Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/62257 |
Resumo: | Objective: to identify the contributions of the Tutorial Education Program to academic and professional life according to alumni of the undergraduate course in Nursing. Method: exploratory-descriptive qualitative study with 11 alumni of a Nursing TEP group from a public university in the Brazilian Central-West. The data were collected between November 2018 and April 2019, using a semi-structured interview analyzed according to thematic content analysis. Results: data analysis resulted in the following categories - personal and interpersonal skills, professional formation, and formation for citizenship. Among the strengths and skills developed by the graduates, communication, teamwork, leadership, constructing a promising curriculum, and the exercise of citizenship stand out. Conclusion: through education, research, and extension programs, the Tutorial Education Program favored the development of indispensable skills and competencies for nursing practice in the current job market. |
id |
UFG-13_01c0cb76ed9d98ebc15d630f92318bf6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/62257 |
network_acronym_str |
UFG-13 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumniPrograma de Educação Tutorial na formação de enfermeiros: reflexões de egressosEducation, HigherMentoringNursingEducation, NursingInterprofessional EducationEducação SuperiorTutoriaEnfermagemEducação em EnfermagemEducação Interprofissional Objective: to identify the contributions of the Tutorial Education Program to academic and professional life according to alumni of the undergraduate course in Nursing. Method: exploratory-descriptive qualitative study with 11 alumni of a Nursing TEP group from a public university in the Brazilian Central-West. The data were collected between November 2018 and April 2019, using a semi-structured interview analyzed according to thematic content analysis. Results: data analysis resulted in the following categories - personal and interpersonal skills, professional formation, and formation for citizenship. Among the strengths and skills developed by the graduates, communication, teamwork, leadership, constructing a promising curriculum, and the exercise of citizenship stand out. Conclusion: through education, research, and extension programs, the Tutorial Education Program favored the development of indispensable skills and competencies for nursing practice in the current job market. Su objetivo era identificar las contribuciones del Programa de Educación Tutorial (PET) en la vida académica y profesional de los graduados de enfermería. Investigación exploratoria descriptiva con un enfoque cualitativo con 11 graduados de un grupo de enfermería de PET en una universidad pública en el medio oeste de Brasil. Los datos se recopilaron entre noviembre de 2018 y abril de 2019, utilizando la entrevista semiestructurada y, posteriormente, analizados a la luz de la modalidad temática de análisis de contenido. Con base en la literatura relevante, los resultados se discutieron en categorías donde se evidenciaron habilidades personales e interpersonales, incluyendo comunicación y trabajo en equipo; capacitación profesional en desarrollo de liderazgo y construcción de un currículum prometedor; y también la formación de ciudadanos y el ejercicio de la ciudadanía. Se concluyó que el programa, a través de actividades de enseñanza, investigación y extensión, ha favorecido el desarrollo de habilidades y competencias esenciales para el desempeño de las enfermeras en el mercado laboral actual. Objetivo: identificar as contribuições do Programa de Educação Tutorial na vida acadêmica e profissional segundo egressos da graduação em Enfermagem. Método: Pesquisa descritiva exploratória de abordagem qualitativa com 11 egressos de um grupo PET Enfermagem de uma universidade pública do Centro-Oeste brasileiro. Os dados foram coletados entre novembro de 2018 e abril de 2019, utilizando-se da entrevista semiestruturada e analisados à luz da modalidade temática da análise de conteúdo. Resultados: a análise dos dados resultou nas seguintes categorias habilidades pessoais e interpessoais, formação profissional e formação cidadã. Entre as habilidades e potencialidades desenvolvidas pelos egressos estão em destaque a comunicação, trabalho em equipe, liderança, construção de currículo promissor e o exercício da cidadania. Conclusão: o Programa de Educação Tutorial, por meio de atividades de ensino, pesquisa e extensão, tem favorecido o desenvolvimento de habilidades e competências imprescindíveis para a atuação do enfermeiro no mercado de trabalho atual. Faculdade de Enfermagem da UFG2021-05-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/6225710.5216/ree.v23.62257Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 23 (2021); 62257Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 23 (2021); 622571518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/62257/36687https://revistas.ufg.br/fen/article/view/62257/36688Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaldino Júnior, HélioVieira, Jamile SilvaSouza, Marise Ramos deBorges, Cristiane JoséMedeiros, Marcelo2023-07-29T02:05:04Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/62257Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2023-07-29T02:05:04Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni Programa de Educação Tutorial na formação de enfermeiros: reflexões de egressos |
title |
Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni |
spellingShingle |
Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni Galdino Júnior, Hélio Education, Higher Mentoring Nursing Education, Nursing Interprofessional Education Educação Superior Tutoria Enfermagem Educação em Enfermagem Educação Interprofissional |
title_short |
Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni |
title_full |
Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni |
title_fullStr |
Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni |
title_full_unstemmed |
Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni |
title_sort |
Tutorial education program in the formation of nurses: reflections of alumni |
author |
Galdino Júnior, Hélio |
author_facet |
Galdino Júnior, Hélio Vieira, Jamile Silva Souza, Marise Ramos de Borges, Cristiane José Medeiros, Marcelo |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Jamile Silva Souza, Marise Ramos de Borges, Cristiane José Medeiros, Marcelo |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galdino Júnior, Hélio Vieira, Jamile Silva Souza, Marise Ramos de Borges, Cristiane José Medeiros, Marcelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education, Higher Mentoring Nursing Education, Nursing Interprofessional Education Educação Superior Tutoria Enfermagem Educação em Enfermagem Educação Interprofissional |
topic |
Education, Higher Mentoring Nursing Education, Nursing Interprofessional Education Educação Superior Tutoria Enfermagem Educação em Enfermagem Educação Interprofissional |
description |
Objective: to identify the contributions of the Tutorial Education Program to academic and professional life according to alumni of the undergraduate course in Nursing. Method: exploratory-descriptive qualitative study with 11 alumni of a Nursing TEP group from a public university in the Brazilian Central-West. The data were collected between November 2018 and April 2019, using a semi-structured interview analyzed according to thematic content analysis. Results: data analysis resulted in the following categories - personal and interpersonal skills, professional formation, and formation for citizenship. Among the strengths and skills developed by the graduates, communication, teamwork, leadership, constructing a promising curriculum, and the exercise of citizenship stand out. Conclusion: through education, research, and extension programs, the Tutorial Education Program favored the development of indispensable skills and competencies for nursing practice in the current job market. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/62257 10.5216/ree.v23.62257 |
url |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/62257 |
identifier_str_mv |
10.5216/ree.v23.62257 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/62257/36687 https://revistas.ufg.br/fen/article/view/62257/36688 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica de Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 23 (2021); 62257 Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 23 (2021); 62257 1518-1944 reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
collection |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
ree.fen@ufg.br |
_version_ |
1797049164182323200 |