Evaluation of nursing students about the objective structured clinical examination

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Jéssica Naiara de Medeiros
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Fernandes, Ana Paula Nunes de Lima, Costa, Raianny Alves, Ferreira Júnior, Marcos Antonio, Carvalho, Diana Paula de Souza Rego Pinto, Vitor, Allyne Fortes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/33288
Resumo: The Objective Structured Clinical Examination (OSCE) is considered a fundamental element to improve teaching and learning. It can be understood as a measurement tool of clinical competencies with adoption of standard procedures. A qualitative study aimed to describe the evaluation of students about the OSCE use as strategy to promote the teaching-learning process in Clinical Nursing. A focus group with 27 students was created for data collection with information extracted from three guiding questions. Data was analyzed using Content Analysis technique. Two categories emerged from the first guiding question: the use of SOP; and learning strategy. Three categories emerged from the second question: main feelings; valid experience; and assessment method. From the third question, two categories were identified: learning from errors; and similarity with practice. The OSCE constitutes an assessment strategy that positively contributed with the teaching-learning process in Clinical Nursing.
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spelling Evaluation of nursing students about the objective structured clinical examinationAvaliação de estudantes de enfermagem sobre o exame clínico objetivamente estruturadoSimulationLearningTeaching MaterialsEducationNursingSimulationLearningTeaching MaterialsEducationNursingSimulaçãoAprendizagemMateriais de EnsinoEducação em EnfermagemSimulaçãoAprendizagemMateriais de EnsinoEducação em EnfermagemThe Objective Structured Clinical Examination (OSCE) is considered a fundamental element to improve teaching and learning. It can be understood as a measurement tool of clinical competencies with adoption of standard procedures. A qualitative study aimed to describe the evaluation of students about the OSCE use as strategy to promote the teaching-learning process in Clinical Nursing. A focus group with 27 students was created for data collection with information extracted from three guiding questions. Data was analyzed using Content Analysis technique. Two categories emerged from the first guiding question: the use of SOP; and learning strategy. Three categories emerged from the second question: main feelings; valid experience; and assessment method. From the third question, two categories were identified: learning from errors; and similarity with practice. The OSCE constitutes an assessment strategy that positively contributed with the teaching-learning process in Clinical Nursing.O Exame Clínico Objetivamente Estruturado (Objective Structured Clinical Examination/OSCE) é apontado como elemento fundamental na melhoria do ensino-aprendizagem. Pode ser compreendido como ferramenta de mensuração de competências clínicas com adoção de procedimentos padronizados. Estudo qualitativo objetivou descrever a avaliação dos estudantes sobre o uso do OSCE como estratégia de promoção do processo de ensino-aprendizagem em Enfermagem Clínica. Foi formado um grupo focal de 27 estudantes para a coleta de dados com informações extraídas a partir de três questões norteadoras. Os dados foram analisados mediante a técnica de Análise de Conteúdo. Com a primeira questão norteadora surgiram duas categorias: utilização do POP; e estratégia de aprendizagem. Mediante a segunda questão elencou-se três categorias: principais sentimentos; experiência válida; e método avaliativo. Com a terceira identificou-se duas categorias: aprender com os erros; e semelhança com a prática. O OSCE constitui uma estratégia avaliativa que contribuiu positivamente no processo de ensino-aprendizagem em Enfermagem Clínica.Faculdade de Enfermagem da UFG2015-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/3328810.5216/ree.v17i3.33288Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 17 No. 3 (2015); 33288Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 17 n. 3 (2015); 332881518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/33288/20764https://revistas.ufg.br/fen/article/view/33288/20765Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Jéssica Naiara de MedeirosFernandes, Ana Paula Nunes de LimaCosta, Raianny AlvesFerreira Júnior, Marcos AntonioCarvalho, Diana Paula de Souza Rego PintoVitor, Allyne Fortes2022-09-29T17:35:19Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/33288Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2022-09-29T17:35:19Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
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