Reflejos de la formación académica en la percepción del morir y de la muerte por enfermeros

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Márcia Gabriela Rodrigues de
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Nietsche, Elisabeta Albertina, Teixeira, Joice Ane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/14173
Resumo: ABSTRACT The objective of this study was to understand how the nurses of a medical clinic perceive the process of death and dying, and if this subject was addressed during their academic education. This descriptive-exploratory study, using a qualitative approach, was performed at a teaching hospital in Rio Grande do Sul, from February to June 2010. The subjects were seven nurses working in the referred unit. The data were collected using semi-structured interviews, and then subjected to content analysis. Nurses perceive the process of death and dying as a lifelong process that promotes feelings of powerlessness and fear, throughout the academic years as well as in their professional practice. The reason given for this is that they received little or no preparation regarding this issue. In conclusion, curriculum disciplines should be improved with the purpose of facilitating the care of patients experiencing the process of dying and death. Descriptors: Education; Death; Nursing.
id UFG-13_24c305413e6c640d3c867dbdb6530513
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/14173
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling Reflejos de la formación académica en la percepción del morir y de la muerte por enfermerosReflections of academic education on nurses’ perception of death and dyingReflexos da formação acadêmica na percepção do morrer e da morte por enfermeirosEducationDeathNursingEducationDeathNursingEducaciónMuerteEnfermeríaEducaciónMuerteEnfermeríaEducaçãoMorteEnfermagemEducaçãoMorteEnfermagemABSTRACT The objective of this study was to understand how the nurses of a medical clinic perceive the process of death and dying, and if this subject was addressed during their academic education. This descriptive-exploratory study, using a qualitative approach, was performed at a teaching hospital in Rio Grande do Sul, from February to June 2010. The subjects were seven nurses working in the referred unit. The data were collected using semi-structured interviews, and then subjected to content analysis. Nurses perceive the process of death and dying as a lifelong process that promotes feelings of powerlessness and fear, throughout the academic years as well as in their professional practice. The reason given for this is that they received little or no preparation regarding this issue. In conclusion, curriculum disciplines should be improved with the purpose of facilitating the care of patients experiencing the process of dying and death. Descriptors: Education; Death; Nursing.RESUMEN El estudio objetivó comprender cómo los enfermeros de una Unidad de Clínica Médica perciben el proceso de morir y muerte y si tal temática fue trabajada durante su formación. Estudio de campo descriptivo-exploratorio de abordaje cualitativo, realizado en Hospital Escuela en Rio Grande do Sul, entre febrero y junio 2010. Los sujetos involucrados fueron siete enfermeros, trabajadores de la Unidad. Para recolección de datos se utilizó entrevista semiestructurada, y para analizarlos, análisis de contenido. Los enfermeros perciben el proceso de morir y muerte como proceso vital que fomenta sentimientos de impotencia y miedo, tanto en el período formativo como en el ejercicio profesional; dado que recibieron poca o ninguna preparación acerca de la temática. En conclusión, debe haber un mayor incremento de contenidos en disciplinas curriculares para ayudar en la atención del paciente en el proceso de morir y muerte. Descriptores: Educación; Muerte; Enfermería.RESUMO O objetivo deste estudo foi compreender como os enfermeiros de uma Unidade de Clínica Médica percebem o processo de morrer e morte, e se essa temática foi trabalhada durante a academia. Trata-se de um estudo de campo descritivo-exploratório de abordagem qualitativa, realizado em um Hospital Escola no Rio Grande do Sul entre fevereiro e junho de 2010. Os sujeitos envolvidos foram sete enfermeiros que trabalhavam na Unidade. Para coleta de dados utilizou-se a entrevista semiestruturada e para análise dos dados, a avaliação do conteúdo. Os enfermeiros percebem o processo de morrer e morte como processo vital que fomenta sentimentos de impotência e medo, tanto no período acadêmico quanto no exercício profissional. Em conclusão, deve haver maior incremento em disciplinas curriculares para auxiliá-los no cuidado ao paciente em processo de morrer e morte, considerando que receberam pouca ou nenhuma preparação sobre essa temática. Descritores: Educação; Morte; Enfermagem.Faculdade de Enfermagem da UFG2012-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/1417310.5216/ree.v14i1.14173Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 14 No. 1 (2012); 181-8Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 14 n. 1 (2012); 181-81518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/14173/15571Lima, Márcia Gabriela Rodrigues deNietsche, Elisabeta AlbertinaTeixeira, Joice Aneinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T00:31:25Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/14173Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-11T00:31:25Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflejos de la formación académica en la percepción del morir y de la muerte por enfermeros
Reflections of academic education on nurses’ perception of death and dying
Reflexos da formação acadêmica na percepção do morrer e da morte por enfermeiros
title Reflejos de la formación académica en la percepción del morir y de la muerte por enfermeros
spellingShingle Reflejos de la formación académica en la percepción del morir y de la muerte por enfermeros
Lima, Márcia Gabriela Rodrigues de
Education
Death
Nursing
Education
Death
Nursing
Educación
Muerte
Enfermería
Educación
Muerte
Enfermería
Educação
Morte
Enfermagem
Educação
Morte
Enfermagem
title_short Reflejos de la formación académica en la percepción del morir y de la muerte por enfermeros
title_full Reflejos de la formación académica en la percepción del morir y de la muerte por enfermeros
title_fullStr Reflejos de la formación académica en la percepción del morir y de la muerte por enfermeros
title_full_unstemmed Reflejos de la formación académica en la percepción del morir y de la muerte por enfermeros
title_sort Reflejos de la formación académica en la percepción del morir y de la muerte por enfermeros
author Lima, Márcia Gabriela Rodrigues de
author_facet Lima, Márcia Gabriela Rodrigues de
Nietsche, Elisabeta Albertina
Teixeira, Joice Ane
author_role author
author2 Nietsche, Elisabeta Albertina
Teixeira, Joice Ane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Márcia Gabriela Rodrigues de
Nietsche, Elisabeta Albertina
Teixeira, Joice Ane
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Death
Nursing
Education
Death
Nursing
Educación
Muerte
Enfermería
Educación
Muerte
Enfermería
Educação
Morte
Enfermagem
Educação
Morte
Enfermagem
topic Education
Death
Nursing
Education
Death
Nursing
Educación
Muerte
Enfermería
Educación
Muerte
Enfermería
Educação
Morte
Enfermagem
Educação
Morte
Enfermagem
description ABSTRACT The objective of this study was to understand how the nurses of a medical clinic perceive the process of death and dying, and if this subject was addressed during their academic education. This descriptive-exploratory study, using a qualitative approach, was performed at a teaching hospital in Rio Grande do Sul, from February to June 2010. The subjects were seven nurses working in the referred unit. The data were collected using semi-structured interviews, and then subjected to content analysis. Nurses perceive the process of death and dying as a lifelong process that promotes feelings of powerlessness and fear, throughout the academic years as well as in their professional practice. The reason given for this is that they received little or no preparation regarding this issue. In conclusion, curriculum disciplines should be improved with the purpose of facilitating the care of patients experiencing the process of dying and death. Descriptors: Education; Death; Nursing.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/14173
10.5216/ree.v14i1.14173
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/14173
identifier_str_mv 10.5216/ree.v14i1.14173
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/14173/15571
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 14 No. 1 (2012); 181-8
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 14 n. 1 (2012); 181-8
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049167783133184