Assessment of videos about the inhalation technique for childhood asthma: educational or mediatic?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/48789 |
Resumo: | Videos related to asthma inhalingtechnique are popularon YouTube, but their quality is concerning. In this study, we aimed to assess videos demonstrating the inhalingtechnique of the pressurized metered dose inhaler, attached to the spacer, for children and adolescents with asthma, according to the guidelines of the Global Initiative for Asthma. We conducted an exploratory study, on11 July 2017 using the terms “inaladorpressurizado”and “aerossoldosimetrado”.Three independent nurses experienced in the field assessed the videos regarding content inclusion, production, andusers. Within the 492 videos found, six met the eligibility criteria. The highlight point was the incorrect demonstration of the inhalation technique in all videos and the inadequatescoring fortechnique and content assessments. Our study findings show that videos are not reliable neither compatible with asthma guidelines and, therefore, they should not be recommendedfor educational purposes. |
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Assessment of videos about the inhalation technique for childhood asthma: educational or mediatic?Avaliação de vídeos sobre a técnica inalatória na asma infantil: educativos ou midiáticos?AsthmaMetered Dose InhalersAdministrationInhalationPediatric NursingAsthmaMetered Dose InhalersAdministrationInhalationPediatric NursingAsmaInaladores DosimetradosAdministração por InalaçãoEnfermagem PediátricaAsmaInaladores DosimetradosAdministração por InalaçãoEnfermagem PediátricaVideos related to asthma inhalingtechnique are popularon YouTube, but their quality is concerning. In this study, we aimed to assess videos demonstrating the inhalingtechnique of the pressurized metered dose inhaler, attached to the spacer, for children and adolescents with asthma, according to the guidelines of the Global Initiative for Asthma. We conducted an exploratory study, on11 July 2017 using the terms “inaladorpressurizado”and “aerossoldosimetrado”.Three independent nurses experienced in the field assessed the videos regarding content inclusion, production, andusers. Within the 492 videos found, six met the eligibility criteria. The highlight point was the incorrect demonstration of the inhalation technique in all videos and the inadequatescoring fortechnique and content assessments. Our study findings show that videos are not reliable neither compatible with asthma guidelines and, therefore, they should not be recommendedfor educational purposes. Vídeos relacionados à técnica inalatória na asma são populares no YouTube, mas sua qualidade é questão de preocupação.Neste estudo objetivou-seavaliar vídeos que demonstram a técnica inalatória do inalador pressurizado acoplado ao espaçador, para crianças e adolescentes com asma, quanto a conformidade das diretrizes da Global Initiative for Asthma. Estudo exploratório,realizado em 11 de julho de 2017 usando os termos inalador pressurizadoe aerossol dosimetrado. Os vídeos foram avaliados por três enfermeiras, independentes e experientes na área, quanto aos critérios de conteúdo, produção e usuários. Dentre os492 vídeos encontrados, seis preencheram os critérios de elegibilidade.Ponto de destaque foi a demonstração incorreta da técnica inalatória em todos os vídeos e a pontuação inadequada na avaliação técnica e de conteúdo. As descobertas deste estudo mostram que os vídeos não são confiáveis e nem compatíveis com as diretrizes de asma e, portanto, não podem ser recomendados para fins educacionais.Faculdade de Enfermagem da UFG2018-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/4878910.5216/ree.v20.48789Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 20 (2018); v20a09Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 20 (2018); v20a091518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/48789/25790https://revistas.ufg.br/fen/article/view/48789/25791Copyright (c) 2018 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Isabela Cristine FerreiraSiqueira, Karina MachadoBarbosa, Maria Alves2022-05-24T20:28:38Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/48789Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2022-05-24T20:28:38Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
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Videos related to asthma inhalingtechnique are popularon YouTube, but their quality is concerning. In this study, we aimed to assess videos demonstrating the inhalingtechnique of the pressurized metered dose inhaler, attached to the spacer, for children and adolescents with asthma, according to the guidelines of the Global Initiative for Asthma. We conducted an exploratory study, on11 July 2017 using the terms “inaladorpressurizado”and “aerossoldosimetrado”.Three independent nurses experienced in the field assessed the videos regarding content inclusion, production, andusers. Within the 492 videos found, six met the eligibility criteria. The highlight point was the incorrect demonstration of the inhalation technique in all videos and the inadequatescoring fortechnique and content assessments. Our study findings show that videos are not reliable neither compatible with asthma guidelines and, therefore, they should not be recommendedfor educational purposes. |
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