Expansion of undergraduate nursing courses in Mato Grosso: implications and challenges
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/22581 |
Resumo: | The objective of this document-based study was to analyze the expansion of undergraduate nursing courses in Mato Grosso (MT), based on the National Education Guidelines and Bases Law/1996 and its implications. The number of these courses increased mainly between 2000 and 2010, from two to 21, and number of vacancies from 170 to 2137. During this same period, the percentage of such courses offered by private institutions rose from 50% to 71.4%. As occurred in Brazil, in MT, nursing studies expanded primarily through private universities, with geographic distribution linked to more economically developed regions. Despite the interest to democratize university access through expanding the number of vacancies, one must consider the imbalance and the need for trained and competent professors to guide the educational process of new nurses.doi: 10.5216/ree.v16i4.22581. |
id |
UFG-13_317c1dc27b672ff1678b391d433e1666 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/22581 |
network_acronym_str |
UFG-13 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Expansion of undergraduate nursing courses in Mato Grosso: implications and challengesIncremento de cursos de graduación en enfermería en Mato Grosso: implicaciones y desafíosExpansão dos cursos de graduação em enfermagem em Mato Grosso: implicações e desafiosEducationNursingHigherHigher Education InstitutionsPublic PoliciesEducationNursingHigherHigher Education InstitutionsPublic PoliciesEducación en EnfermeríaEducación SuperiorInstituciones de Enseñanza SuperiorPolíticas PúblicasEducación en EnfermeríaEducación SuperiorInstituciones de Enseñanza SuperiorPolíticas PúblicasEducação em EnfermagemEnsino SuperiorInstituições de Ensino SuperiorPolíticas PúblicasEducação em EnfermagemEnsino SuperiorInstituições de Ensino SuperiorPolíticas PúblicasThe objective of this document-based study was to analyze the expansion of undergraduate nursing courses in Mato Grosso (MT), based on the National Education Guidelines and Bases Law/1996 and its implications. The number of these courses increased mainly between 2000 and 2010, from two to 21, and number of vacancies from 170 to 2137. During this same period, the percentage of such courses offered by private institutions rose from 50% to 71.4%. As occurred in Brazil, in MT, nursing studies expanded primarily through private universities, with geographic distribution linked to more economically developed regions. Despite the interest to democratize university access through expanding the number of vacancies, one must consider the imbalance and the need for trained and competent professors to guide the educational process of new nurses.doi: 10.5216/ree.v16i4.22581.Estudio documental objetivando analizar el incremento de cursos de graduación en enfermería en Mato Grosso a partir de la Ley de Directivas y Bases de la Educación Nacional/1996 y sus implicaciones. Se constató un incremento del número de cursos entre 2000 y 2010, de 2 a 21, y de 170 vacantes a 2137. En el mismo período, la proporción de los cursos ofrecidos por instituciones privadas pasó del 50% al 71,4%. Tal como sucedió en Brasil, en MT la enseñanza superior en enfermería sufrió un proceso de expansión, principalmente por parte de la red privada, con distribución geográfica relacionada con las regiones económicamente más desarrolladas. Más allá del interés de democratizar el acceso a la enseñanza superior con el aumento de vacantes, debe considerarse el desajuste y la falta de garantía de disponibilidad de docentes con formación y competencia para dirigir el proceso formativo de los nuevos enfermeros.doi: 10.5216/ree.v16i4.22581.Estudo documental, cujo objetivo foi analisar a expansão dos cursos de graduação em enfermagem em Mato Grosso, fundamentado na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional/1996 e suas implicações. Constatou-se que ocorreu expansão do número destes, principalmente entre 2000 e 2010, de dois para 21, e de vagas, de 170 para 2137. Neste mesmo período, a proporção destes, por instituições privadas, passou de 50% para 71,4%. Como no Brasil, em MT o ensino superior em enfermagem passou por processo de expansão, principalmente pela rede privada e distribuição geográfica relacionada a regiões com maior desenvolvimento econômico. Não obstante o interesse em democratizar acesso ao ensino superior pela ampliação de vagas, há de se considerar o descompasso e a falta de garantia da disponibilidade de docentes com formação e competência para conduzir o processo de formação dos novos enfermeiros.doi: 10.5216/ree.v16i4.22581.Faculdade de Enfermagem da UFG2014-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/2258110.5216/ree.v16i4.22581Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 16 No. 4 (2014); 744-53Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 16 n. 4 (2014); 744-531518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/22581/17834Corrêa, Ludmilla Zangali de MattosSantos, Neuci Cunha dosKobi, Mirian Costa Barbosainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-24T21:23:48Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/22581Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2019-09-24T21:23:48Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Expansion of undergraduate nursing courses in Mato Grosso: implications and challenges Incremento de cursos de graduación en enfermería en Mato Grosso: implicaciones y desafíos Expansão dos cursos de graduação em enfermagem em Mato Grosso: implicações e desafios |
