Nursing graduating student’s knowledge on personal protective equipment: contributions of educational institutions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/8044 |
Resumo: | This study aimed at verifying students’ understanding on the use of personal protective equipment (PPE) under the perspective of infection control and identifying nursing graduation courses contribution to the construction of graduating students’ knowledge on this issue. It was carried out with 182 (58.3%) nursing graduating students in Higher Education Institutions in the State of Goiás in the year of 2005. Data was collected through a questionnaire after approval of the Research Ethics Committee and assessed through descriptive statistics. The outcomes showed students multiple behavior on the use and handling of coats, gloves, masks, goggles, and caps. Despite their reports of using PPE, they do not know why to use them, even though they have studied about them in the curriculum. Knowledge is inconsistent and signals to failure in the teaching process. We verified a student’s vulnerability regarding prevention of work-related infections.Key words: Protective devices; Universal precautions; Nursing Education. |
id |
UFG-13_2377da8e1925e5ae7eb09946bf56abc9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/8044 |
network_acronym_str |
UFG-13 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Nursing graduating student’s knowledge on personal protective equipment: contributions of educational institutionsConocimiento de los graduandos de enfermería sobre equipos de seguridad: la aportación de las instituciones formadorasConhecimento dos graduandos de enfermagem sobre equipamentos de proteção individual: a contribuição das instituições formadorasProtective devicesUniversal precautionsNursing Education.Equipos de seguridadPrecauciones universalesEducación en Enfermería.Equipamentos de proteçãoPrecauções universaisEducação em Enfermagem.This study aimed at verifying students’ understanding on the use of personal protective equipment (PPE) under the perspective of infection control and identifying nursing graduation courses contribution to the construction of graduating students’ knowledge on this issue. It was carried out with 182 (58.3%) nursing graduating students in Higher Education Institutions in the State of Goiás in the year of 2005. Data was collected through a questionnaire after approval of the Research Ethics Committee and assessed through descriptive statistics. The outcomes showed students multiple behavior on the use and handling of coats, gloves, masks, goggles, and caps. Despite their reports of using PPE, they do not know why to use them, even though they have studied about them in the curriculum. Knowledge is inconsistent and signals to failure in the teaching process. We verified a student’s vulnerability regarding prevention of work-related infections.Key words: Protective devices; Universal precautions; Nursing Education.El estudio tuvo como objetivo verificar la comprensión de los alumnos a cerca del uso de equipos de seguridad en la perspectiva del control de infección e identificar la aportación de los cursos de graduación en enfermería para la construcción del conocimiento de los graduandos sobre esta temática. Realizado con 182 (58,3%) graduandos concluyentes de los cursos de enfermería en Instituciones de Enseñanza Superior del Estado de Goiás en el año de 2005. Los datos fueron obtenidos por medio de un cuestionario después de aprobación en el Comité de Ética en Investigación y analizados por medio de estadística descriptiva. Los resultados muestran múltiplas conductas de los alumnos en el uso y manoseo de chaleco, guantes, máscaras, gafas y gorro. Aun relaten hacer uso de equipos de seguridad, no conocen sus finalidades de uso, aun que tengan sido abordadas en asignatura curricular. El conocimiento es inconsciente y señaliza falla en el proceso de enseñanza. Verificamos una vulnerabilidad de los académicos con relación a la prevención de infecciones adquiridas en el oficio.Palabras clave: Equipos de seguridad; Precauciones universales; Educación en Enfermería.Estudo objetivou verificar a compreensão dos alunos acerca do uso de Equipamento de proteção individual (EPI) na perspectiva do controle de infecção e identificar a contribuição dos cursos de graduação em enfermagem para a construção do conhecimento dos graduandos sobre esta temática. Realizado com 182 (58,3%) graduandos concluintes dos cursos de enfermagem em Instituições de Ensino Superior do Estado de Goiás no ano de 2005. Os dados foram obtidos por meio de um questionário após aprovação no Comitê de Ética em Pesquisa e analisados por meio de estatística descritiva. Os resultados mostram múltiplas condutas dos alunos no uso e manuseio de jaleco, luvas, máscara, óculos e gorro. Embora relatem fazer uso de EPI, não conhecem suas finalidades de uso, ainda que tenham sido abordadas em disciplina curricular. O conhecimento é inconsistente e sinaliza falha no processo de ensino. Verificamos uma vulnerabilidade dos acadêmicos em relação à prevenção de infecções adquiridas ocupacionalmente.Palavras chave: