos deBorges, Cristiane JoséMedeiros, Marcelo2023-07-29T02:05:04Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/62257Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2023-07-29T02:05:04Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni
Programa de Educação Tutorial na formação de enfermeiros: reflexões de egressos
title Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni
spellingShingle Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni
Galdino Júnior, Hélio
Education, Higher
Mentoring
Nursing
Education, Nursing
Interprofessional Education
Educação Superior
Tutoria
Enfermagem
Educação em Enfermagem
Educação Interprofissional
title_short Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni
title_full Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni
title_fullStr Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni
title_full_unstemmed Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni
title_sort Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni
author Galdino Júnior, Hélio
author_facet Galdino Júnior, Hélio
Vieira, Jamile Silva
Souza, Marise Ramos de
Borges, Cristiane José
Medeiros, Marcelo
author_role author
author2 Vieira, Jamile Silva
Souza, Marise Ramos de
Borges, Cristiane José
Medeiros, Marcelo
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galdino Júnior, Hélio
Vieira, Jamile Silva
Souza, Marise Ramos de
Borges, Cristiane José
Medeiros, Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv Education, Higher
Mentoring
Nursing
Education, Nursing
Interprofessional Education
Educação Superior
Tutoria
Enfermagem
Educação em Enfermagem
Educação Interprofissional
topic Education, Higher
Mentoring
Nursing
Education, Nursing
Interprofessional Education
Educação Superior
Tutoria
Enfermagem
Educação em Enfermagem
Educação Interprofissional
description Objective: to identify the contributions of the Tutorial Education Program to academic and professional life according to alumni of the undergraduate course in Nursing. Method: exploratory-descriptive qualitative study with 11 alumni of a Nursing TEP group from a public university in the Brazilian Central-West. The data were collected between November 2018 and April 2019, using a semi-structured interview analyzed according to thematic content analysis. Results: data analysis resulted in the following categories - personal and interpersonal skills, professional formation, and formation for citizenship. Among the strengths and skills developed by the graduates, communication, teamwork, leadership, constructing a promising curriculum, and the exercise of citizenship stand out. Conclusion: through education, research, and extension programs, the Tutorial Education Program favored the development of indispensable skills and competencies for nursing practice in the current job market.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/62257
10.5216/ree.v23.62257
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/62257
identifier_str_mv 10.5216/ree.v23.62257
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/62257/36687
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/62257/36688
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 23 (2021); 62257
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 23 (2021); 62257
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049164182323200