Assessment of videos about the inhalation technique for childhood asthma: educational or mediatic?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Isabela Cristine Ferreira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Siqueira, Karina Machado, Barbosa, Maria Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/48789
Resumo: Videos related to asthma inhalingtechnique are popularon YouTube, but their quality is concerning. In this study, we aimed to assess videos demonstrating the inhalingtechnique of the pressurized metered dose inhaler, attached to the spacer, for children and adolescents with asthma, according to the guidelines of the Global Initiative for Asthma. We conducted an exploratory study, on11 July 2017 using the terms “inaladorpressurizado”and “aerossoldosimetrado”.Three independent nurses experienced in the field assessed the videos regarding content inclusion, production, andusers. Within the 492 videos found, six met the eligibility criteria. The highlight point was the incorrect demonstration of the inhalation technique in all videos and the inadequatescoring fortechnique and content assessments. Our study findings show that videos are not reliable neither compatible with asthma guidelines and, therefore, they should not be recommendedfor educational purposes. 
id UFG-13_27aa6b00f09fef12d2b4fe16faf3238b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/48789
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling Assessment of videos about the inhalation technique for childhood asthma: educational or mediatic?Avaliação de vídeos sobre a técnica inalatória na asma infantil: educativos ou midiáticos?AsthmaMetered Dose InhalersAdministrationInhalationPediatric NursingAsthmaMetered Dose InhalersAdministrationInhalationPediatric NursingAsmaInaladores DosimetradosAdministração por InalaçãoEnfermagem PediátricaAsmaInaladores DosimetradosAdministração por InalaçãoEnfermagem PediátricaVideos related to asthma inhalingtechnique are popularon YouTube, but their quality is concerning. In this study, we aimed to assess videos demonstrating the inhalingtechnique of the pressurized metered dose inhaler, attached to the spacer, for children and adolescents with asthma, according to the guidelines of the Global Initiative for Asthma. We conducted an exploratory study, on11 July 2017 using the terms “inaladorpressurizado”and “aerossoldosimetrado”.Three independent nurses experienced in the field assessed the videos regarding content inclusion, production, andusers. Within the 492 videos found, six met the eligibility criteria. The highlight point was the incorrect demonstration of the inhalation technique in all videos and the inadequatescoring fortechnique and content assessments. Our study findings show that videos are not reliable neither compatible with asthma guidelines and, therefore, they should not be recommendedfor educational purposes. Vídeos relacionados à técnica inalatória na asma são populares no YouTube, mas sua qualidade é questão de preocupação.Neste estudo objetivou-seavaliar vídeos que demonstram a técnica inalatória do inalador pressurizado acoplado ao espaçador, para crianças e adolescentes com asma, quanto a conformidade das diretrizes da Global Initiative for Asthma. Estudo exploratório,realizado em 11 de julho de 2017 usando os termos inalador pressurizadoe aerossol dosimetrado. Os vídeos foram avaliados por três enfermeiras, independentes e experientes na área, quanto aos critérios de conteúdo, produção e usuários. Dentre os492 vídeos encontrados, seis preencheram os critérios de elegibilidade.Ponto de destaque foi a demonstração incorreta da técnica inalatória em todos os vídeos e a pontuação inadequada na avaliação técnica e de conteúdo. As descobertas deste estudo mostram que os vídeos não são confiáveis e nem compatíveis com as diretrizes de asma e, portanto, não podem ser recomendados para fins educacionais.Faculdade de Enfermagem da UFG2018-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/4878910.5216/ree.v20.48789Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 20 (2018); v20a09Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 20 (2018); v20a091518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/48789/25790https://revistas.ufg.br/fen/article/view/48789/25791Copyright (c) 2018 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Isabela Cristine FerreiraSiqueira, Karina MachadoBarbosa, Maria Alves2022-05-24T20:28:38Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/48789Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2022-05-24T20:28:38Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv Assessment of videos about the inhalation technique for childhood asthma: educational or mediatic?
Avaliação de vídeos sobre a técnica inalatória na asma infantil: educativos ou midiáticos?
title Assessment of videos about the inhalation technique for childhood asthma: educational or mediatic?
spellingShingle Assessment of videos about the inhalation technique for childhood asthma: educational or mediatic?
Fernandes, Isabela Cristine Ferreira
Asthma
Metered Dose Inhalers
Administration
Inhalation
Pediatric Nursing
Asthma
Metered Dose Inhalers
Administration
Inhalation
Pediatric Nursing
Asma
Inaladores Dosimetrados
Administração por Inalação
Enfermagem Pediátrica
Asma
Inaladores Dosimetrados
Administração por Inalação
Enfermagem Pediátrica
title_short Assessment of videos about the inhalation technique for childhood asthma: educational or mediatic?
title_full Assessment of videos about the inhalation technique for childhood asthma: educational or mediatic?
title_fullStr Assessment of videos about the inhalation technique for childhood asthma: educational or mediatic?
title_full_unstemmed Assessment of videos about the inhalation technique for childhood asthma: educational or mediatic?
title_sort Assessment of videos about the inhalation technique for childhood asthma: educational or mediatic?
author Fernandes, Isabela Cristine Ferreira
author_facet Fernandes, Isabela Cristine Ferreira
Siqueira, Karina Machado
Barbosa, Maria Alves
author_role author
author2 Siqueira, Karina Machado
Barbosa, Maria Alves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Isabela Cristine Ferreira
Siqueira, Karina Machado
Barbosa, Maria Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Asthma
Metered Dose Inhalers
Administration
Inhalation
Pediatric Nursing
Asthma
Metered Dose Inhalers
Administration
Inhalation
Pediatric Nursing
Asma
Inaladores Dosimetrados
Administração por Inalação
Enfermagem Pediátrica
Asma
Inaladores Dosimetrados
Administração por Inalação
Enfermagem Pediátrica
topic Asthma
Metered Dose Inhalers
Administration
Inhalation
Pediatric Nursing
Asthma
Metered Dose Inhalers
Administration
Inhalation
Pediatric Nursing
Asma
Inaladores Dosimetrados
Administração por Inalação
Enfermagem Pediátrica
Asma
Inaladores Dosimetrados
Administração por Inalação
Enfermagem Pediátrica
description Videos related to asthma inhalingtechnique are popularon YouTube, but their quality is concerning. In this study, we aimed to assess videos demonstrating the inhalingtechnique of the pressurized metered dose inhaler, attached to the spacer, for children and adolescents with asthma, according to the guidelines of the Global Initiative for Asthma. We conducted an exploratory study, on11 July 2017 using the terms “inaladorpressurizado”and “aerossoldosimetrado”.Three independent nurses experienced in the field assessed the videos regarding content inclusion, production, andusers. Within the 492 videos found, six met the eligibility criteria. The highlight point was the incorrect demonstration of the inhalation technique in all videos and the inadequatescoring fortechnique and content assessments. Our study findings show that videos are not reliable neither compatible with asthma guidelines and, therefore, they should not be recommendedfor educational purposes. 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/48789
10.5216/ree.v20.48789
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/48789
identifier_str_mv 10.5216/ree.v20.48789
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/48789/25790
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/48789/25791
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 20 (2018); v20a09
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 20 (2018); v20a09
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049171608338432