title |
Expansion of undergraduate nursing courses in Mato Grosso: implications and challenges |
spellingShingle |
Expansion of undergraduate nursing courses in Mato Grosso: implications and challenges Corrêa, Ludmilla Zangali de Mattos Education Nursing Higher Higher Education Institutions Public Policies Education Nursing Higher Higher Education Institutions Public Policies Educación en Enfermería Educación Superior Instituciones de Enseñanza Superior Políticas Públicas Educación en Enfermería Educación Superior Instituciones de Enseñanza Superior Políticas Públicas Educação em Enfermagem Ensino Superior Instituições de Ensino Superior Políticas Públicas Educação em Enfermagem Ensino Superior Instituições de Ensino Superior Políticas Públicas |
title_short |
Expansion of undergraduate nursing courses in Mato Grosso: implications and challenges |
title_full |
Expansion of undergraduate nursing courses in Mato Grosso: implications and challenges |
title_fullStr |
Expansion of undergraduate nursing courses in Mato Grosso: implications and challenges |
title_full_unstemmed |
Expansion of undergraduate nursing courses in Mato Grosso: implications and challenges |
title_sort |
Expansion of undergraduate nursing courses in Mato Grosso: implications and challenges |
author |
Corrêa, Ludmilla Zangali de Mattos |
author_facet |
Corrêa, Ludmilla Zangali de Mattos Santos, Neuci Cunha dos Kobi, Mirian Costa Barbosa |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Neuci Cunha dos Kobi, Mirian Costa Barbosa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Corrêa, Ludmilla Zangali de Mattos Santos, Neuci Cunha dos Kobi, Mirian Costa Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Nursing Higher Higher Education Institutions Public Policies Education Nursing Higher Higher Education Institutions Public Policies Educación en Enfermería Educación Superior Instituciones de Enseñanza Superior Políticas Públicas Educación en Enfermería Educación Superior Instituciones de Enseñanza Superior Políticas Públicas Educação em Enfermagem Ensino Superior Instituições de Ensino Superior Políticas Públicas Educação em Enfermagem Ensino Superior Instituições de Ensino Superior Políticas Públicas |
topic |
Education Nursing Higher Higher Education Institutions Public Policies Education Nursing Higher Higher Education Institutions Public Policies Educación en Enfermería Educación Superior Instituciones de Enseñanza Superior Políticas Públicas Educación en Enfermería Educación Superior Instituciones de Enseñanza Superior Políticas Públicas Educação em Enfermagem Ensino Superior Instituições de Ensino Superior Políticas Públicas Educação em Enfermagem Ensino Superior Instituições de Ensino Superior Políticas Públicas |
description |
The objective of this document-based study was to analyze the expansion of undergraduate nursing courses in Mato Grosso (MT), based on the National Education Guidelines and Bases Law/1996 and its implications. The number of these courses increased mainly between 2000 and 2010, from two to 21, and number of vacancies from 170 to 2137. During this same period, the percentage of such courses offered by private institutions rose from 50% to 71.4%. As occurred in Brazil, in MT, nursing studies expanded primarily through private universities, with geographic distribution linked to more economically developed regions. Despite the interest to democratize university access through expanding the number of vacancies, one must consider the imbalance and the need for trained and competent professors to guide the educational process of new nurses.doi: 10.5216/ree.v16i4.22581. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/22581 10.5216/ree.v16i4.22581 |
url |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/22581 |
identifier_str_mv |
10.5216/ree.v16i4.22581 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/22581/17834 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 16 No. 4 (2014); 744-53 Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 16 n. 4 (2014); 744-53 1518-1944 reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
collection |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
ree.fen@ufg.br |
_version_ |
1797049169052958720 |