Equipamentos de proteção; Precauções universais; Educação em Enfermagem.Faculdade de Enfermagem da UFG2009-11-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/804410.5216/ree.v10i2.8044Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 10 No. 2 (2008)Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 10 n. 2 (2008)1518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/8044/5821Souza, Adenícia Custódia Silva eNeves, Heliny Carneiro CunhaTipple, Anaclara Ferreira VeigaSantos, Silvana de Lima Vieira dosSilva, Cecília Ferreira daBarreto, Regiane Aparecida dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T00:34:25Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/8044Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-11T00:34:25Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Nursing graduating student’s knowledge on personal protective equipment: contributions of educational institutions Conocimiento de los graduandos de enfermería sobre equipos de seguridad: la aportación de las instituciones formadoras Conhecimento dos graduandos de enfermagem sobre equipamentos de proteção individual: a contribuição das instituições formadoras |
title |
Nursing graduating student’s knowledge on personal protective equipment: contributions of educational institutions |
spellingShingle |
Nursing graduating student’s knowledge on personal protective equipment: contributions of educational institutions Souza, Adenícia Custódia Silva e Protective devices Universal precautions Nursing Education. Equipos de seguridad Precauciones universales Educación en Enfermería. Equipamentos de proteção Precauções universais Educação em Enfermagem. |
title_short |
Nursing graduating student’s knowledge on personal protective equipment: contributions of educational institutions |
title_full |
Nursing graduating student’s knowledge on personal protective equipment: contributions of educational institutions |
title_fullStr |
Nursing graduating student’s knowledge on personal protective equipment: contributions of educational institutions |
title_full_unstemmed |
Nursing graduating student’s knowledge on personal protective equipment: contributions of educational institutions |
title_sort |
Nursing graduating student’s knowledge on personal protective equipment: contributions of educational institutions |
author |
Souza, Adenícia Custódia Silva e |
author_facet |
Souza, Adenícia Custódia Silva e Neves, Heliny Carneiro Cunha Tipple, Anaclara Ferreira Veiga Santos, Silvana de Lima Vieira dos Silva, Cecília Ferreira da Barreto, Regiane Aparecida dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Neves, Heliny Carneiro Cunha Tipple, Anaclara Ferreira Veiga Santos, Silvana de Lima Vieira dos Silva, Cecília Ferreira da Barreto, Regiane Aparecida dos Santos |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Adenícia Custódia Silva e Neves, Heliny Carneiro Cunha Tipple, Anaclara Ferreira Veiga Santos, Silvana de Lima Vieira dos Silva, Cecília Ferreira da Barreto, Regiane Aparecida dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Protective devices Universal precautions Nursing Education. Equipos de seguridad Precauciones universales Educación en Enfermería. Equipamentos de proteção Precauções universais Educação em Enfermagem. |
topic |
Protective devices Universal precautions Nursing Education. Equipos de seguridad Precauciones universales Educación en Enfermería. Equipamentos de proteção Precauções universais Educação em Enfermagem. |
description |
This study aimed at verifying students’ understanding on the use of personal protective equipment (PPE) under the perspective of infection control and identifying nursing graduation courses contribution to the construction of graduating students’ knowledge on this issue. It was carried out with 182 (58.3%) nursing graduating students in Higher Education Institutions in the State of Goiás in the year of 2005. Data was collected through a questionnaire after approval of the Research Ethics Committee and assessed through descriptive statistics. The outcomes showed students multiple behavior on the use and handling of coats, gloves, masks, goggles, and caps. Despite their reports of using PPE, they do not know why to use them, even though they have studied about them in the curriculum. Knowledge is inconsistent and signals to failure in the teaching process. We verified a student’s vulnerability regarding prevention of work-related infections.Key words: Protective devices; Universal precautions; Nursing Education. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-11-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/8044 10.5216/ree.v10i2.8044 |
url |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/8044 |
identifier_str_mv |
10.5216/ree.v10i2.8044 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/8044/5821 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 10 No. 2 (2008) Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 10 n. 2 (2008) 1518-1944 reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
collection |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
ree.fen@ufg.br |
_version_ |
1797049166512259072 |