O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/697 |
Resumo: | Abstract: The authors aimed at evaluating the teaching of the subject Nurse-Patient Interpersonal Relationships to graduate students. The instruments for data collection made it possible to learn about: 1) the readings done; 2) the opinions of a group of nineteen students on the objectives, distribution of activities, recommended texts, practical activities and teaching methodology; 3) the students' feelings in relation to teaching/learning, the dynamics of this experience and their profession. Results 1) the students read less than what was expected; 2) they need more time to discuss about practical experiences; 3) they evaluated their professional development; 4) they experienced new positions when facing patients; 5) they agreed that a nurse's role can be therapeutic. Key words: Interpersonal relationship, therapeutic interaction, teaching, nursing, evaluation |
id |
UFG-13_3105a3978c5b12685bcd03ecfd13a24c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/697 |
network_acronym_str |
UFG-13 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOSrelacionamento interpessoalInteração TerapêuticaEnsinoEnfermagemAvaliaçãoAbstract: The authors aimed at evaluating the teaching of the subject Nurse-Patient Interpersonal Relationships to graduate students. The instruments for data collection made it possible to learn about: 1) the readings done; 2) the opinions of a group of nineteen students on the objectives, distribution of activities, recommended texts, practical activities and teaching methodology; 3) the students' feelings in relation to teaching/learning, the dynamics of this experience and their profession. Results 1) the students read less than what was expected; 2) they need more time to discuss about practical experiences; 3) they evaluated their professional development; 4) they experienced new positions when facing patients; 5) they agreed that a nurse's role can be therapeutic. Key words: Interpersonal relationship, therapeutic interaction, teaching, nursing, evaluationOs autores tiveram como objetivo avaliar o ensino do Relacionamento Interpessoal Enfermeiro-Paciente aos pós-graduandos. Os instrumentos de coletas de dados permitiram conhecer: 1) as leituras realizadas; 2) a opinião de dezenove alunos sobre objetivos, distribuição das atividades, leituras, atividade prática e metodologia do ensino; 3) os sentimentos dos alunos com relação ao tipo de ensino/aprendizado, dinâmica desta vivência e profissão. Resultados: 1) os alunos lêem menos do que se esperava; 2) requerem mais tempo para discussão das experiências práticas; 3) avaliaram seu desenvolvimento profissional; 4) experimentaram novas posições diante do paciente; 5) concordam que o papel do enfermeiro pode ser terapêutico.Faculdade de Enfermagem da UFG2006-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/69710.5216/ree.v3i1.697Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 3 No. 1 (2001); 697Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 3 n. 1 (2001); 6971518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/697/772Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFuregato, Antonia Regina FerreiraScatena, Maria Cecília MoraisHespanholo, Gabriela CamposRoncolato, Leandra Terezinha2024-02-02T14:20:04Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/697Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2024-02-02T14:20:04Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS |
title |
O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS |
spellingShingle |
O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS Furegato, Antonia Regina Ferreira relacionamento interpessoal Interação Terapêutica Ensino Enfermagem Avaliação |
title_short |
O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS |
title_full |
O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS |
title_fullStr |
O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS |
title_full_unstemmed |
O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS |
title_sort |
O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS |
author |
Furegato, Antonia Regina Ferreira |
author_facet |
Furegato, Antonia Regina Ferreira Scatena, Maria Cecília Morais Hespanholo, Gabriela Campos Roncolato, Leandra Terezinha |
author_role |
author |
author2 |
Scatena, Maria Cecília Morais Hespanholo, Gabriela Campos Roncolato, Leandra Terezinha |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Furegato, Antonia Regina Ferreira Scatena, Maria Cecília Morais Hespanholo, Gabriela Campos Roncolato, Leandra Terezinha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
relacionamento interpessoal Interação Terapêutica Ensino Enfermagem Avaliação |
topic |
relacionamento interpessoal Interação Terapêutica Ensino Enfermagem Avaliação |
description |
Abstract: The authors aimed at evaluating the teaching of the subject Nurse-Patient Interpersonal Relationships to graduate students. The instruments for data collection made it possible to learn about: 1) the readings done; 2) the opinions of a group of nineteen students on the objectives, distribution of activities, recommended texts, practical activities and teaching methodology; 3) the students' feelings in relation to teaching/learning, the dynamics of this experience and their profession. Results 1) the students read less than what was expected; 2) they need more time to discuss about practical experiences; 3) they evaluated their professional development; 4) they experienced new positions when facing patients; 5) they agreed that a nurse's role can be therapeutic. Key words: Interpersonal relationship, therapeutic interaction, teaching, nursing, evaluation |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/697 10.5216/ree.v3i1.697 |
url |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/697 |
identifier_str_mv |
10.5216/ree.v3i1.697 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/697/772 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 3 No. 1 (2001); 697 Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 3 n. 1 (2001); 697 1518-1944 reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
collection |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
ree.fen@ufg.br |
_version_ |
1797049163133747200 |