O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Furegato, Antonia Regina Ferreira
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Scatena, Maria Cecília Morais, Hespanholo, Gabriela Campos, Roncolato, Leandra Terezinha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/697
Resumo: Abstract: The authors aimed at evaluating the teaching of the subject Nurse-Patient Interpersonal Relationships to graduate students. The instruments for data collection made it possible to learn about: 1) the readings done; 2) the opinions of a group of nineteen students on the objectives, distribution of activities, recommended texts, practical activities and teaching methodology; 3) the students' feelings in relation to teaching/learning, the dynamics of this experience and their profession. Results 1) the students read less than what was expected; 2) they need more time to discuss about practical experiences; 3) they evaluated their professional development; 4) they experienced new positions when facing patients; 5) they agreed that a nurse's role can be therapeutic. Key words: Interpersonal relationship, therapeutic interaction, teaching, nursing, evaluation
id UFG-13_3105a3978c5b12685bcd03ecfd13a24c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/697
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOSrelacionamento interpessoalInteração TerapêuticaEnsinoEnfermagemAvaliaçãoAbstract: The authors aimed at evaluating the teaching of the subject Nurse-Patient Interpersonal Relationships to graduate students. The instruments for data collection made it possible to learn about: 1) the readings done; 2) the opinions of a group of nineteen students on the objectives, distribution of activities, recommended texts, practical activities and teaching methodology; 3) the students' feelings in relation to teaching/learning, the dynamics of this experience and their profession. Results 1) the students read less than what was expected; 2) they need more time to discuss about practical experiences; 3) they evaluated their professional development; 4) they experienced new positions when facing patients; 5) they agreed that a nurse's role can be therapeutic. Key words: Interpersonal relationship, therapeutic interaction, teaching, nursing, evaluationOs autores tiveram como objetivo avaliar o ensino do Relacionamento Interpessoal Enfermeiro-Paciente aos pós-graduandos. Os instrumentos de coletas de dados permitiram conhecer: 1) as leituras realizadas; 2) a opinião de dezenove alunos sobre objetivos, distribuição das atividades, leituras, atividade prática e metodologia do ensino; 3) os sentimentos dos alunos com relação ao tipo de ensino/aprendizado, dinâmica desta vivência e profissão. Resultados: 1) os alunos lêem menos do que se esperava; 2) requerem mais tempo para discussão das experiências práticas; 3) avaliaram seu desenvolvimento profissional; 4) experimentaram novas posições diante do paciente; 5) concordam que o papel do enfermeiro pode ser terapêutico.Faculdade de Enfermagem da UFG2006-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/69710.5216/ree.v3i1.697Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 3 No. 1 (2001); 697Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 3 n. 1 (2001); 6971518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/697/772Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFuregato, Antonia Regina FerreiraScatena, Maria Cecília MoraisHespanholo, Gabriela CamposRoncolato, Leandra Terezinha2024-02-02T14:20:04Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/697Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2024-02-02T14:20:04Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS
title O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS
spellingShingle O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS
Furegato, Antonia Regina Ferreira
relacionamento interpessoal
Interação Terapêutica
Ensino
Enfermagem
Avaliação
title_short O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS
title_full O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS
title_fullStr O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS
title_full_unstemmed O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS
title_sort O ENSINO DO RELACIONAMENTO INTERPESSOAL ENFERMEIRO – PACIENTE: AVALIAÇÃO DOS ALUNOS
author Furegato, Antonia Regina Ferreira
author_facet Furegato, Antonia Regina Ferreira
Scatena, Maria Cecília Morais
Hespanholo, Gabriela Campos
Roncolato, Leandra Terezinha
author_role author
author2 Scatena, Maria Cecília Morais
Hespanholo, Gabriela Campos
Roncolato, Leandra Terezinha
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Furegato, Antonia Regina Ferreira
Scatena, Maria Cecília Morais
Hespanholo, Gabriela Campos
Roncolato, Leandra Terezinha
dc.subject.por.fl_str_mv relacionamento interpessoal
Interação Terapêutica
Ensino
Enfermagem
Avaliação
topic relacionamento interpessoal
Interação Terapêutica
Ensino
Enfermagem
Avaliação
description Abstract: The authors aimed at evaluating the teaching of the subject Nurse-Patient Interpersonal Relationships to graduate students. The instruments for data collection made it possible to learn about: 1) the readings done; 2) the opinions of a group of nineteen students on the objectives, distribution of activities, recommended texts, practical activities and teaching methodology; 3) the students' feelings in relation to teaching/learning, the dynamics of this experience and their profession. Results 1) the students read less than what was expected; 2) they need more time to discuss about practical experiences; 3) they evaluated their professional development; 4) they experienced new positions when facing patients; 5) they agreed that a nurse's role can be therapeutic. Key words: Interpersonal relationship, therapeutic interaction, teaching, nursing, evaluation
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/697
10.5216/ree.v3i1.697
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/697
identifier_str_mv 10.5216/ree.v3i1.697
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/697/772
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 3 No. 1 (2001); 697
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 3 n. 1 (2001); 697
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049163133747200